Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 18 oktober 2017

Höst

Vilken fantastisk färgskala naturen bjuder på nu. Jag älskar hösten och alla varma färger i gula nyanser. Vi har haft några dagar med sol, och hur trött man än är då så tar jag kameran i handen och går ut och fotar. Så håll till godo med några naturfoton till att börja med.



När jag åkte till badplatsen för att fota var där en dam som badade. Först såg jag bara en cykel där, men sedan kom damen i baddräkt och insvept i en handduk. Tufft, tycker jag.

Annars rullar dagar och veckor på som vanligt. Dvs, fullt ös, från morgon till kväll. Berättade för ett tag sedan att en av våra flyktingkillar rymde från oss, nu vet vi att han är i Tyskland och söker asyl där. Skönt, trots allt att veta att han lever och inget annat har hänt. Nu har vi fått en ny kille som flyttat till oss. Han har bott här i två veckor. Han har haft det tufft  i den familj han bott innan. Så det är en utmaning för oss att "få ordning" på honom. Men han är en lugn och fin kille, som inte fått kärlek och uppmärksam innan, inga regler eller krav, ingen som brytt sig om ifall han kommer hem eller inte på kvällen. (Vi är absolut inga  proffs, men jag älskar det här arbetet. Och när en av flyktingpojkarna säger; Mamma, du är den snällaste i hela världen, Ja,då orkar man hur mycket som helst. Känns som lite extra lön för mödan)

I helgen var dottern hemma,och som vanligt har jag en liten lista som vi checkar av tillsammans. Den här gången tror jag inte den var så betungande, jag ville ha hjälp att hänga upp nya gardiner på kontoret, vi har möblerat så knasigt så jag kommer inte upp till gardinstången. Och det är slutklättrat på bänkar för min del.

Sen gjorde vi en bukett med lönnrosor. Mina rosor blev inte alls bra, överlät det till dottern istället, men fina lönnlöv kunde jag hjälpa till att plocka. Tyvärr brukar rosorna bli bruna och förlorat sina fina färger när de torkat men i år sprayade jag buketten med hårspray och det rekommenderas, de är fortfarande lika fina.
Dottern står inför lite nya utmaningar inför framtiden. Vi får se vad som händer efter nyår.

Som ni vet får jag ibland mina foton publicerade i Smålandsposten, nu hade jag ett "lager" med 9 biobiljetter och jag har lovat killarna att vi ska gå på bio. För två veckor sedan blev det av. Vi såg filmen Kingsman 2. Killarna tyckte det var så spännande när vi kom väg, bara en sån grej som att gå till affären och köpa popcorn och dricka till filmen. De skrattade så gott under filmen  och det kändes så bra att de var nöjda. Första biobesöket i Sverige. Har två biljetter kvar, då ska dottern och jag gå och se en film som har biopremiär i november.

Har köpt en påse med 50 st knappar på Wish, "Handmade with love" står det på knappen, ska använda dem på mina hemstickade tröjor som jag ger bort till välgörenhet.

Min man och yngste son har kommit ganska långt på Friggeboden. Nu är mina målade fönster på plats (Behöver skrapas från färg på rutor och putsas) och även ytterdörren. Vi ska försöka måla lite vitt till på huset innan kylan kommer. Sen får de fortsätta inne, lägga golv, regla väggar och osv. Sen är det väl mitt jobb att tapetsera.

Avslutar med att berätta om den dramatik som uppstod i går förmiddag. Min mamma och jag skulle till frissan och jag hade lovat hämta henne kl 09:30, och jag är alltid ute i tid.
När jag kom ut på stora vägen och backen upp till mamma såg jag något mörkt stå utanför fårstängslet, Nej, tänkte jag, har baggen hoppat över nu, men jag tyckte han var lite väl stor. När jag kommer närmare ser jag att det är en älgkalv som är envis och har bestämt sig för att han bara ska igenom nätet och intill våra får i hagen. Älgkalven är helt  förvirrad och vet inte hur han ska bära sig år. Jag stannar bilen på vägen, då har han kommit in med halva kroppen genom nätet och trasslat  in sig ordentligt, hamnar på rygg och sprattlar med sina långa ben rätt upp i luften. Till slut kommer han på fötter igen och trycker sig igenom nätet och river naturligtvis ner nätet och i den hagen går våra tacklamm. Vad gör jag, tänker jag, jag måste ju till frissan. Kör hem och väcker sonen som sover i gårdshuset, Men när jag kommer hem kommer älgen rusande i hagen och försöker hoppa över nätet vi stenmuren och håller på att springa rätt på min bil, men han gör en usväng, jag stannar bilen vid garaget går in till  sonen, då hör jag ett brak vid brevlådan. Då har älgen sprungit igenom nätet in till nästa fårhage, där bagglammen går. Även det nätet var nedrivit. Går in till sonen och berättar hela historien för honom. Och han lovar att fixa nätet. Något försenade kom vi till frissan och jag var ganska uppstressad.
Ja, ni så är livet på landet visa dagar.




11 kommentarer:

Ingrid sa...

Du har verkligen fullt upp med allt jobb med dina killar. Tänk vilken fantastisk insats du och din familj gör. Det var ju skönt att ni fick veta att rymlingen lever i alla fall.

Och vilken dramatik med älgen! Jag har inte åkt så hemskt mycket i Sverige, men några vändor genom Smålandsskogarna har det blivit, men jag har aldrig lyckats få syn på någon älg.

Ha det gott i höstrusket!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Vi såg faktiskt ett par älgar när vi körde genom ÄLGHULT i Småland för ett par år sedan.
Men dom försökte inte ta sig in i en fårhage...
Ha det gott, kram, Monica

Helena sa...

Vad långt ni har kommit med friggeboden, är riktigt imponerad. Duktiga karlar du har runt dig.
Stackars lilla älgkalven, du får väl aldrig veta om den överlever hösten.
Bra ide`att spraya lövrosorna då håller dom nog länge.
Sköt om dig!

Snäckskalsdalen. sa...

Full rulle som vanligt och lite dramatik på det!
Vilka vackra höstbilder!
Kram

Vform sa...

Hej Annelie! Ja som du förstår (hoppas jag) så blir det inte alla gånger att kommentera inlägg, fast jag läser och tänker jag ska skriva en rad! Nej så blir det inte av i allafall :( Vet inte OM man är stressad eller är det tiden ... TACK i alla fall för alla dina hälsningar!!
Men vilken tur att ni hörde av er "förlorade kille" ... kändes säkert skönt!
Skönt också att ha dottern som kan hjälpa dig med sysslor! Fina lönnrosor ni gjort! Lycka till också med nya killen!
OCH vilken dramatik med fåren-älgkalven!! Tur att det ordnade sig!

Kram och god fortsättning på senhösten!
/Vivan

Lilian Wahlqvist sa...

Oj, oj! Så mycket som kan hända ute på landet. Här hos oss på vårt land är det mest lugnt, som väl är ... Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Ja som det kan bli när stora djur absolut ska 'fram', självklart att den blir uppstressad stackaren men vad göra, hoppas ingen kom till skada och att fåren höll sig i hagen. För några år sen hade vi några kor i trädgården (grannens)
det var att springa och sjasa iväg dem, hmm inte så lätt som det låter.
Som tur blev inget av vikt nertrampat, men extra jobb mitt i natten blev det, Rolf fick hjälpa grannen för där hade också någon ko rivit ner elstängsel.
Då var det skönt att sen få stressa av hos frissan, hi hi . . .
Tur att det inte händer varje dag sådana bravader.
Stugan ser fin ut, blir det som en gäststuga eller vad ? De har jobbat på bra.
Tack för dina underbara höstbilder. I helgen hade några börjat med julmarknad Åminne utanför Värnamo, helt galet tidigt men jag orkar inte med en sådan tidig jul-grej. När julfriden står för dörren är väl alla dötrötta på ordet jul, ska det behöva vara så, och inträde 70 kr, nej de pengarna kan någon viktigare få.
Sköt om dig raring, kram/ Eva

Eva Trillian sa...

All heder till dig som gör så mycket gott i samhället, och med så mycket kärlek!
:) läser din älghistoria och tänker att det är underligt hur det finns de som tror att det inte händer något spännande på landet ;) ibland kan det vara lite FÖR spännande till och med!

Evas Pyssel sa...

Så fina bilder du tar. Det finns verkligen underbara höstmotiv att föreviga. Inte undra på att du blir belönad ibland. Men ganska snabbt blir hela naturen brun och kal. Idag blåser nog alla löv som är kvar av.
Dramatik kan det verkligen bli på landet. Förr hade vi dåochdå kor som forcerade vårt staket. De tyckte väl att det var grönare gräs hos grannen, dvs oss.
Söta knappar och jättefina lönnrosor. Höstpyssel !!!
Ha det gott. Kram Eva

Rost och rädisor sa...

Vilken makalös historia med älgkalven. Den måste väl varit helstressad, blind eller skadad så den inte kunde hoppa...
Du har flera gånger nämnt att du tycker jag har mycket energi. Nej, vet du jag har inte det, men lusten till det ena och det andra vinner många gånger och jag prioriterar hårt. Jag skulle tex aldrig orka engagera mig i andras livsöden som du gör med hela ditt hjärta, inte heller handarbetar jag längre eller byter gardiner särskilt ofta. Tycker du hinner med massor.
Gillar knapparna. Kommer att bli så fina på dina alster.
Kram
/Anette

Polargrevinnan sa...

Det händer visst mer på landet än i stan. Hoppas att den förvirrade
kalven inte skadade sig för mycket.
Du ska ha en eloge för allt du gör för "dina pojkar".
Fin höstbilder du har tagit. Hösten är fin med alla färger på löv
och buskar. Nu har det varit frost och löven ligger på marken.
Ha det bra.
Kram Viola