Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 15 januari 2018

Lite av varje....men mest garn i olika färger

Förra veckan och i helgen har jag plockat bort julen och slängt ut granen. Skönt att ha det gjort, men det blir lite tomt. Allt ståhej man har innan jul, med städning, baka kakor och koka julgodis. Vi har inte ätit en enda julkaka på hela helgen, kakburkarna står orörda i frysen och det har inte gått åt några knäck heller. Däremot har pojkarna ätit flitigt ur Aladin askarna.
Jag tror killarna tycker det var skönt att börja skolan igen efter lovet. Jullov på tre veckor är ganska långt och de hinner vända på dygnet.

Habib brukar hjälpa min mamma att bära in ved en gång i veckan. Min mamma är så glad och tacksam för det. Han är så duktig, staplar så fint. Jämna fina staplar. Han är ordentlig i allt han gör.

Nu när alla julsaker är bortplockade i butikerna har de plockat fram fröpåsar till försäljning. Vet inte hur det blir med odlandet i vår/sommar. För den här tunneln finns det ingen framtid. Orkar inte riktigt tänka på odlandet just nu, fast en del fröer ska ju i jorden nu...Suck, ja,ja....mycket annat som stjäl min energi just nu.

Tänkte visa er mina stickade projekt jag gjort under 2017. Jag fotar alla saker jag gör, tycker det är roligt att gå tillbaka och titta på vad man gjort.



Det har blivit några stycken.....

 Nu är kartongen fullpackad och på Torsdag skickar jag iväg till en hjälpsändning som går till Gambia. Hoppas mina tröjor och mössor kan värma någon liten i Afrika.

Funderar på om jag ska sätta mig och sticka en stund nu, måste ju börja fylla en ny kartong med stickade barnkläder. Egentligen vill jag sticka en poncho till mig själv. Har hittat ett så fint mönster, men garnet går på ca 800 kr, det tycker jag är för dyrt.

(Bild lånad från nätet.)
Bild på ponchon jag vill sticka, tycker den är så snygg.


11 kommentarer:

Monica sa...

Milde tid, vad du har hunnit sticka mycket på ett år! Att du hinner någonting annat?
Ponchon var verkligen jättefin! Visst kan du unna dig det?
Jag tycker också att det är skönt att ha slängt ut julen; nu ser man fram emot våren! Jag har inga krav på mig att odla, men jag ska så tomatfröer jag har samlat, precis som i fjor, för det tyckte jag var så roligt!
Ha det så bra, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Det är en snygg poncho, den kommer att värma dig.
Trist att din tunnel gick sönder, kanske du köpwr dig en ny!?
Skönt då julen är utstädad.
Kram

Helena sa...

Så fina saker du har stickat, förstår inte var du hittar alla mönster. Färgglada behövs ni i mörkertiden.
Tråkigt med din tunnel, hoppas ni kommer på en lösning.
Vad duktig han är att stapla ved, och hjälpa mormor.!

Evas Pyssel sa...

Jag fattar inte hur du hinner. Så många fina tröjor ! Imponerande. Jag tycker absolut arr du ska sticka en poncho till dig själv. Dyr men kolla efter rea-garn . Jag funderar på en ny filt med african flower med en annan kantfärg.Måste använda alla restgarner som ligger och dräller.
Idag kom snön hit. Och igårkväll började vi med en odlingscirkel i byn. Roligt att träffas och dela tips.Tråkigt meddin tunnel. Du får odla på friland i år.
Kram Eva

Vform sa...

Wow, vilken arbetsmyra du är! Viken glädje det måste bli att få packa opp din kartong med sådana vackra tröjor och dessutom hemstickat! Jag skulle också gärna göra samma sak, men då det finns så mycket annat som tar tid! Ponchon tycker jag du ska göra ... det är du värd till dig själv!
Så synd att din tunnel kraschat ... kanske det blir bra ändå!
Snygga vedstaplar ...
Kramar till dig!

Ingrid sa...

Du milde så flitig du varit!!
Att få veden så fint uppstaplad är nog guld värt för din mamma.
Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Jag tror alla människor mår bäst när det är vardag och livet rullar på som vanligt, däremellan är det förstås trevligt med stor-helger men de får inte vara för länge.
Så många fina tröjor m.m. som du har stickat, du är sannerligen duktig på det och flink i fingrarna, kanske du stickar i sömnen, hihi . . .
När hinner du göra alla dessa för du 'rullar ju inte tummarna' precis vad jag vet. Heder åt dig som hjälper så många barn med att få fina kläder.
Jag är glad att jag hinner ta hand om mig själv, 'fniss'

Må väl kram/ Eva

Rost och rädisor sa...

Så mycket fint du stickar. Förstår att du tycker det är kul. Jag gillar också färg, mönster och handarbete även om axlarna inte vill vara med på såna sysslor längre. Du ska unna dig ponchon i rätta garnet! Det är ju inte bara ett klädesplagg utan också en hobby. Vad kostar det att jaga, spela golf, åka på solresor, samla på whiskey, röka, spela, ridsport, dans eller vad man nu kan ha för hobbies... Du förenar nytta med nöje. Unna dig!
Kram
/Anette

Hantverkarglädje sa...

Nej hjälp så många fina klädesplagg du stickat och vilken omtanke att ge bort alltihop. Visst borde du få sticka något snyggt åt dig själv med. Känner igen i mig själv det där när man är van att hålla igen på pengarna eller så är det medfött. Den ponchon skulle också bli riktigt fin.
Själv håller jag bara på med sockor just nu, brukar säga att luften går ur mig när det blir lugnt efter julen. Före julen trots mörkret trivs jag väldigt bra för julen är på något vis en milstolpe med kreativiteten eftersom mina alster säljs eller blir julklappar. Trevligt att sticka lite nu i alla fall. Ha det gott med alla vackra nystan.


Charlotta sa...

Så fin poncho, blev sugen på att sticka själv. Hemstickat är verkligen ett hantverk att värna om. Men som du säger garnet är ju på tok för dyrt. Jag blir lite bekymrad, för om bara garnet verkligen kostar så mycket... hur kan man då kunna köpa en poncho för bara ett par hundra i affären? Garnet kostar ju då också + arbete. Det är nog så att våra kläder egentligen är för billiga. Någon får slita för vår skull? Även om mycket säkert görs med maskin när det gäller stickade kläder så känns det ändå lite obekvämt att handla billiga kläder nuförtiden. Jag brukar försöka döva mitt samvete med att använda mina gamla kläder lite till - fast de är noppiga och lite bleka.

Ha det gott!

Eva Trillian sa...

Vilken fin poncho! Den kommer säkerligen bli riktigt skön att kura i under kalla dagar :)
Så mycket du hinner att sticka! Fantastiskt!
Önskar dig en fin helg!