Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 26 juni 2017

Ny vecka...

Hade bestämt mig för att följa med dottern och hennes hund på morgonpromenad. Ombytt och klar och skulle ta på mig skorna, då börjar det ösregna. Då gick jag in igen. Tycker inte om att promenera i ösregn, så dottern fick ta promenaden ensam. Inte så roligt för henne, kanske! Men hon känner sin mamma och vet vad jag tycker om regnväder.

Så är midsommarhelgens dagar över. Vi fick ett fint midsommarväder, sol och ganska behagligt ute. Vi har som vanligt knytkalas hemma hos oss och i år hade vi dukat långbord på altanen. Färskpotatis, sill, köttbullar och prinskorv, (både på nöt och gris), västerbottenpaj m.m. Ingen klagade på att de var hungriga när de lämnade bordet.
En kopp kaffe behövde vi också efter maten för att orka gå ner till syrran och hennes familj för att göra en midsommarstång.

Jag tycker det är roligt om våra flyktingpojkar får vara med om olika traditioner vi firar i Sverige. Därför satsade vi på att göra en midsommarstång i år. Tyvärr var det bara en av killarna som var med och gjorde stången, men roligt att han ville vara med.  Istället för att dansa "små grodorna" satte vi oss åt jordgubbar, grädde och glass. På kvällen började det regna, men det gjorde inget för då var vi färdiga med vårt firande.

(Den här bilden fick jag publicerad i tidningen idag, så ytterligare en biobiljett har jag vunnit)

Nu har äggen legat i äggkläckningsmaskinen i 21 dagar. Och det börjar hända saker....det börjar röra på sig inne i äggen, skalet börjar pickas sönder och kycklingarna tittar fram. I skrivande stund har vi fått 6 kycklingar, en halvvägs ut och fler på gång....spännande dagar.

Nu har pionerna satt igång och blomma i trädgården, minst tre olika rosa nyanser har jag och en vit.

Här ser ni en bråkdel av all skog som är nersågad i vår skog. Dottern och jag står nedanför, ni ser hur hög traven är. Man känner sig väldigt vilsen när man är på promenad nu, lite svårt är det att gå på skogsvägen också, för den blir lite sönderkörd av de stora tunga maskinerna.

Det här fotot är taget vid vår kyrkogård. Nedanför kyrkogården ligger Kyrkviken, om man har lust kan man promenera runt viken, det är jättefint. Det gjorde inte vi denna gången, utan fotade bara lite.

Kisse tar en vilopaus.

Idag hoppas jag att mitt paket från NetonNet kommer. Förra veckan fick jag mail av dem att jag skulle ringa upp och bekräfta att det var jag som gjort beställningen. Jag fick svara på två frågor. Den första skulle jag tala om min adress, den andra ville han veta datumet när jag gifte mig. (klarade att svara på bägge frågorna) Det var bra sa han, nu kan vi leverera din produkt. Jag blev dock lite fundersam på varför han ska veta vår bröllopsdag...lite konstigt, kan jag tycka.

Önskar er alla en fin vecka. Jag har inte orkat titta in hos er mina fina bloggvänner, men jag hoppas ni alla haft en skön midsommar.

11 kommentarer:

Monica sa...

Undrar om det där med att fråga om bröllopsdagen, var för att förvissa sig om att du är du, genom att svara på en fråga, som ingen utom du (och förhoppningsvis maken...) vet!
Men jag skulle nog kolla upp det om jag var du. Ringa och fråga vad dom menade!
Vilken tur ni hade med midsommarvädret! Det hade inte vi, men vi hade kul i alla fall!
Ha det gott, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Sen våra ungdomar slutade att fira midsommar med oss, så slutade vi att göra midsommarstång, men vi får väl ta upp den traditionen då Therese med familj har flyttat hem.
Kram

Lilian Wahlqvist sa...

Vi hade också en fin midsommarhelg trots några skurar. Midsommarstången blev fin, men i år blev det inte så många danser runt den. Det är ändå roligt att barnbarnen gillar att plocka blommor och garnera så fint ... Kram!

Hantverkarglädje sa...

Ser att ni haft bra med traditioner o nära o kära i helgen och jo visst har vi också haft det skönt. Till all lycka fick vi solsken på midsommaraftonen. Alla längtar vi fortfarande efter sol o värme.

Ingrid sa...

Nog var det en väldigt konstig fråga! Hur kunde han kontrollera att du svarade rätt? Hade du tidigare fått lämna uppgift på er bröllopsdag? Är du säker på att det var från NetonNet de ringde? Det låter hemskt skumt!!
Hoppas att min oro är obefogad och att dina varor kommer precis som de ska.
Kram, Ingrid

Helena sa...

Det var en fin midsommarafton ni fick, med massa god mat.
Ântligen har kycklingarna tittat fram, nu blir det livligt i hönsgården.
Oj det var mycket timmer ni ska sälja, tur att någon annan gör allt arbetet.
Kontrollfrågan om bröllopsdag var speciell, tur det inte var om ditt kontonummer.
Fick en gång fråga om min mors efternamn som ogift när jag skulle få ett nytt konto i banken. Det kan dom ju hitta på google i för sig.

ulla laiho sa...

Jag har precis samma känsla när det regnar - det ska mycket till för att jag ska gå ut då.

Jag firade också midsommar med midsommarstång och jordgubbar (köpta för mina är fortfarande inte mogna) tillsammans med min dotters familj och hennes svärföräldrar. Vi hade relativt tur med vädret - det var först framåt kvällen det började regna.

Det där med NetonNet var skumt - hoppas det inte är något du behöver oroa dig för.

Ha en bra vecka!

Rost och rädisor sa...

Grattis till bilden. Såg den i tidningen.
Kram
/Anette

Evas Pyssel sa...

Så härlig midsommar ni fick. De rätta tillbehören fanns med. Här var det lugnt. Sillunch med en av sönerna med familj och grillkväll med grannarna.Och vi han ju också med ett besök i Kristvalla. Jag vill inte missa folkdansarna. Det hör liksom till. Så söta små kycklingar ni har fått. Det är ett pyssel innan de kläcks men det är det värt.
Du tar så jättefina bilder. Roligt att få se dem.
Vi ( dvs min man och byns snickare) har precis avslutat bygget med terassen i stugan. Nu längtar jag dit. Men vädret ...vädret. För säkerhets skull har jag ikväll makat undan alla blomsterpytsar i säkerhet. Det talas ju om slagregn.
Fy !!!
Ha det gott !! Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka underbart fina midsommarbilder! Så det ska se ut på riktigt! Och jordgubbarna ser så goda ut! Fast jag nyser när jag äter dom, men det får gå. Märkliga frågor får man ibland men den här var konstig!
Härligt mycket timmer också!
Kramar

Eva s sa...

Så härligt med blommande pioner. Här är dom nästan helt överblommade nu. Hittade hit via Online Stickcafé