Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 23 februari 2014

Vårtecken vecka 1

I dag börjar vårteckensutmaniungen 2014. Varje söndag  visar vi med bilder och ord hur långt våren kommit dit vi bor. Idag är det lite molnigt hos mig men solen tittar fram små stunder och +8 grader. Enligt SMHI så har våren kommit till södra Sverige.

Här kommer min första rapportering.

Hela veckan har jag sett att det varit tre svanar i sjön, ingen kamera har jag haft med mig så jag kunnat fota dem. I går gjorde jag en extra ansträngning och tog kameran med mig för att fota, då var de inte där. Men idag har jag fångat dem på bild. Och visst är det ett fint vårtecken att sångsvanarna kommit.

Har läst hos många av er att snödroppar och vintergäck blommar, så gör de även hos mig.

Buskpionen har kommit så här långt.....

...hyacinterna jag hade julen 2012, (som jag planterat ut) har tittat upp så här långt, just den här ser ut att bli rosa.

Till sist en bild på mina pelargonsticklingar jag köpt på Plantagen. Jag har även klippt ner/planterat om min som jag sparat över vintern.

Visst ja, ett vårtecken till hade jag, höll på att glömma att visa vad jag såg på min vårpromenad igår.


Nu får ni klicka på länken här så kommer ni till alla de andra som är med och rapportera om våren.

19 kommentarer:

Hanna sa...

Så fina vårbilder, här känns det också som våren, men jag vågar inte riktigt tro det ännu.
Här finns ännu inga blommor att plocka in som du gjort, men snart kanske.
Ha en fin fortsättning på söndagen
Hanna

Kristinas oas sa...

Vilka fina vårtecken du har hos dig, det märks att pionen tycker det är dags att komma fram nu.
Kristina

ulla laiho sa...

Att höra de första sångsvanar om våren är som ljuvlig musik.

Jag har en känsla av att våren är tidig men bakslag kan dyka upp.

Ha en bra vecka!

Lisa i byn sa...

Varje årstid har sin tjusning!
Härligt med vårtecken nu.
Kram

Anette sa...

Vad härligt med sångsvanar. Jag såg nåt inslag på TV om att de kommit till Tysslingen (tror sjön heter så). Det är allt skönt att vi snart får njuta av vår igen och sen kommer ju sommaren :) /Anette

Monica sa...

Så fint med sångsvanarna! Men det ser lite kallt ut med is och snö hos er...
Så kul att du kom ihåg videkissarna!
Vårkram till dig!
Monica

Fröken Pysseltanten sa...

Snart kan man kanske säga att våren är här, men än är det inte dags för att ropa hej. Väldigt fina vårbilder har du fått fram.

lavendia sa...

Så fina vårtecken. Inte minst svanarna och sticklingarna.
Nu hoppas vi på litet sol också.

Eva Trillian sa...

Så många vårtecken att det verkligen känns nära nu :) det kommer åter en vår :D

Annica Östlund sa...

Vilka härliga vårbilder och tänk att du redan kunnat plock in vårblommor.
Jag har aldrig tänkt tanken på att gräva ner hyacinterna, blir lite sur på mig själv. Jag gräver ju ner både pärlhyacinter och påskliljor.
Men nästa jul ska jag komma ihåg att spara de små rackarna =)
Ha en fin vårvecka nu!
Kram Annica

Millas Trädgård sa...

Så många härliga vårtecken! Tack för att du delar med dig!
Ha en skön vårvecka!
Milla

Caroline sa...

Vad många vårtecken du har hos dig, härligt att våren är på väg redan!
/Caroline

Evas Pyssel sa...

Vilka underbara vårtecken hos dig. Ett under har skett hos mig....en enda snödroppe har slagit ut . Du minns väl att jag har svårt att få snödroppar att trivas hos mig. Men jag ser att det är dags att ta hand om pelargonerna.
Härligt !!
Kram Eva

Black Iris sa...

Härliga bilder från dig med sångsvanar och blommor..

Kram Maidi

Jenny sa...

Fantastiskt med vårbilder! Nu blir man avundsjuk på alla som bor söderut, sparkar undan snön lite i rabatterna och hoppas få se något. Men det smälter väldigt fort och idag hade vi 8 grader redan vid 7 när jag for till jobbet, och solen var inte framme då.

Kram,
Jenny

Charlotta sa...

Härliga vårtecken hos dig. :)

Bibbis blandning sa...

Nog är det härligt men lite galet att våren kommer redan i februari.
Jag hörde av en kille på jobbet att han hade fått gröna blad på sitt äppelträd. Jisses.

Rost och rädisor sa...

Många fina vårtecken och videkissarna tycker jag är särskilt trevlig! Tyvärr har "mitt" bästa träd rensats bort eftersom det växte olyckligt vid en vägren.

Ha det fint

/Anette

Hanna sa...

6-åring och japanska snodden, jag tror att bara man sätter igång den och visar, så skall det nog fungera. Svårt att förstå i början, men jag tror att de kan se själva systemet. Jag brukar säga till eleverna i skolan att de skall sätta tråden där man har tummen och sedan flyttar du tummen till nästa lediga hål osv.. Jag tror det kan fungera.
Värt att pröva i alla fall.
Ha en fin dag!
Hanna