Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 12 mars 2013

Garn

Jag har en gammal kökssoffa med lock i köket. I soffan har jag sparat garner som blivit över när jag stickat, gamla tyger fanns också i soffan och kläder dvs. förkläde och sjalett, som barnen hade när de gick påskkärringar när de var små. Jag har länge tänkt att jag ska städa ur i soffan, men på vardagarna är det så svårt för min man ligger och sover och då vill jag inte sätta igång centraldammsugaren för då vaknar han.
Men i lördags tog jag mig i kragen. Det var så skönt att få städa ur i soffan och sortera både garner och tyger.
Nu  har jag lagt upp garnet i bokhyllan så jag lätt kan se vilka färger jag har och vilka nystan som är av samma sort.  Just nu stickar jag babytröjor av alla restgarnerna och ska skicka vidare till någon hjälporganisation som kan förmedla kläderna till behövande barn.

Så har jag provat på att sticka disktrasor. Det kan jag verkligen rekommendera. Det var jätteroligt. Jag stickade i ett garn som heter "Bamboo" Det är bambu och bomull. Jättebra uppsugningsförmåga och mjuk och skön att hålla i. Stickbeskrivningen är jättelätt och man stickar lätt en på en kväll. Stickor nr 4 använder man. Beskrivningen hittar du här.

20 kommentarer:

Felix sa...

Kökssoffan är bra för förvaring... ;-) I våran ligger det bl.a. mattor och plastkassar...

Tack för tipset om stickad disktrasa. Här är det annars bara Wettextrasor som används.

Vårvinterhälsningar
Elisabet

Birgitta sa...

Det kan vara bra att se vad som finns i gömmorna ibland. Men man kan aldrig få för mycket garn. Jo, det har nog jag. Hinner aldrig väva upp allt.
Några vårtecken finns inte här. Snö överallt och tjock is på sjön. Ute dalar några små snöflingor ned nu.
Kramar till dej,

Monica sa...

Det ser riktigt hemtrevligt ut med alla garnerna i hyllan! Jag har mina restgarner i två stycken kartonger i klädkammaren, men där ser man ju inte vad man har!
Din disktrasa ser så pigg och glad ut, där den hänger på kranen! Ett garn, som innehåller bambu har jag aldrig hört talas om...
Vårkram från mig!

Snäckskalsdalen. sa...

Det var mig en rejäl hög garner du hade! Det är besvärligt när man inte har överblicken, jag har också träsoffa och man ser inte riktigt vad som döljer sig däri, man får göra en röjning ibland!

Och disktrasan var ju snygg ju! Snygga saker är trevligt att ha!

Flitens lampa lyser hemma hos Skaparglädje!

Kramar
Agneta

Rosor och Pioner sa...

Tack för tipset av stickad disktrasa,skall jag prova. Vilken härligt färgglad sådan du gjort.
En sådan överblick av garner önskar jag att jag också hade,här ligger allt i en enda oordning.
Ha en fin dag
Kram

Gunilla sa...

Samma här jag har julbonader dukar och div. annat som hör julen till i soffan .
Jag får nog också ta mig i kragen och städa upp. Nu har jag ju tid:o)
Vi gjorde om lekrummet som vi hade till dagbarnen. Nu är det vävstuga. Allt är så överskådligt både med garner och mattrasor. Men oj vad mycket jag har av garner . Undra när de är uppvävda. Jag köper ju nytt när jag skall väva:o)
Där får jag också tänka till och ta av det som jag har.
Vilken fin disktrasa.

Inga vårtecken här inte. Minus 18 grader idag och sol.

Ha det gott

Raija sa...

Jag har virkade disktrasor, som är jättebra. Det är så praktiskt att kunna slänga in dem i tvättmaskinen och kunna använda dem gång på gång. Men jag ska även prova hur de blir som stickade. Så tack för beskrivningen.

Lilian Wahlqvist sa...

Så roligt du har! Mina garner och tyger som jag hade en gång, fick Erikshjälpen då vi flyttade. Kram!

Black Iris sa...

En sån träsoffa önskar jag mig, men jag kan tänka mig att jag skulle samla på mig mycket i den..
Disktrasan spar jag beskrivningen på. Det är ju en jättebra sak att göra av restgarner..

Kram Maidi

skifferhuset sa...

Kökssoffor är bra förvaring.... här har vi tidningar! Vilken läcker färg på disktrasan! Ha en fin dag! Kram Iréne

ulla laiho sa...

Min dotter har centraldammsugare. Jag hade ju uppfattningen att man trycker på en knapp, sätter sig med en kopp kaffe och en bok, och efter en stund är det färdigdammsuget ... Mäkta om min förvåning när hon plockade fram världens längsta dammsugarslang och kopplade till hål i väggen och sedan fick hon i alla fall gå där med slangen och suga ... Jag trodde den sög automatiskt ... Jag är så naiv ...

Snyggt med garnerna, som en tavla som förändras allteftersom. Nu ska jag se om jag har något garn till disktrasor.

Ha en bra vecka!

Jenny sa...

Kökssoffor är härliga, jag har också en. Vad härligt att ha garnerna så de syns, jag skulle tro att mina katter skulle gilla att hoppa in i det skåpet, ha ha.

Blev sugen att göra en disktrasa nu, det verkar ju som att till och med jag skulle klara det.

Kram,
Jenny

Paula i pörtet sa...

Vilken pysslig tjej du är, virkar disktrasor! Skulle inte komma på tanken, men om jag mot förmodan lyckades, skulle jag nog inte vilja använda den utan ha den som skrytexemplar!
Ser att du gillar böcker, där har vi något gemensamt!
Ha en fortsatt fin vecka

Eva Linnea sa...

Det ser ju ut som en riktig garnaffär hos dig.
/EvaLinnea

Snäckskalsdalen. sa...

Jo, min käre kusin bor allt här. Han hade gården som våra pappor kom från och både hans och vår tomt är avstyckade från gården. Men det är en bra bit emellan oss, vi ser inte till varandra. Och hör inte heller, jo, traktor hör vi om vinden ligger så att ljudet åker med. Där jag tagit bilden är absolut enda stället man kan skymta vårt hus men då är hans ännu längre bort bakom ryggen på mig.

Annars är det långt till grannar. Skönt. Fast det finns ett par tre sommarstugor och när dom kommer och sätter igång sina röjsågar, gräsklippare (varför dom måste ha gräsmatta på berget, det förstår jag inte), motorsågar mm då ekar det ordentligt här!

Ja, det är nog kameran, din skojare där!

Äppelblom sa...

Praktiskt med en soffa med förvaring. Jag hittade en så´n till en av våra döttrar på loppis - jättefin. Skulle vilja ha en själv om jag bara hade plats för den.
Må så gott och kram!

Annica sa...

Den som spar han har, heter det ju och det stämmer ju bra =)
Vad bra att du stickar och skänker till hjälporganisationer, tänk om fler var som du!
Ha en fortsatt trevlig vecka!
Kram Annica

Märta sa...

I min kökssoffa finns mina julgardiner och lakan som hör till vår uthyrningsstuga. Jätte bra förvaring.
Använder också stickade disktrasor. Både miljövänligt och snyggt!
Ha nu en bra helg!
Kram! Märta

Frida sa...

Vad roligt med stickade disktrasor! Spännande! Och praktiskt med kökssoffan.

Kram Frida

Margot sa...

En kökssoffa vill jag också ha när jag får större kök så småningom! Så många fina garnnystan du har, blir många härliga babytröjor av dem!
Ha en skön söndag!
Kram Margot