Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 8 november 2019

Länge sedan sist....

Oj, vad länge sedan jag skrev någonting på bloggen...
Efter min höftoperation i februari, har jag fått livet tillbaka och det är fullt upp hela tiden.
Rabatterna i trädgården behövde rensas och så många fina växter det fanns bakom allt ogräs, men en hel del hade försvunnit, antagligen kvävda av allt ogräs som fått växa fritt hela våren/sommaren. Är så glad/tacksam att jag kunde fixa i min trädgård igen (det mesta klarade jag själv)


I slutet av september började vi renovera i huset, vi hade planerat att lägga in golvvärme i stora rummet, men sen såg vi hur slitna tapeterna var och börjar man med en sak för det mycket annat med sig. Vi målade tak/fönster/öppen spis osv. Men nu är vi klara och jag är så nöjd. Vita tapeter med lite svagt grå medaljongmönster. På golvet är det valnötsträ.

När min man och Habib fixade golvet putsade jag alla husets fönster (har haft hjälp av en städfirma  de senaste åren, men blev inte nöjd i våras) så jag tänkte det fixar jag själv. Och det gjorde jag, men sen sa det stopp i ryggen. Fick ont i ryggslutet (skinkan) kunde knappt röra mig eller gå och det värkte precis som innan operationen, i tre veckor gick jag med det, ringde ortopedmottagningen och frågade om det kunde hänt något med min höft, men hon trodde att jag överansträngt mig, och rekommenderade mig att ta det lite lugnt. Bokade en tid hos sjukgymnasten, det var bra att få lite övningar att göra. (En muskel som var i kläm)

När vi ändå har målarburkar och spackelhinkar framme fixar vi till finhallen också, den är inte så stor, men det var lite trögt att komma igång, men nu är det klart att börja tapetsera och sedan ska vi lägga golvvärme även i det golvet.

Några fina höstdagar har vi fått då var jag ute med kameran, annars har det regnat mest hela hösten, tycker jag. Mycket löv har vi krattat upp, jag hjälpte till lite, men det var inte bra för mig..men det var andra i familjen som fick kämpa med det.

Dotterns hund passade vi en vecka, inget som var planerat, men dottern fick åka till Stockholm och gå högvakten, då en annan kille fick förhinder. Hon har andra arbetsuppgifter nu och behöver inte vara med på så många övningar. Nästa höst funderar hon på att utbilda sig inom försvaret. 1,5 år ska hon studera till Teknisk officer. Om jag minns rätt var kurserna på tre olika ställen...Boden, Stockholm och Skövde. I helgen var vi till skogen och hämtade granris till en att lägga på en del ömtåliga växter i trädgården och så ska jag försöka göra en granbock...jag vet jag skulle ta det lite lugnt.

I augusti sprang dottern halvmaran i Stockholm, det var många från regementet som var med och sprang, två bussar körde därifrån. Jag tror halvmaran är 2,2 mil, dotterns sluttid blev 2 timmar  och 19 minuter. Hon var nöjd, men det tyckte det var jättejobbigt.
Yngste sonen har startat ett företag vid sedan om sitt andra jobb...Roligt när det går bra för våra barn.

Så har Bosse flyttat hem till oss...Nyfiken och lekfull liten kisse.

Ska bli skönt när renoveringen är klar så man kan städa ordentligt, kan lova att det blir smutsigt överallt. Och efter det är det dags att planera min mans 60 års kalas.


13 kommentarer:

Helena sa...

Så duktig Malin är på alla sätt, och grattis till medaljen. Så skönt att hon slipper långa övningar.
Ni är verkligen praktiska som renoverar och gör det själv. Det är trevligt när flera hjälps åt.
Lycka till med drönarfirman.

Hantverkarglädje sa...

Verkligen länge sen man sett något från dig men det viktigaste att du blivit bra med din höft. Vi får vara glada att det finns "reservdelar" när lederna börja strula. Ju äldre vi blir får vi visst svälja stoltheten och ta den hjälp med fönsterputs och dyligt. Här står mannen för all dammsugning sen många år tillbaka. Brukar säga att jag var ju "duktig" en tid i livet tills ryggen sa ifrån på riktigt, riktigt.
Nu lackar det mot jul och blir fullt upp men det är ju så trevligt med allt pyssel och sådant. Jag har en liten treåring här som just ätit och pockar på min uppmärksamhet men jag önskar du har det fortsatt bra med rörelserna.
Siv

Annica Östlund sa...

Så glad att du blivit bra i din höft, är inte skoj att gå runt med ständiga problem och värk. Nu måste du bara komma ihåg att ta det lite lugnt mellan varven! Bosse ser helt förtjusande ut >3
Kram och Trevlig helg!

Monica sa...

Det var roligt att höra från dig här i bloggvärlden! Jag har ju sett bilder på Facebook, men det är trevligare att få dem i sammanhang så här. Så duktiga ni är, som gör renoveringsarbetet själva! Och visst blir det smutsigt när man håller på...
Trädgården klarar vi själva att sköta än så länge, men till jobb i huset tar vi hjälp numera.
Ha det så bra, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Kul att du är tillbaka i bloggvärlden igen.
Kram

Kina sa...

Så kul att se att du varit inne och skrivit igen. Men du får ta det lite lugnt så du inte får ont igen. Du ska planera för din mans 60-årsdag skriver du. Jag är i full färd med att planera för min sons 50-årsdag! Det går av stapeln på lördag. Var rädd om dig!

Gunnel sa...

Så flitig du varit. Det där med att ta det lugnt är inte alltid så lätt att komma ihåg.

Rost och rädisor sa...

Vad är en blogg emot att få livet tillbaks! Kan tänka mig att den nya friheten är njutbar. Mycket att ta igen och fixa med och barnen är så duktiga.
Roligt att det blev ett livstecken från dig här även om jag förstås ser på Insta att du är i farten.
Allt gott och hoppas nu du får ha hälsan.
/Anette

Bibbis blandning sa...

Hej hopp, så härligt att du är tillbaka och bloggar igen. Det blir vi glada för vi som gillar att komma in här och hälsa på.
Den där Bosse var en förtjusande liten kille helt i min smak jag som älskar kattor.

Du far fram som en virvelvind så det är inte undra på att du överanstränger dig. Glöm inte bort att vila mellan varven trots att det är härligt att vara igång igen.

Lilian Wahlqvist sa...

Roligt att du är på banan igen! Hos mig är det lite lugnare ... Kram!

Evas Pyssel sa...

Jag hajade till när jag läste hur du ansträngt dig. Du måste ta det lugnt. Men du är en flitig person (precis som jag ) och då tar man ut sig ibland. Just nu har jag överansträngt höger långfinger och det är ett elände. Helt handikappad. Då behövs en snäll man.
Så roligt att få renoverat. Det piggar upp även om det blir rörigt ett tag. Sen kan du njuta.
Dottern är på G.Hon är en energisk tjej. Roligt för dig att få ha hennes hund omhand. Det är en gåva med ett husdjur. Vår Frazze är en riktig goding. Han är väldigt ivrig när han kommer till skogen, men kan också ligga och mysa. Vi börjar plocka fram våra mattor och kuddar igen efterhand.Det börjar bli säkert nu.
Ha det gott. Kram Eva

Simon Durochefort sa...

Vi är en finansiell institution, vi lånar ut till individer och företag i ekonomiska svårigheter.
Alla individer eller företag som kan respektera våra klausuler kan kontakta oss direkt via e-post för att dra nytta av vår ekonomiska hjälp.
Våra lånevillkor är enkla och väl definierade.
Med betydande kapital under vårt bälte är vi bäst att hjälpa dig och hjälpa dig att lösa alla dina problem. Tidsfristerna fastställs enligt våra kunders månatliga budget för att underlätta återbetalningen.
Om du har projekt att förverkliga eller om du är i ekonomiska svårigheter kan du kontakta oss via e-post utan ytterligare försening. Med en ränta på 3% hjälper vi individer från 20.000 till 50.000.000 KR. Och vi informerar företagen samtidigt om att kursen inte förändras.
Kontakta oss via e-post om du behöver ett lån.

E-post: simondurochefort@gmail.com

Andersson Jesica sa...

Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och tills idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com)