Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 8 december 2019

2:a Advent

Idag tänder vi andra ljuset i advent, regnet öser ner och det blåser ute, sätter på lite julmusik i stereon för att försöka få lite julstämning. Tiden flyger iväg med hast, snart är det jul.

 Veckan som gått har vi byggt ihop pepparkakshuset, påsen gick sönder när vi skulle foga samman delarna med florsockret, det rann iväg i en enda stor "klick", så det blev snöras, som någon sa. Till slut fick vi ihop det....

Och jag har bakat, både till jul och till födelsedagskalaset som närmar sig. Hittade ett recept på nätet på pepparkaks-tosca som jag provbakade till dotterns kalas. Den kakan var mycket omtyckt och det var en svindlande åtgång på den.

 Alla Julklappar är inslagna med fint julpapper och snören, men inget rim. Bara min man´s födelsedagspresent som ska inhandlas, jag vet vad jag ska köpa, behöver bara planera att åka till Växjö en dag.

 Dekorerade lite på garageväggen. Gjorde strutar av hönsnät, stoppade i tallris och knöt fast en kotte. Väldigt enkel och det blev snyggt, tycker jag.

I år unnade jag mig en egen julkalender. En tekalender.  Den består av 24 portionspåsar med te, en för varje dag fram till julafton. En påse räcker till två koppar. Jag dricker helst svart te, så jag beställde en kalender med svart te.

 Vi köpte en taklampa på Tradera, den hade passat så bra till vårt nyrenoverade stora rum, men tyvärr var den trasig när vi packade upp den. Den var nog lite dåligt packad av säljaren, nu kostade den ju inte många kronor, men man blir lite besviken ändå.

I fredags när jag hämtade min mamma för att åka till blomsteraffären, såg jag att det blommade en påsklilja i hennes rabatt. Inte klokt, 6 december och påskliljorna blommar.

I morgon ska jag koka julknäck och kola....och fortsätta planera inför makens 60-årsdag (22 dec) och julhelgen.

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Men vad härligt med en påsklilja! Det är hopp om en vår.
Då fyller din make år samma datum som vår yngste son, mitt tredje decemberbarn.
Grattis till honom i förskott!
Kram, Ingrid

Lilian Wahlqvist sa...

Roligt att läsa om allt du håller på med. Du verkar ha allt under kontroll även om inte allt blir exakt som du drömde. Hoppas du får en ny lampa som passar ... Kram!

Monica sa...

Roligt att se ett blogginlägg från dig! Det var länge sedan! Ja, jag har ju sett påskliljan på Facebook (eller IG?), men det är ju otroligt...tidig eller sen, det är frågan!
Så mycket fint du bakat, förstår att det är mycket när ni förutom julen har en 60-årsdag att fira!
Må så gott, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Så trist med lampan. Men du kanske hittar en ny skärm.
Kram

Evas Pyssel sa...

Åhh vad goda kakor du bakat och så häftigt pyssel du gjort. Gillar mycket strutarna med granris, enkelt och dekorativt. Inte dumt allas att göra sig en egen adventskalender. Ska komma ihåg det till nästa advent. Hoppas jag.
Ha en riktigt härlig och mysig jul. GOD JUL från Eva

Vform sa...

Hej Annelie! Hur mår du?
Tittar in till dig nu som då och idag vill jag önska tig en riktigt fin
"Alla Hjärtans Dag" ♥♥
Kram Vivan

Lava Showan sa...

Hej alla. Jag såg kommentarer från personer som redan fick sitt lån från STEFAN PERSSON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto totalt 550 000 kronor som jag begärde. Det här är riktigt bra nyheter och jag rekommenderar alla som behöver ett riktigt lån att ansöka via sin e-post (steglan247@yahoo.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde. Att få lånet är mycket enkelt och enkelt att förstå, det finns ingen betalningskomplikation. Jag rekommenderar starkt och uppriktigt denna låneplattform för alla som söker ett snabbt och brådskande lån idag, du har en. Skål...

محمج احمد sa...

سكس

افلام نيك

سكس عربى

سكس امهات

سكس حيوانات

سكس محارم