Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 1 oktober 2017

Dags att plocka ner skylten..igen

En fantastisk vecka har vi haft med sol varenda dag och mycket behagliga temperaturer. Jag har varit i trädgården och höststädat i rabatterna hela veckan. Har nog kört lite för hårt, men, men.
Är så glad för att jag orkat hålla på varje dag, men idag känns det i min kropp, speciellt i höften.
Fick ta några extra värktabletter ikväll.
Dottern hjälpte mig med lite småplock i går, bla. tog hon bort pumpaodlingen från komposten. Men hon var trött efter Aurora övningen så hon behövde vila, så jag ville inte "utnyttja" henne för mycket. I år blev det dålig skörd på komposten, men jag fick en fin pumpa av min syster som varit på skördemarknad på Öland i helgen. Jag fick den som TACK för att jag skjutsat hennes son till arbetet några gånger under sommaren.

I går var det Linneryd marknad, fast marknaden ligger inte i Linneryd samhälle utan 2 km utanför åt mitt håll. Jag har bara 2 km till marknaden. Min mamma skickade bud med mig att köpa en påse marknadskarameller till henne. Själv köpte jag 5 knappar och 5 perenner till trädgården. Jag vet att jag sagt att jag ska dra ner på odlingen,(och jag har faktiskt tagit bort 3 rabatter i år) men jag säger till mig själv att det är bra att plantera tätt så slipper man mycket ogräs.

Idag var det fint fotoväder. Har inte blivit så mycket nu när Elsa varit hos mig. Hon löper och jag kan inte ha henne lös. (imorgon åker dottern och Elsa hem).
 Amarantfjäril på mina höstaster

Clematisen "Princess Diana" Blommar fortfarande och har många knoppar kvar.



Det har blivit några nya tröjor stickade också, jag fotograferar alla tröjor jag stickat, och hänger upp på en galge på toadörren (som är min fotovägg). Varje gång får jag plocka ner skylten som det står toalett på.
Som vanligt har jag inte köpt något nytt garn, utan det är garn jag fått av mina vänner, eller restgarner från andra tröjor. Tröjor nr 1 och 3 är garn jag fått av Aggie, och tröja nr 2 kommer garnet från Christina. Tröja nr 1 fick jag beskrivning av min bloggvän Helena som bor i Norge, hon har även hjälpt mig lite under stickets gång. Mönstret är på norska och ibland har hon fått förklara för mig hur jag ska göra. Helena är en fantastisk vän, som jag även träffat i verkligheten ett par gånger. Vi chattar med varandra varenda dag. Så skönt att ha någon att dela allt med, både glädje och det som känns tungt och jobbigt. Och många gemensamma intressen har vi.

Till sist några rader om vår fotbollskille Said. Nu är säsongens fotbollsmatcher slut och fotbollsträningen har tagit en liten paus. I går hade laget lagfest, Said var inte med. Han vill inte gå dit för de dricker så mycket alkohol. Men han fick pris. Tränaren hade lagt priset i vår brevlåda.
1:a pris till Said, som bäste målgörare under höstens matcher. presentkort på 100:- att handla för hos vår lokala handlare. bra kämpat, tycker jag.

6 kommentarer:

Helena sa...

Det var en perfekt pumpa, hoppas den smakar bra.
Höstmarknad är kul, man hittar alltid något intressant att se eller köpa.
Du är verkligen en flitid stickare. Vad roligt att du fick till mönstret,
och resultatet blev ju väldigt bra.
Tack för fina ord om vår vänskap. Det går att hålla kontakten trots det stora avståndet mellan oss.

Hantverkarglädje sa...

Men vilka fina tröjor du stickat. Den första är bara för fin, en sådan skulle jag nog önska mig. Och vem skall få alla dina tröjor då? Är det släktingar, välgörenhet eller säljer du dem? Stickandet förgyller tillvaron särskilt när det är höst och man håller sig lite mera inomhus. Dessutom är ju allt stickat modernt nu. För ett antal år sen när vi reste nånstans så var det ingen som stickade eller virkade på flyget så även mitt fick stanna hemma. Dumt för inte behöver man ju hänga med hela högen vad som är mode men nu är det många som pysslar på och det är ok. Numera har jag stickning både i bilen eller flyget och tiden går bra mycket fortare.
Ha det gott med ny stickning.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina tröjor du stickat och nr 1 och 3 är ju klart finast!!! Skojar!
Tänk att ni haft så fint väder, här har det blivit riktig höst med massor av stormar och massor av regn och det är knappt att vi sett solen - lite för lite sol hittills i år......
Pumpor är roligt men jag sådde inga i år. Klart du måste plantera igen dina rabatter och det som trivs bäst tränger ut det andra men framför allt ogräs, för att ha mycket att rensa kan ju vara så där lagom roligt.
Dricker man alkohol i sportsammanhang, det förvånar mig, det är väl inte riktigt bra, eller hur? Jag trodde att det inte var förenligt, liksom. Bra att Said inte gick dit då! Kul att han är så duktig på väg att bli vår nye Zlatan!
Nu är himlen kolsvart och det är bara mitt på dagen.....
Ha det gott, kram

Evas Kvarnaro sa...

Hälsa och gratulera Said till priset, bra gjort av honom och håll dig borta från alkoholen, det passar inte att ungdomar ska supa i idrotts sammanhang.
Tyvärr tyvärr är det så och väldigt sorgligt enligt mig.
Annelie du är en konstnär i stickning, grattis till alla fina tröjor, tänk vilken lycka att få en sådan vacker kofta.
Att få ha en chatt-vän är viktigt i dessa tider, vi bor ju långt ifrån varann men kan nås via cybern, det tycker jag är fantastiskt. Vi behöver även ventilera våra känslor med någon, inte sant . . . ?
Åhh vilken fin klematis och namnet är också vackert 'Prinsessan Diana'.
Den ska jag köpa nästa år, skrev upp i min 'vill ha bok'.
När oväder närmar sig kommer värken, säger jag, men du har ditt andra onda att kämpa för. Har du prövat 'smärtsalva' i stället för piller, det gör jag för det första . . . hoppas det bättra sig Annelie.
Så kul med marknad i Linneryd, kanske du träffade 'Lisa i byn' ?
Pumpa har jag aldrig prövat att sätta, men mins från barndomen hur min far hade många pumpor och hur de sedan konserverade dem i burkar m.m.
De var goda att ha till kötträtter och jag dreglar när jag tänker på det.
Så din lilla mor ville ha marknadskarameller, det ville alltid min svärmor också ha när hon inte orkade gå dit själv.Jag blev lite fnissig när jag tänkte på detta lilla ämne med karameller, för det är väl ett lite gammal ord för godis, hi hi . . . hör aldrig unga säga karameller.

Vi hade likaså vackert väder förra veckan men denna veckan höstrusk.
Inne-jobbet har blivit eftersatt i sommar men att få vistas ute var viktigast, nu när vädret blev surt fick jag fart med annat. Frysen är full och jag får inte baka nåt förrän vi ätit lite från frysen, men det är väl meningen också.

Sköt om dig Annelie, höstkram fast varm/ Eva

Evas Pyssel sa...

Så jättefina tröjor du har stickat ....igen. Du påminner om min faster som stickade jämt. När barnen var små fick de alltid en stickad tröja eller något. Jag tror faktiskt att jag har något kvar.
Roligt när barnen lyckas även på fritidsaktiviteter. Och sunt att ta avstånd från alkohol. Bara att gratulera till priset.
Det har blivit lite si och så med våra aktiviteter p sistone. jg har haft en envis förkylning som däckat mig och såklart fick T också en släng. Det blev en snabbis till Öland. Pumpor måste man ha att dekorera med. Och där finns det gott om.
Ha det gott och ta inte ut dig för mycket . Ont i kroppen är inte kul.
Kram till dig från Eva

Rost och rädisor sa...

En pumpa vill man ju ha, men även min odling har gått så där i år. Det har väl varit både för kallt och för lite sol så min halloween är också från Öland.
"Princess Diana" är ju så söt. Blommorna som godisbitar.

Var rädd om dig!

/Anette