Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 17 september 2017

Mellan regnskurarna....

 Vädret är som det är, det råder vi inte över, men visst kom hösten snabbt, och minst en rejäl regnskur om dagen får vi. Men mellan regnskurarna får man passa på att plocka in lite björnbär från busken som är är precis översållad av bär. Bra att de mognar lite pö om pö så man hinner ta hand om allt.

Killarna har blivit så duktiga att städa toaletten, den här helgen var det Habibs tur, allt som stod inne på toagolvet åkte ut och en lapp sattes upp på dörren, klicka upp bilden så ser du vad det står.

Min man och yngste sonen Karl-Magnus bygger friggebod på tomten. Det är lite lite jobbigt med regnskurarna. Ut och in får de springa, men nu är råsponten spikad på taket så nu gör det inte så mycket om det regnar. Sonen har sin knäskada och har svårt att klättra på stegar och på taket vill han inte vara. Habib hjälper villigt till, han är inte rädd. Ser ut som att jag torkar tvätt på taket, man ser bara två par byxor, och så kunde det ju vara eftersom min man plockat ner min torkvinda. Men det är "Snickarna" som hänger över nocken och spikar råspont på baksidan.

Nu har vi Elsa hos oss i tre veckor, (två veckor kvar) då dottern är på övning. Elsa är på dagis tre dagar/veckan, där får hon göra av med mycket energi så jag behöver inte tänka på att aktivera henne de dagarna. Men de dagarna hon är hemma får vi ut på promenad hon och jag. Det är riktigt skönt att komma ut i skogen (om det inte regnar) Jag går i sakta lunk medan Elsa rusar runt i skogen, hundbajspåsar är bra att ha i fickan som man kan plocka svamp i. Kasta frisbee är också roligt, hon springer så glatt och hämtar den och kommer tillbaka med den till mig. Ikväll ser jag att hon börjat löpa, så nu blir det extra jobb i tre veckor.



I Lördags förmiddag var det så lugnt och fridfullt vid sjön, solen tittade också fram en stund och glittrade i sjön. Jag satte mig en stund i vindskyddet och bara njöt, medan Elsa badade.
Efter en stund gick vi hem, plockade lite vildhallon från buskarna som vi åt upp, kastar lite pinnar och kottar som Elsa får rusa efter.

Nu startar en ny vecka, med olika aktiviteter som är inplanerat på de olika dagarna.

Min svägerska Lilian har fått en sån fin bukett med solrosor som  hon visar på sin blogg. Jag är lite avundsjuk på den, jag älskar solrosor, jag blir glad av dem. Men jag får njuta av de som blommar i min trädgård.

8 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Så vackra bilder du visar från promenaderna. Kanske kom jag mig oftare ut om jag hade hund men med allergi i familjen så skaffade vi aldrig några djur.
Frestande att se dina björnbär. Är de vilda eller? Jag hade en egen buske upp efter husväggen som jag var så lycklig över men jag själv valde att vi skulle ta bort den eftersom den tog bara större o större plats. Vi brukade dricka morgonkaffe vid sydväggen men snart rymdes vi inte där, därav togs den bort. Dessutom krävs en varm sommar för att de skall bli färdiga här hos oss.

Helena sa...

Så saftiga björnbären ser ut, massa vitaminer i dom. Ja det ser ut som du klättrat upp på taket och lagt tvätt på tork i solen. Vilken bra bild!
Duktiga karlar du har runt dig, och så roligt att se det går framåt.
Elsa har nog energi för flera, tänk så bra hon kan bo hos er när Malin är på övningar.
Så bra hon får vara på dagis och hålla igång.
Hoppas veckan som kommer bjuder på sol, och nattfrosten inte kommer.
Kram

Rost och rädisor sa...

Björnbär saknar jag verkligen här och buskar där det mognar lite efter hand är helt perfekt. Så funkar ju amerikanska blåbär också. Ska staga upp en björnbärsbuske som jag har på Södra filialen, som har fört en tynande tillvaro eftersom svärfar tyckte den var i vägen och stack sig.
Det ser verkligen för kul ut med din "tvätt". Man får väl tänka sig att de inte lade sig där direkt efter lunchen:D
Allt gott
/Anette

Monica sa...

Ja, nu får man passa på att njuta när det är sol. Vi har faktiskt sol å tredje dagen nu, nästan ofattbart! Men skönt!
Vad ska ni ha friggeboden till? Förråd? Skönt att ha en stor tomt med plats att bygga!
Björnbären ser ut som den sort vår mellandotter har: Black Satin, är det samma ni har? Den busken ger otroliga mängder bär! Vi är ofta där och plockar, det blir för mycket för en familj!
Ha det gott, kram, Monica

Evas Kvarnaro sa...

Så härliga naturbilder Annelie och den med vovven är extra toppen fin, förstår att Elsa trivs hos er som mycket kul hon har med dig och familjen.
Så duktiga ni är med bygget, blir det en så kallad gäststuga, eller ?
Mums så mycket och så fina björnbär, icke ett enda björnbär här, har aldrig plockat björnbär i våra trakter och vet inte var de finns här.
Men vid kusten vet jag att de finns, de buskarna har vassa taggar . . .
Ja vädret den sista tiden har varit helt hopplöst, ut och in mellan skurarna och inte vanliga skurar heller . . .
Ditt förra inlägg var ledsamt att läsa om just rymlingen, har du hört något sen? Väldigt trist att det blir så och jag tycker han varit fräck och oärlig. Jag läste även Anettes (rost o rädisor) kommentar och där håller jag faktiskt med henne på punkt och prick. Sen ska du också inte spilla energi på något du inte kan rå för, du och mannen gör alltid erat bästa, sen går det inte mer, tänk på dig själv och resten av familjen för det måste du om du ska orka.Men jag kan förstå om du känner oro och kanske förbittring att han gjort så, släpp grubblet vännen och njut av det fina livet.
Tur du har dottern som har samma rara hjärta som du Annelie.
Sköt om dig och må väl, kramar/ Eva

Lilian Wahlqvist sa...

Så fint hus ni får på tomten! Och så fina bilder du visar nu igen. Kram fån Lilian som fortfarande har solrosorna kvar i en vas.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka härliga bilder och visst är det skönt med hund, man får härliga promenader. Och Elsa verkar vara en så jättegullig hund. Söt och rar och lagom busig, som man ska vara när man är såpass ung.
Bilderna från Sjöudden (?) är så underbart vackra, spelar ingen roll om det är lite grått.
Ett hus till! Wow! Ska du flytta?! Skojar! Det ser ut att bli fint.
Bra att killarna lär sig hjälpa till, jag kan inte riktigt se vad som står på lappen, men det är säkert något klokt!
Björnbären här smakar bara vatten! Så jag har lagt ner det där med bär i år. Inga blåbär, inte ett lingon så långt ögat kunnat se, inga hallon, men istället massor av svamp! Alltså så många olika sorter! Jag kan ju inte så många men jag ser ju att det är massor av såna jag aldrig sett tidigare.
Ha det så gott!
Kramar

Bibbis blandning sa...

Så härliga bilder från din och Elsas promenad. Det är allt bra vackert där du bor.
Jag skulle aldrig i hela livet våga mig upp på stegar och tak så heja alla som vågar.