Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 23 april 2017

Åh, vad jag längtar

Vilket Aprilväder vi har. Nu är jag trött på regn, hagel, snö, iskalla vindar, frost på nätterna. Jag längtar efter sol och värme. Vill knappt gå ut i detta ruskväder.

Men i min odlingstunnel är det varmt och skönt. En eftermiddag nu i veckan var vi där ute och monterade några pallkragar som vi fyllde med bra jord. Mycket bra arbetshöjd i arbeta i. Jag sådde även lite grönsaker och sommarblommor i en av pallkragarna. De fröna gror nog snabbt i den värmen. En av våra katter gillar att ligga inne i tunneln, varmt och skönt även för henne.

Nu har kommunen kört runt och sopat gator i samhällena och även byavägarna. När det är gjort brukar jag putsa fönster. Så blir det även i år, fast i år tänker jag inte göra det själv, utan vi har hyrt en städfirma till att göra det åt mig. Skönt. För jag tycker det är dötrist att putsa fönster och för det andra klarar jag inte av det själv i år.

 På Långfredagen hade vi ganska skönt väder även om det var kallt. Våra ungdomar var hemma (alla utom en) så då passade vi på att montera studsmattan. Killarna ville ha den uppsatt, får hoppas att de hoppar på den också. Den tar ju lite plats och är i vägen för gräsklipparen. Yngste sonen kunde tyvärr inte hjälpa till eftersom han är opererad i sitt knä och väntar  på ytterligare en knäoperation.

Här ligger fåren och lammen och har det skönt i solen. Det är så roligt att stå och titta på alla lammen, de hoppar rätt upp i luften och springer maratonlopp med varandra, oj, vad de rusar.
Vi har haft besök av två familjer under påskdagarna som har tittat på lammen.

I går fyllde Elsa 1 år. Den firade hon med sin matte hemma i Eksjö. Med tårta och paket. Snart kommer hon till oss igen, för nu är det nya övningar för dottern innan hon går på semester.

10 kommentarer:

Barbro sa...

Vilka somriga bilder. Ja, jag liknar dem med de sommarbilder vi har här uppe i norr. Ännu har vi flera decimeter snö och typiskt aprilväder med lapphandksar(stora snöflingor) och världens oväder ena stunden, till ljuvligt sol och vackerväder den andra. Ena dagen isiga glashala fläckar ute på gården, en annan med sugande vattentät kramsnö. Med pendlande temperaturer kring nollan. Ljus kl. 04.00 på morgonen till kring 21.00 snart övergående till hela dygnet. En förunderlig tid, med kraftiga ombyten är det just nu.
Det är roligt att jämföra!!! Ha det gott!

Helena sa...

Ja det är fler som längtar efter vårvärmen. Vaknade upp till snöregn idag..det värsta är den iskalla vinden tycker jag.
Så fint med höga pallkragar. Det kommer att växa så det knakar inne i tunneln, det kommer väl inga sniglar dit heller.
Verkligen klokt av dig att få en städfirma att ta jobbet med att putsa alla fönster. Det är svårt att få fönster riktigt rena så dom inte blir flammiga.
Oj vilken stor studsmatta, då får pojkarna ut lite energi och motionerar samtidigt. Det är något speciellt med lamm, just det där att dom är så pigga och upptäcker allt runt sig med glädje. Tur att du inte har något flasklamm i år.

Ingrid sa...

Nog längtar man efter vårvärmen, men den verkar vänta på sig i år. Vi har haft en rätt skön morgon i dag, men i eftermiddag väntar regn och rusk och ev mera snö.
Den där odlingstunneln ser trevlig ut. Där kommer det säkert att växa jättefint med både blommor och grönsaker.
Ha det så gott de här sista aprilveckan!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Ja, även här nere längtar vi efter lite mer vårlika temperaturer! Igår var det ganska soligt och fint, men blåste rejält, men idag vill solen inte riktigt bryta igenom molnen.
Våra vägar har dom inte sopat än, det är så skönt när allt knastrigt grus försvinner!
Odlingstunnel verkar var ett bra alternativ till växthus, tycker jag! Kan tänka mig att det kommer att växa bra där!
Lammen är ju bara för söta, hade du bott lite närmre, så hade jag också kommit och tittat!
Ha det gott, kram, Monica

FREEDOMtravel sa...

Vilka söta lamm!!! Snön, regnet och haglet är man verkligen trött på ...

Lisa i byn sa...

Trist med vårt Aprilväder, men vi får hoppas att dagens sol stannar.
Men samtidigt så behöver vi regnet.
Kram

Evas Kvarnaro sa...

Visst är en Elsa en fin vovve, hon gillar säkert att vara hos dig Annelie.
Så kul och livat hos dig, ungar hoppar omkring och lammungar härjar fritt och man skulle kunna lägga sig hos dem om man bara kunde. Akta så att inte katten hoppar upp och kissar och krattar igen det
i ditt nysådda. Ja där inne förstår jag att värmen finns men ute är det hur galet blåsigt stormigt som helst. Kalmar i helgen och även Ölandsbesök som var mycket trevligt
men vinden var onödig, icke kul alls. Men så har det sett ut över hela Sverige i helgen.
April har varit riktigt trist, det är snällt sagt, hi hi . . .
Vad som händer på gatorna i samhället vet jag ej, men säkert sopas det friskt, men bonnavägarna sopas icke här.
Bra att ta hjälp med fönsterputsning, det finns annat som du gör bra i stället.
Sköt om dig Annelie, kram/ Eva

ps. vi besökte lille Ludde i helgen, han finns på bloggen nu.

Rost och rädisor sa...

Frost så till och med penséerna verkar frysa idag. De var avhärdade, men sen fick de stanna inne igen några dagar och blev väl känsliga igen innan jag planterade ut. Svårt väder denna vår.

Tror jag det, att kisse trivs i växthuset! Vem gör inte det:D Hoppas han inte kommer på att toaletta i sådderna bara.

Bra vårtecken när gatorna blir sopade, känns så rent och fint också.
Att läja till fönsterputsningen är verkligen väl spenderade pengar. Här fick vi reklam om att man kan abonnera på puts för 350 kr. Gissar att det bara gällde utsidan, men då skulle de bli regelbunden putsning varannan månad om jag inte minns fel. Nappade inte på just det erbjudandet men läjde till rengöring av glas och profiler på stora växthuset. Killen slet en och en halv dag och det blev så bra.

Härliga bilder på Elsa och fåren!

Skulle vara verkligt kul att se dig här på Drömrundan!

Kram
/Anette

Lilian Wahlqvist sa...

Alltid roligt att höra hur du har det med barnen och djuren. Det vore roligt att få se alla små lammen ni har och att få titta in i din tunnel. Här ligger fortfarande den sista snön kvar ... Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Här gratulerar vi Elsa!! Hur söt är hon då inte, helt bedårande och tänk så fort ett år gått!
Det ser så våraktigt ut hos dig, fast jag vet, det är kallt och idag är det inte bättre här, spöregn och svinkallt.
Lammen är för söta, jag skulle gosa jämt om jag hade sådana.
Och klokt att kalla in hjälp med fönsterputsningen.
En dag tror jag vi vaknar upp och då är sommaren här och solen strålar!
Kramar