Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 26 mars 2014

En dag i Sölvesborg

I lördags gjorde vi en dagsutflykt till Sölvesborg. Min man har många släktingar i Blekinge och den här helgen besökte vi en av hans kusiner som bor där. Det är säkert tio år sedan vi besökte dem senast.
När vi kom dit blev vi bjudna på en god middag, kyckling, ris och svampsås. Och Jordgubbar med grädde till efterrätt.

Min mans kusin har en massa får och nu har de börjat att lamma. Tanken är att vi också ska bli fårägare och vi ska köpa några får av honom och släppa i vår hage.

 De hade två dilamm som behövde matas med nappflaska, de var så gulliga. Här står Eva och matar ett av dem..

 ...och deras hund sitter bredvid och tittar på.

Efter middag och lamm-matning fick vi en fin guidad rundtur i Sölvesborg med omnejd.
Vi fick bla. se den här nybyggda gång och cykelbron som fanns inne i Sölvesborg. Den är 760 m lång och det är Europas längsta gång och cykelbro. Här kan du läsa mer.



Vi hade en jättefin dag, synd bara att det inte var lite varmare och skönare ute. Men man kan inte få allt. När vi ska hämta våra får är det nog en härlig grönska ute.

10 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Lamm är alltid bedårande, men så klart mycket jobb med flaskmatning.
Sölvesborg är nästan en vit fläck på kartan för mig, så det var kul att se några bilder därifrån. Förstår att ni hade en trevlig helg.

/Anette

Lisa i byn sa...

Så fina kort, som vanligt!
Det är ju så mysigt med lamm, speciellt flasklamm.
Kram

Ingrid sa...

Napplamm är gulligt, men ack så jobbigt.
Din sista bild är otroligt fin! Ja, det är inget fel på de andra heller, men den är lite speciell.
Kram, Ingrid

Syssis små funderingar sa...

Vilken fin bro !!! Lammen e ju bara för gulliga å ulliga, fin fårhund :)

Karin sa...

Å så gulligt med små lamm, tänk att kunna få ha några egna. Hoppas att du får några egna framöver, Karin

Monica sa...

En liten nostalgitripp för mig, att läsa om och se bilder från Sölvesborg. Jag har bott där i tre år i början av min "karriär". Jag jobbade som kemilärare vid omskolningskurserna i Sölvesborg, den skolan kanske inte ens finns kvar...
Den där gång-och cykelbron såg ju jättefin och pampig ut för lilla Sölvesborg!
Så roligt att ni ska börja med får, vilken utmaning för er!
Ha det gott, kram, Monica

ulla laiho sa...

Mycket jobb med dilamm, om man måste flaskmata dem. Men så småningom klarar de sig ju själva.

Vi åker förbi gården Fållnäs på väg till landet. Där har de får/lamm och köttkor betandes i en gemensam hage med en flik av Östersjön (Fållnäsviken) i bakgrunden - vackert som en tavla.

Fårstallet brann ner helt förra veckan men turligt nog hann man få ut alla får, ett 30-tal. Brandkåren fick inrikta sig på att skydda övriga byggnader. Man vet inte hur branden startade men tror inte att den var anlagd. Vi har ju annars en massa anlagda bränder i byggnader och bilar runt om i kommunen.

Ha en bra fortsatt vecka!

Jenny sa...

Smälter alltid när jag ser bilder på lamm, själv drömmer vi om att ha getter! Trevligt med en liten utflykt,

kram Jenny

Evas Pyssel sa...

Vad gulligt med lamm. De Kommer att hålla naturen fin i er hage. Roligt att göra sådana små utfärder.
Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Vilken härlig dag. Och tänk att få ha lammungar hemma vid gården. Jag önskar att jag bodde så att jag kunde ha både höns och lamm.