Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 17 augusti 2014

Utflykt

I går var vi på utflykt till Blekinge skärgård. Det var jag och min man och ett av våra barn och så min syster och hennes man och ett av hennes barn. Som ni hör så gör min syster och jag ofta gemensamma utflykter. Den här helgen har vår församling  (EFK) församlingshelg på Senoren från fredag - söndag. Förra året var vi med hela helgen men i år blev det bara en dagsutflykt för oss, av olika anledningar. Det är så fint på Senoren men fy vad det blåste igår.(Eftersom både min familj och min systers familj tillhör samma församling och dessutom bor vi grannar med varandra så gör vi mycket gemensamt, och vi tycker om att vara tillsammans.)

 Första stoppet blev vid brofästet när man kommit över till ön. Där stannade vi och tog lite morgonkaffe. Jättefin rastplats.


Det här döda trädet stod en bit från fikabordet. Pampigt, tycker jag.

Framme vid kustgården var dagen planerad. Olika samlingar hela dagen. Bibelstudium, diskussionsgrupper. Mat och mycket fika. Det är halvpensionat så vi är indelade i olika grupper som hjälpes åt med olika arbetsuppgifter tex. några lagar middag, några fixar frukost, några få diska osv. Funkar jättebra. På kvällen hade vi fest då åt vi paj som några av oss hade lagat.

 Några badade (jag för min del tyckte att det blåste för mycket. Några rodde ut med båten, det såg jobbigt ut för dem.
 (Jag fotograferade som vanligt)

På eftermiddagen var det en punkt inplanerad som hette "Elden är lös". Då undervisade Ingmar oss i hur man ska släcka en eld när det börjar brinna. Ingmar är brandman och gav oss många tänkvärda tips.  Han rek. oss att köpa en brandfilt att ha hemma i huset, den har man mycket nytta av. Alla barn som var med tyckte det var spännande.

 Här fick vi prova på att släcka elden med en pulverbrandsläckare

Här tände brandmannen eld på en docka så fick vi gå fram och kväva elden med brandfilten. Han talade om att man ska börja täcka huvudet på kroppen och sedan "täta" till med filten tätt runt hela kroppen. Ja, vi fick lära oss en hel del nytt som man inte visste. Hoppas man aldrig behöver vara med om det i verkligheten.

Vädret var soligt och blåsigt igår...men idag är det grått och trist, småduggar...riktigt innersittarväder och lite höstlikt.

10 kommentarer:

Fröken Pysseltanten sa...

Ser ut som det var en lyckad dag för er och många vackra kort du tagit i Blekinge

Annica Östlund sa...

Låter som en bra och lärorik dag och massor av vackra bilder. Måste vara underbart att ha en syster som du trivs så bra med, är inte alla som har det så.
Hoppas ni får lite finare väder imorgon, man vill ju gärna att den vackra sommaren ska övergå i en fin och solig höst.
Kram Annica

Eva Trillian sa...

Solig och vacker utflyktsdag! Härligt!
Önskar dig en fin ny vecka!

Monica sa...

Alltid lika kul med en utflykt! Senoren, är det en ö i Blekinge skärgård? Har aldrig hört talas om den....
Då förenade ni nytta med nöje igår!
Här har det varit grått, regnigt och blåsigt idag - vilken skillnad mot för bara ett par dagar sedan!
Ha det gott, kram, Monica

Åke sa...

Gilla!

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, det vill jag minnas att ni brukar åka dit och det ser så fint ut och kul att ni har så trevligt, dels din familj och din systers familj och så på mötet. Det ser så härligt ut med lite vind och hav....men bada, nä, det gör jag i badkaret!
Agneta kram

Jenny sa...

Härliga bilder från er utflykt, och självklart måste ju någon fota också! Jag har badat färdigt för i år, hela tre gånger blev det. Ska jag bada mer blir det utomlands eller inomhus. Vi har ju brandutbildning på jobbet någon gång om året och jag tänker alltid att måtte det inte det komma någon dag när jag faktiskt måste göra detta på riktigt.

Kram,
Jenny

Bibbis blandning sa...

Vilken härlig dag ni haft. Hur man släcker bränder är allt bra att kunna. Jag har gått kursen på jobbet och det är mycket man får lära sig som man inte tänkt på tidigare. Sedan säger jag som du....hoppas man aldrig behöver utnyttja den kunskapen.

Raija sa...

Nyttigt att lära sig släcka bränder på bästa sätt.

Det är perfekt att ha sin syster nära, när man trivs ihop.

Eva Linnea sa...

Härligt! Tack för fina kommentarer inne hos mig.
/Eva Linnea