Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 16 september 2014

En hel del har hänt

En vecka har gått sen jag uppdaterade sist och det har hänt en hel del under veckan.

Vi köpte en begagnad bil i somras (från 2010 och bara kört 3.500 mil) ett fynd tyckte vi. När vi körde hem från Dalarna "dog" den mitt på vägen (när vi körde i låg hastighet) som tur är startar den på en gång. Efter det har den varit lite "ryckig" I torsdags skulle jag åka och handla och skulle bara titta in till min mamma och höra vad hon ville ha hem från affären. När jag skulle köra iväg från henne startade inte bilen alls. Blir man irriterade, eller. Det var bara att ta kontakt med bilfirman som vi köpt bilen av...och de sa till oss att ringa efter bärgningsbil. Så den kom och hämtade vår bil och så fick vi en lånebil i tre dagar. En mercedes. Men den var inte bra för min rygg, man satt alldeles för lågt i den så jag fick ryggskott, men den var skön att köra och instrumentbrädan (eller vad det heter) var häftig det står t.o.m när man ska ta kaffepaus.

I fredags var det ett bloggbesök inplanerat, visste inte hur det skulle gå men det löste sig ju när vi fick en lånebil. Jag (och min dotter) var och hälsade på Eva. Det var så roligt att få se hur fint hur bor, se hennes trädgård och enorma tomatodling, tomater i mängder. Hennes fina scraprum och att få träffa Ajax. Vi blev bjudna på gott fika och god soppa. TACK EVA.  Dottern hälsar och tackar för påsen med tomater hon fick som reskost.

I söndags var det dags för långresa igen. Vi körde till Eksjö 17,5 mil. För nu var det dags för dottern att rycka in i lumpen. Här ser ni regementet Ing 2, där hon ska vara i 9 månader. Måste erkänna att det är tomt här hemma nu när alla barnen är utflugna. Vi har inte hört något ifrån henne sen i söndags men vi hoppas allt går bra. Samma helg som vi körde till Dalarna var det regementets dag, då var vi där och fick titta runt på regementet, så vi vet hur sovsal ser ut och matsal osv. De sover 10-12 "soldater" i varje sovsal. Nu är det grundläggande utbildning (GMU) i tre månader, sedan är det provanställning i 6 mån. 127 st GMU:are ryckte in i måndags.

Den här veckan har jag börjat med höststädning i trädgården, mycket jobb, det vet ni som har trädgård men det är så skönt att komma ut.
Fast än finns det en hel del fint som blommar, eller blommar om igen. Bla har jag en doftkaprifol utanför köksdörren som blommar med sin andra blomning.

 Ballongblomma

Vit kärleksört

 Höstaster

Den här krassen har sått sig själv och slingrar sig så fint på altangolvet.

 och den här solrosen har fåglarna planterat åt mig inne i växthuset

Var i svampskogen i helgen, hittade både kantareller, fårticka och fjällskivling. Härligt både att plocka svamp och att vandra i skogen.

I mitt nästa inlägg kommer det att bli en liten utlottning, så håll ögonen öppna om ni vill vara med.

16 kommentarer:

ulla laiho sa...

Det kan vara besvärligt med bilar ibland. Hade en Saab som "dog" just när man saktade in eller stannade för rött ljus. Och en VW Passat som inte ville starta fastän batteriet var fulladdat. Riktigt otäckt när jag var ensam på långresa. Just nu har jag en ganska ny Kia (begagnad) och den fungerar bra ännu ...

Det är mycket som blommar om - roligt att gå på upptäcksfärd i trädgården.

Kanske fler väljer att göra militärtjänst nu - tyvärr kanske vi behöver kunna försvara oss bättre - heder åt din dotter!

Monica sa...

Bilar ska gå och inte krångla, men tyvärr är det inte alltid så! Bra att ni fick låna bil i alla fall!

Spännande med dotterns militärtjänst, det är ju inte så vanligt, att flickor väljer den vägen.

Soligt och fint här nu och en del blommor i trädgården. Och svamp här också!
Ha det gott, kram, Monica

Nette Cecilia sa...

Trevliga och otrevliga händelser men det första överväger ju när man ser dina vackra blommor ,kram Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Det har verkligen hänt mycket hos er det sista.

Tänk att hon ryckt in nu, dottern! Hoppas hon trivs och att detta är grejen för henne. Sovsal, det är nog nyttigt att sova i, jag kanske skulle försöka rycka in jag också, så kanske det blev ordning på min sömn!

Och tänk att du var hos Eva, jag kan tänka mig att det var mycket intressant, roligt och vansinnigt trevligt! Hon är ju så rar!

Men bilen, attans då. Hoppas den rullar som den ska nu. Eller behöll du bilen med den fina instrumentbrädan, det KAN ju vara bra att nån håller ordning på kafferasterna åt en!!

Så många fina svampar du plockat och vilken ordning du har i svampkorgen, så ser det inte ut när jag plockar.....fast nu verkar det som om svampen är slut här.

Och så har du så fina blommor, jag hade tänkt börja städa lite jag också, men jag hann aldrig idag. Får försöka i morgon!

Kramar fr gamla aggie

Evas Kvarnaro sa...

Mycket irriterande när bilen bara stannar si så där, grrr . . . .
Trevligt att få köra mercedes som visar kaffepaus, hi hi . . .
men mindre kul när man får ryggskott av att sitta i den, blä . . . .
Vad bra av dottern att våga sig på militär yrket, ja där blir det inte till att rulla tummarna.

Städa trädgården ?!? du vet väl att man ska göra det väldigt lätt på hösten. Det gör jag i varje fall, vissna växter skyddar ju andra känsliga växter på vintern och fåglarna få både lite skydd och något ätbart från växten.
Det jag då klipper ner lägger jag som skydd på den aktuella växten.
Så klart mkt jobb på våren, men man vår-fixar ju också trädgården.

Vi ska åka till Tyrolen på söndag.

Kram/ Eva

Helena sa...

Tänk vad beroende vi är av en bil som fungerar. Hoppas det ordnar sig, och ni får den tillbaka hel. Synd att Mercedesen inte var bekväm, men kanske den var skön att köra.
Hoppas dottern kommer att trivas, och får sova i sovsalen. I Norge är det fortfarande obligatorisk militärtjänstgöring, och svårt att slippa undan.
Ha en fin vecka, och njut av din fina trädgård.

Äppelblom sa...

En liten kvällshälsning!
Kram

Bibbis blandning sa...

Du har full rulle hos dig ser jag.
Så härligt att du hunnit ut i svampskogen en sväng.

Raija sa...

Vad besvärligt med "nya bilen" och hoppas det löst sig nu.

Fina blommor som vanligt hos dig.

Har inte varit ute på ett tag i våra svampskogar, för sist jag var där, fanns ingenting. Men nu har det varit fuktigare, så svamparna kanske har tittat upp.

Hjärtruds Stuga sa...

Tack för dina alltid så rara kommentarer på min blogg.

Ha en riktigt skön helg

Kram Karin

nattugglan sa...

hej., länge sen sist.. så mycket har hänt hos er.. Dottern och militären inte illa...men jag skulle nog välja att va hemma,hihi, men visst finns det tjejer här i Finland som också rycker in..Kramar

Polargrevinnan sa...

Bilar som krånglat har gett mig kalla rysningar, Det är hänt några gånger under tidens gång. Jag kör inte bil numera. Min medicinering till-låter inte bilkörning.
Hoppas din bil är klar och att den inte krånglar mer.
En skogstur är härligt och hittar man sen lite svamp är man lycklig. Du fick ju en hel del i din korg
Det har varit en fin höst och det blommar fortfarande. Du visar fina foton.
Ha det bra.
Kram Viola


Solstrimmor sa...

Det där med bilar är oftast komplicerat, fy! Tur att ni fick en lånebil så länge! Kul med bloggbesök också:)

Tack för att du vill vara med i min utlottning!

Ha en fortsatt fin hösthelg!
Kramar från Eva-Mari

Rost och rädisor sa...

Tråkigt med bilen.
Så mycket fint du har som blommar fortfarande. Indiankrassens slingrande är verkligen charmigt och den vita kärleksörten får mig att smälta. Stram, ståtlig, kylig och prydligt återhållsam. Väcker habegär!
Allt gott
Anette

Evas Kvarnaro sa...

Vilken trevlig skördemässa vi var på idag. Mycket folk fast det regnade. Träffade Anette 'rost och rädisor', det var mkt trevligt.
Sen gillade vi Tyrolen en plats vi gärna återkommer till.
Ha en skön vecka.
Kram/ Eva

Black Iris sa...

Det var värst vad mycket det händer där hos dig.. Besöket hos Eva förstår jag att det var roligt..
Bilar är bra när de funkar men usch och fy om de krånglar..
Fina trädgårdsbilder har du också..

Kram Maidi