Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 27 juni 2011

Diamantfeber

Jag har gått och funderat ett par dagar på vad jag ska skriva om i mitt inlägg den här gången. Men inte kommit på något bra,

* att skriva och berätta om hur midsommarhelgen var...nja, vi gjorde inget speciellt så där finns inte mycket att berätta. Är nog lite trött ändå efter helgen eftersom vi varit många personer runt matbordet varje dag som jag lagat mat till. (kan tala om att mjölken räckte, finns fortfarande mjölk kvar men den håller tom. torsdag så det är lugnt)

* och min trädgård skriver jag så mycket om jämt så ni tröttnar väl snart.

Men när jag satt ute i solstolen och virkade i kväll kom jag på att det var länge sedan jag berättade om mitt handarbete.

Just nu virkar jag babyfiltar. Mönstret heter diamantfeber eller diamantmönster. Det är så roligt, så enkelt och fort går det. Just nu virkar jag i blått/grått har gjort en filt innan i två olika gröna nyanser, efter den blå ska jag göra en i vinröd/grå. Filten ni ser på fotot är snart klar ska bara virka 2 1/2 ruta med blått så är den klar.


Måste nog skriva lite om trädgården ändå, det händer ju så mycket där just nu. Idag har dottern och jag grävt en smal rabatt runt hela dammen, där vi ska sätta låga växter men det gör vi efter semestern när vi är hemma och kan vattna ordentligt.
Just nu är det mycket vinrött och rosa som blommar i mina rabatter.

Bouge Cardinal heter den här fina clematisen.

Den här rosen köpte dottern för tre år sedan, den skulle växa 3-5 m på ett år stod det i annonsen , det gör den inte men den blommar för första gången och den är så fin i sin lila nyans.

Rosa riddarsporre (eller är det en stormhatt, jag lär mig aldrig se skillnad på dem). Jag köpte tre plantor av dem förra året och alla tre har klarat sig.

17 kommentarer:

4U2 sa...

Vackert alltihop! Undrar om du har mönster till filten? ÄR den verkligen LÄTT att virka ;) ?

Snäckskalsdalen. sa...

Men snälla vilket fint mönster du virkar, hur gör du, hur gör du? Säger som 4U2, har du mönstret, jag har sett stickat ungefär som så men aldrig virkat. Så snyggt!

Man tröttnar inte på växtbilder, det går bara inte och du har ju en underbar ros nu!

Är det inte riddarsporre, tro? Stormhatt har liksom något som går bakåt på toppen av själva blomman, men jag håller med dig, det är fullkomeligen hopplöst att hålla ordning på dom två.

Agneta kramar

Barbro sa...

Jag har lika clematis! Den blommar fantastiskt i år.
I början av aug kommer vi ner.

Helens trädgård sa...

Vad du är duktig på handarbeta, supervacker babyfilt.
Att 'prata' trädgård via bloggen kan ingen bli less på :=)
vacker färg på rosen.
Ha det gott!

Monica sa...

Handarbete är alltid roligt att se, och växtbilder kan det aldrig bli för mycket av!
Men inte är riddarsporren (eller stormhatten) rosa??? På min skärm är den blå...
Ha det så skönt!
Sommarkram från Monica!

Syssis små funderingar sa...

Det var en söt filt, ser nog invecklat ut det mönstret. Härliga blommor, håller nog med Monica, i min ruta är den blå. Njut av värmen och trädgården.

Birgitta sa...

Ibland blir det svårt att skriva om ingenting. Vi har varit borta i helgen och det har inte hänt så mycket hos mej. Ska på Hantverksmässa i helgen, så det fifnns hur mycket som helst att göra. Hoppas vattenläckakn blir fixad i morron.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Helena sa...

Den ser svår ut att virka, men är väldigt fin. Ofta tror man att mönster är mera komplicerade än dom är. Blir aldrig trött på dina trädgårdsbilder, en njutning att se dom.

Rune Lundblad sa...

Jag virkar inte så mycket. Eva håller på och virkar en liten docka i sverigedräkt som vårt minsta norska barnbarn ska få.

Ingrid sa...

Så fint du virkar!

Visst var det en vinge till ett vindkraftverk på mitt foto.

Kram Ingrid

Evas Pyssel sa...

Vilken fin filt du virkar ...vackra färger. Och i din trädgård skulle man vilja gå runt och sniffa på allt vackert !! Kram Eva

Margot sa...

Vilken fin babyfilt, du är så duktig med dina handarbeten! Härlig färg på rosen! Jag väntar på att mina riddarsporrar ska börja blomma snart också!
Ha det gott!
Kram Margot

Gunilla sa...

Vad duktig du är på att handarbeta, virkning är ju lättsamt att ta med sig.

Man kan väl aldrig få nog av trädgård och det finns ju så mycket som dyker upp.Problem av alla slag och otrolig glädje när man har lyckats med någon växt.

Riddarsporrarna finns ju i lite olika varianter så de kan likna trädgårdsstormhatten men blommorna av stormhatten ser ut som avlånga mössor typ.

Ha en riktigt fin vecka
Kram/Gunilla

Anonym sa...

Vilken söt filt! Jag är inte så jättebra på att virka men "rakt fram" bara brukar gå bra, ha ha. Man skulle faktiskt kunna göra en i samma modell fast stickad också. Har du mönstret så får du gärna länka eller lägga ut det. Själv håller jag på med mormorsrutor.
/Jenny

http://annelundstradgard.blogspot.com

Suss o Kai sa...

Vad flitig du är med handarbeten och allt annat oxå :) vart får du energin? man tröttnar aldrig på dina inlägg vad det än är du visar upp, alltid lika kul att läsa Kram Suss

Märta sa...

Du visar alltid så mycket fint. Beundrar dina blommor och din trädgård! Din filt kommer att bli såå fin!
Ha det bra!
Kram! Märta
ps. sprang på Ingrid o Conny i helgen.

Mimmi Hek sa...

Det är alltid lika skoj att se dina trädgårdsbilder så du behöver inte oroa dig för att vi tröttnar. Fin filt du virkar. Ser komplicerat ut men jag litar på att det är enkelt om du säger det.
Kram