Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 5 december 2018

Julförberedelser.

Oj, oj, oj en hel månad sedan jag skrev något här...
Dagarna och veckorna försvinner fort, men det är en mysig tid med alla förberedelser inför advent och jul, även om jag minskar ner på mycket i år.....och så började jag tidigt med många förberedelser (för jag hoppades på op.tid innan jul, men nu har jag gett upp hoppet)

Jag har en soffa i hallen som vi brukar sitta på och där även dotterns hund tycker om att ligga och sova, nu har tyget blivit smutsigt och lite slitet, så  jag köpte ett nytt påslakan när jag var och handlade och sydde ett nytt överdrag till dynan. (det gröna tyget är nytt) Jag är ingen duktig sömmerska, men tyckte det blev bra.
Pepparkakshuset är färdigmonterat, i år försökte vi (dottern) sig på att göra en krans av pepparkakor också, hittat ide´n på fb, där alla skrev att det var så lätt att göra, men håller inte riktigt med.
Dörrkransen hänger på ytterdörren och julklapparna är inslagna, julkorten är färdigskrivna och till helgen ska vi spruta skinkan som sedan ska ligga i saltlag i två veckor.

Lite adventskaffe då vi även hade kalas för Malin och Habib som fyllde år. Alltid trevligt att få umgås med min mamma och min syster med familj. Ja, det är roligt att umgås med min mans familj också, men de bor så långt bort så  tyvärr blir det inte så ofta.
För två veckor sedan fick vi ett glädjebesked, att Habib fått uppehållstillstånd....Vilken lycka, denna goa, fina, hjälpsamma kille, äntligen kan han sluta oroa sig varje dag för hur det ska bli, och varje gång det kom brev från Migrationsverket, for hjärtat upp i halsgropen på honom.. När jag berättade den glada nyheten för honom, säger han: "Det är den bästa dagen på tre år". 

I söndags var jag på adventsgudstjänst i vår kyrka, fantastisk fina jul/adventssånger sjöngs av "familjen Johansson." En av våra församlingsmedlemmar fyllde 80 år och hade önskat sig en adventskonsert i present av sina barn och barnbarn. Och så blev det. Barn och barnbarn och ingifta spelade och sjöng. Vilken musikalisk familj. Efteråt bjöds det på födelsedagsfika.

Ofta när jag är ute och kör bil ser jag något vackert motiv, och måste stanna bilen för att gå ut och fota...Här ser ni ett av de fotona.

En vacker solnedgång.

11 kommentarer:

Monica sa...

Ja, du har verkligen gjort det mesta av julförberedelserna! Men jag förstår, att du trodde att du skulle vara nyopererad vid det här laget och inte kunnat göra så mycket!
Jag går också och hoppas att jag ska få besked om min huvud- och halsvärk snart, det svåraste är att inte veta vad det är. Man misstänker ju alltid det värsta...
I år ska vi bara ge julklappar till barnen; vi vuxna ska spela julklappsspelet, rätt skönt, tycker jag! fast jag kommer att sakna att skriva julrim!
Såå roligt att Habib fått uppehållstillstånd! Förstår verkligen att han varit orolig!
Ha det så bra, kram, Monica

Ingrid sa...

Sonhustrun förberedde julen väldigt tidigt, för hon skulle operera en fot och fick sin operation den 20 november. Nu är hon hemma igen, men har fortfarande kvar 6 veckor i rullstol innan hon får börja träna upp sig igen, så det var tur att hon var förutseende och plockade fram både advents- och julpynt innan hon opererades.
Grattis till Habib, det måste verkligen varit en glädjens dag.
Kram, Ingrid

Lisa i byn sa...

Vilken vacker solnedgång, vår natur är så vacker.
Oj, du är verkligen ute i god tid, jag har knappt börjat.
Kram

Vform sa...

Tack för din vänliga kommentar! Jo så är det väl, vi kan olika saker och är duktiga på det vi tycker om att göra! Ser ju att du gillar det du gör också! Och har sagt det till dig förut ... duktiga du! Så fin soffan blev!
Ja, pröva att leta gran som vårt barnbarn och faffa gjorde ... åtminstone tyckte Ronja det var kul! Att få klä den med sin lillasyster gjorde också det hela ännu roligare!
Åh, så roligt att få det beskedet att få stanna, måste kännas skönt för er alla!
Jag har mycket kvar innan jul, men det stressar inte heller! Ska slutföra alla marknader nu först så nästa helgs söndag är jag "ledig"
Fin bild ... ibland blir dessa 'ögonblicksbilder' de vackraste!
Ha en fin adventstid .. och sköt om dig!
Kramar!

Rost och rädisor sa...

Oj, du har redan skrivit julkorten. Ja de går fort nu och jag kommer nog att sitta i sista minuten som vanligt. Väntar på lite snö så jag kan fota mitt julkort först. Mysigt med alla förberedelser och jag har i alla fall klapparna nästan klara.
Fint att önska sig en konsert i present, särskilt om man har musikalisk familj. En present som inte behöver kosta så mycket och som alla kan njuta av.
Kram
/Anette

Helena sa...

Grattis Habib, så skönt att det är ordnat. Jag kan inte förstå hur spänt han har varit, men nu slappnar han nog av.
Det kan väl vara bra att du är färdig tidigt med julstöket. Ân är inte året slut. Så flitig Malin är, tur ni har varandra.

Lilian Wahlqvist sa...

Jag håller med dig! Det skulle vara roligt att få vara med vid kaffebordet lite oftare hos er. Roligt att höra att du har så mycket klart inför julen. Kram!

Eva Trillian sa...

Tiden går på - vare sig vi hinner vad vi ska eller inte :) inte konstigt att bloggen hamnar efter ibland!
Vilka smarriga tårtor ni ser ut att ha kalasat på! Härligt när livet inte bara är slentrian!

Bibbis blandning sa...

Det är mysigt att komma in till dig och kika på alla era julförberedelser. Själv har jag lagt ner allt sådant sedan jag blev ensam men dottern håller fanan högt och lagar mat och pyntar och pysslar av hjärtans lust. Det är så mysigt att komma hem till henne och barnbarnet och fira jul.

Så synd att du inte fått någon operationstid du som har så ont. Det är det värsta att ha värk hela tiden.
Hoppas du får en tid tidigt nästa år så 2019 blir ett bra och smärtfritt år för dig.

Evas Pyssel sa...

Vilket positivt och trevligt inlägg. Roligt för Habib och så din fantastiska Malin som alltid är den hjälpsamma och påhittiga tjejen.
Äntligen har jag gjort ett inlägg på min blogg. Ja efter allt strul med kablar och Telia.Du får läsa om det där.
Hoppas ni får en helt underbar jul.
Kramar från Eva

Eva S sa...

Vilket härligt inlägg! Tänk att få en konsert i present, kan förnimma atmosfären! Och glädjebeskedet att få stanna! Att kunna ta sig an livet fullt ut utan rädsla! Och den fina avslutande bilden! Naturen bjuder på dom bästa motiven helt gratis! God fortsättning på nya året och hoppas du fått tid för operation!