Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 20 juni 2011

Min vita pion som blev rosa

Nu är det längesedan jag visade några bilder på mina blommor i trädgården. (när vårteckensutmaningen var i gång visade jag varje måndag). Så idag blir det ett inlägg med trädgårdsblommor. Det blommar ju så mycket fint i trädgården nu.

Här är en bild på min VITA pion. Den fick jag av min dotter för tre år sedan och i år var den full i knopp och dottern och jag har gått och väntat på att de skulle slå ut, och så en dag var det dags, men.....inte var blomman vit, den var rosa. Vi blev allt lite besvikna för vi vill ha en vit pion. Men den rosa är så otroligt fin så vi kan ju inte gå och deppa för det.

Här är en annan pion som också blommar för första gången.
Jag tycker pionerna blommar extra mycket i år och även mina vallmo, de har aldrig blommat så rikligt som i år.

Vallmo har jag både röda, rosa, vita och så den blå bergvallmon. Eftersom det är svårt att fota i starkt solljus gick jag ut en kväll och fotade.

Jasminebusken blommar också något otroligt i år, den står utanför köksdörren så när man öppnar dörren kommer det en härlig doft.

Fjällbruden blommar också så fint.

Klätterhortensia

Mogna smultron plockade jag på min morgonpromenad med hunden en dag i veckan.

Till sist en bild från min systers trädgård. Hon planerar tydligen inte att skaffa fler barn för hon har planterat blommor i barnvagnen. Snyggt eller hur.

16 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Så många fina blommor du har. Jag har inhandlat två nya pioner men det lär knappast bli blommor i år på dom.
Smart sätt att återanvända barnvagnen.
Kram

Ingrid sa...

Pioner misslyckas jag med. Jag planterade en trädpion och det tog nog tio år innan den blommade med 1 blommar. Året efter var de 3 stycken. När den på det 15:de året inte hade en enda blomma gav jag upp.

Schersmin har jag också och den blommar något helt otroligt just nu och det räcker att komma ut på kökstrappan så känner man den underbara doften.

Kram Ingrid

Suss o Kai sa...

Vackra blommor du visar upp :) kan känna hur gott det doftar från jasminebusken. en dag ska jag ha en jasminebuske. snyggt gjort med barnvagnen den vagnen har nog några år på nacken Kram Suss

Monica sa...

Förstår precis hur du kände, när pionen "blev" rosa och inte vit! Jag köpte en VIT rhododendron i förrfjor, som också visade sig vara rosa... Men den är ju också söt, så man vill ju inte ta bort den!
Visst blommar det ovanligt mycket i år, vad det nu kan bero på...
Det ser ju jättefint ut med en blommande, fin gammal barnvagn!
Stor sommarkram, Monica

Birgitta sa...

Vilka ljuvliga pioner du har. Önskar jag hade sådana.
Jag planerar min nästa eller nästnästa väv medan jag väver. Det fungerar så bra.
Ha en skön midsommarvecka.
Kram Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Den var ju fasligt söt den rosa, men likväl är den inte vit. Du har så många fina blommor och buskar i din trädgård. Schersmin är underbart, som du säger, dom dofta ljuvligt. Nä, det ser inte ut att rymmas någon bebis i den fina vagnen mer, men blommor är OK också tycker jag!
Agneta kram

Barbro sa...

Jag gillar vita blommor jag med. Lite snopet för er med färgen, annars är den ju så fin!

Syssis små funderingar sa...

Vad många fina bilder! Smultron på grässtrå väcker alla barndomsminnen till liv:) Helt underbar barnvagn och blommarna är fina dom med.

bokhyllan sa...

Fina bilder!
Smultronbilden är vacker som en tavla!

Ha det gott. Kram.

skapa och inreda sa...

Smultron på strå! Underbart!
Pioner är så fina med en underbar doft.

Rune Lundblad sa...

Jasminedoft är för mig sommardoft. En stor jasminebuske växte utanför fönstret på bondgården där jag bodde och jobbade alla somrar under min tonårstid.

Unknown sa...

Fniss, men inte har hon haft barnen i den vagnen? ;)

Har inte blivit färdig att titta förbi och hämta min rosa ännu. Men snart kommer jag:) Jag fick ju pionfrön av dig förra året, men jag vågade aldrig så dem. Läste i vinter istället och tydligen gror de bara i augusti och lättast är det med färska frön. Jag ska så de jag fick förra året, i slutet av juli i år, så får vi se...

Så mycket vackert du har som blommar! Synd att pionen inte hade rätt färg, men som du skrev, den är ju fin ändå.

Kram!

Monica sa...

Sv: Jodå, din blomma ser ut att ha klarat sig fint! Än så länge är den litet hängig, men lever gör den definitivt! Tack än en gång! Såå gulligt!
Kram, Monica

Uttan sa...

Vit som blev rosa... men fin är den Jag älskar Pioner men äger ingen...varför? har faktiskt inte blivit av att sätta någon. Glömmer bort det och kommer på det igen varje år när jag ser hur alla andras blommar så vackert.

Barnvagnen var ju bara såå underbart fin.

Kram!

Bea sa...

Vackert du har i din trädgård och vagnen....så söt!
Trevlig midsommar! /Bea

Gunilla sa...

Härligt när pionerna blommar, bara det inte regnar.

Kikar in för att önska dig en riktigt härlig sommar.
Kram
Gunilla