Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 18 december 2011

Godisklubba till fåglarna

Hur har ni det där ute i stugorna, är det fullt upp med julstök och julstress eller har ni läget under kontroll och kan ta det lite lugnt mellan varven.
Jag tycker jag har det mesta under kontroll, jag skriver listor på vad jag ska göra varje dag och det är så skönt när kvällen kommer och man kan bocka av det man har gjort.

Om ni får lite tid över till att pyssla tycker jag ni ska göra lite godis till vinterfåglarna.

Det här behöver du:
En pepparkaksform (jag hade ett hjärta)
cocosfett
fågelmat
grov blompinne

Börja med att smälta cocosfett i en kastrull, häll sedan ner ganska mycket fågelfrö i fettet, (jag hade solrosfrön, jordnöttter, havregryn m.m i min blandning allt som fåglarna tycker om). Lät blandningen stelna lite.


Under tiden förberedde jag pepparkaksformen, jag klippte av lite i spetsen på formen med en tång så blompinnen fick plats i formen , lite svårt att se mitt hack kanske.


Sedan la jag dit blompinnen, det är viktigt att du lägger den långt in och att blompinnen är tjock och lång annars blir den så ostadig. För klubban blir ganska tung när den är klar.
Därefter häller du i cocosblandningen i hjärtat. Det är bra om du har ett bakplåtspapper under formen för det kan rinna ut en del så försök att vika upp kanterna på pappret, du får fylla på mer smet om det rinner ut.
När det har stelnat, det kan ta ett dygn, trycker du ut hjärtat ur formen.


Mina fåglar har ätit upp sina klubbor så det är bara pinnen kvar.

11 kommentarer:

Äppelblom sa...

Hej igen!
Så kul att du vill följa min blogg. Jag har också lagt till mig hos dig.
Hemgjort fågelgodis har vi gjort här hemma också, men för det mesta köper vi färdigt.
Hej då!

Syssis små funderingar sa...

Fint godis för fåglarna:)

Christina sa...

Så julfint du har på din blogg! Vilket härligt godis till fåglarna, du är generös även mot de små liven i juletider!
Jag önskar dig och din familj en riktigt Välsignad God Jul och ett Härligt Gott Nytt År!
Kramar till er alla!
Christina

Nette Cecilia sa...

Tänk så bra ideè ,kram Nette

Mimmi sa...

Ja, fåglarna ska ju också fira lite jul.
Vad fint du gjort på bloggen din.
Riktigt julig!
Här är allt under kontroll. Vägrar stressa. Gör bara det som är roligt.
Kram

Monica sa...

Vi brukar också göra fågelmat av kokosfettet, som blir över efter klenäterna och struvorna, som görs på julafton!
Angående stick-etiketterna, så fick jag dem i julklapp för många år sedan av en av döttrarna och hon minns inte var hon köpte dem! Men fråga i en garnaffär eller där du köper garn på nätet!
Ha en fin ny vecka!
Kram, Monica

Vform sa...

Tack, tack för en FIN ide´!!!
Den ska jag visa för min make ... han är en riktig fågelvän :O)
Jättefint och juligt du gjort din blogg!
Finfin början på julveckan!
Kram Vivan

Annelis hantverk sa...

Ååh så fina hjärtan till fåglarna!
Så julfin header du har gjort!
Ha en fin dag
Anneli

Raija sa...

Så fina hjärtan fåglarna får och förstår att de smakar gott. Själv har jag inte fått upp något alls till fåglarna och igår såg jag att de flög upp på nya verandan och kikade efter mat, för jag brukar alltid ha mat till dem på vintern och ska fixa det snarast.

Syssis små funderingar sa...

Receptet har jag tagit från Samarbete mat, finns på sidan fem: http://www.digipaper.fi/matvarlden/77185/

Ingrid sa...

Vilket härligt julgodis till fåglarna och vilken härlig julstämning du har på bloggen!

Kram Ingrid