Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 21 mars 2017

Tomt och tyst

Så tomt och tyst det blev när Elsa följde med sin matte hem i söndags. Ingen som viftar på svansen och blir glad när man kommer upp på morgonen. Ingen att gå promenad med och ingen som ska ut och göra sina behov hela tiden och Ingen Elsa att skämma bort. Nu har stadslivet börjat igen för henne. Och hon får gosa med sin matte i stället.
En valp är ju en valp så en del saker har hon tuggat sönder och jag har fått köpa nytt.

 Som tex mattan som vi hade i hallen. Den trasmattan var rolig att bita sönder. Köpte en ny på Överskottsbolaget. den mattan tycker hon om att ligga på och äter inte på den (inte än i alla fall)

Mina vinterkängor har också varit en favoritsak att äta upp, så fort jag vänt ryggen till har hon tagit en tugga. Skönt att vintern är slut för nu ligger kängorna i soptunnan. Jag har köpt ett par nya, inte den bästa färgen kanske, men de var väldans sköna och jag ska bara ha dem när jag promenerar eller springer runt här hemma i trädgården. Men jag sätter undan dem så länge och inviger dem nästa vinter.

Får se hur det blir med promenerandet nu när jag inte har någon hund, fast den här veckan behöver jag vila mina fötter och sitta med dem högt och ta det lugnt.

 Våren ja, vart tog den vägen. Solen lyser ibland men värmen saknas. Idag när jag skulle till Vårdcentralen sken solen och jag velade fram och tillbaka över om jag skulle ta vårjacka eller vinterjacka. Jag tog vinterjacka och det var ett bra beslut för det var inga varma vindar.

Jag har två olika killar boende här just nu. Habib älskar snö och går gärna ut i snövädret. Said vill inte har snö, för då kan han inte träna fotboll utomhus. Och jag vill ha vår och värme, men jag hoppar gärna över alla "måsten" som hör våren till.

Vi har börjat med renoveringen i gårdshuset, eller rättare sagt, det är mest min man som hållit på än så länge. Han har tvättat rent allt, rivit tapeter, målat taket. Idag tvättade han köksskåpen, de har jag lovat att måla, det blir vita luckor. På väggarna tänker vi sätta väv och måla på väven. Och när vi stod i affären kunde jag inte bestämma vilken kulör jag ville ha. Så vi åkte hem utan färg.
Det är många av er som ställt frågan i er kommentar om vi får någon ersättning för skadorna. Vi har frågat socialen många gånger, men de har inte gett oss något gensvar, så som det ser ut nu får vi nog bekosta allt själva.


12 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag kan tänka mig att Elsa är saknad. Man vänjer sig fort vid en glad och tillgiven hund.
Jaså, ni får stå för kostnaderna för renoveringen själva! Det är dåligt tycker jag, för tänk så värdefullt det är att det finns sådana som ni som ställer upp för de här ungdomarna.
Kram, Ingrid

Monica sa...

Ja, man har ju förstått att Elsa betyder mycket för dig, så det är klart att du saknar henne! Men samtidigt blir du ju mera ledig så här!
Trist att behöva renovera efter de förra "hyresgästerna", hoppas att ni kan få någon ersättning!
Kram, Monica

Helena sa...

Det där med att hunden gillar mattor känner jag igen. Dom ligger ju precis framför nosen, och frestar för mycket.
Dina nya vinterkängor är tuffa, dom kan du ha överallt tycker jag. Ser varma ut.Nästa vinter är Elsa förståndig och låter dom vara i fred, får vi hoppas.
Om det är första gången pojkarna ser snö, måste det vara direkt märkligt...
Dåligt av socialen att inte ta ansvar. Ni gör ju ett så viktigt jobb för dom, och pojkarna, att dom borde göra något så ni har lust att fortsätta.
Kram

Evas Pyssel sa...

Elsa Elsa vilken ursöt hund trots att hon tuggar på allt. Så är det ju. Har ni inte tänkt köpa er en egen hund igen ?
Inte undra på att killarna gillar eller inte gillar snö. Fast nuförtiden kan man ju läsa att det snöar på de mest ovana ställen. Hos oss är det blåsten som ogillas. Blåst och sol eller regn och stiltje.....ja aldrig blir det perfekt. Längtar efter trädgårdslivet.
Kram Eva

Åke sa...

En kommun är ingen människa. En människa kan du ställa frågor till och få svar. En kommun fungerar inte så, i synnerhet inte när man ställer krav.
Skriv en räkning, den måste vara detaljerad och med kvitton på utlägg. Egna arbetstimmar är svårare där har ni ju inte verifikationer men ta med även det. Lämna med (helst) foton på hur det ser ut före och efter.
Kommunen (som inte är en människa) tvingas nu till aktivitet, en kravhandling har inkommit, blivit registrerad. Nu måste kommunen agera, det kan bli avslag som man tom har rätt att överklaga. Det kan bli så att ni får den ersättning ni ska ha.
Kommunen har ett försäkringsbolag.

Vform sa...

Nu har jag äntligen "läst ikapp" dina inlägg :)
Vill inte hinna med riktigt, det blir bara att slänga in något inlägg nu som då, så ni inte tror jag är riktigt lat ... haha. Vissa perioder hinner man mer och vissa mindre!
Håller på med tillverkning nu tills marknaderna börjar, och så hjälper vi ibland sonen med växthusen ... fyra har han färdigt planterade! Ca sextusen tomatplantor växer så det knakar, bara solen får lysa! Två stora hus ska nu planteras, ett på fredag och ett nästa vecka med ca tretusen plantor, även tomater i dessa!
Det känns i "oanvända" muskler då man hjälper till ... :)

Förstår det kan kännas tomt efter en tid med hund! Man får vänja sig både med och utan! Promenader borde vi hinna och vilja i vilket fall som helst :)
Du hinner med så mycket, kan inte förstå!
Du ställde en fråga ang. folkdräkten jag hade i ett inlägg: Nej den har jag inte gjort utan den är tillverkad av min mor, som inte finns mera!
Spetsen på hättan har jag däremot knypplat själv :)
Ha nu en fin fortsättning på veckan!
Kramar!

Lisa i byn sa...

Tycker verkligen att ni ska få ersättning, ni gör ju en jätte-insats som tar emot ungdomar i ert hem.
Ni får skaffa er en hund ni också.
Kram

Lilian Wahlqvist sa...

Fina bilder! Snart är det helg igen. Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tror att du kanske borde skaffa dig en liten vovve!! Faktiskt. Det är lite jobb med dom, men det är roligare än det är jobbigt. Det blir tomt utan när man blivit van.

Snygga skor! Det är bara att invänta nästa vinter nu!!!!

Gårdshuset och renoveringen låter inte rolig. Hoppas ni får ersättning. Så får det ju inte gå tillväga. Att man har sönder boendet när man bor där.

Kram

Eva Trillian sa...

Vilken härlig bild med Habib i snöfallet :) Barfota i "tofflorna"! De får mig att le :) Känner igen känslan (av att stå ut i snön och njuta - inte barfota ;) )!
Elsa kommer nog tillbaka? Hon trivs ju hos er :) och matte verkar vara av den rörliga sorten som snart hittar på något nytt? ;)

Barbro sa...

Förstår att det är tomt och tyst när man är van med hund. De är härliga familje medlemmar.
Fast kanske tur nu att dina nya vita skor får vara hela, så snygga.
Trevlig vecka.

Evas Kvarnaro sa...

Javisst blir det tomt och tyst när de kära djuren och även människor åker, men vi behöver också 'ta igen oss' ett tag till nya krafter, eller hur.
Det går snabbt att bli förälskad i en hund eller annat djur, sådan är jag också.
Tänker ofta på dig hur det går med 'sjukan', ett evigt väntande tär på krafterna också.
Hoppas att det snart blir ordning med dig Annelie.
Jag kan förstå killen som gillar kyla och snö, allt beror väl på vad de har bott någonstans innan. Snö är friskt och skönt, fast jag gillar givetvis värme, högst 25 gr.
Våren är ju här fast den måste bråka lite som vanligt varje år, hi hi . . .
Snart blir det lamning med en massa sötnosar.
Jag fick en valp av min familj i helgen, fast jag har den inte hemma ännu, född 15/3
Ludde en Bichon Frise´- pudel, alltså en blandras och jag är överlycklig.
Sköt om dig och inga vilda målningar nu med penseldrag åt alla håll, hi hi . . .
som du kanske sett på tv-reklamen . . .
Godnatt/ Eva