Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 29 juni 2014

1,5 - 2 cm

Konstig rubrik kanske du tycker...men läs vidare så förstår du snart.

I torsdags kväll hade vi ett riktigt oväder. Det åskade, regnade och haglade. Min man och dotter var ute och fotade, jag var på jobbet. En del hagel var så stora som 2 cm. De slog sönder en hel del växter, många blad fick "kulhål" av haglet. Och gräsmattan/studsmattan var vit av hagel.




Och när jag körde hem på kvällen såg jag sommarens finaste regnbåge. Den var så stark  och klar i sina färger. Var tvungen att stanna bilen och fota med mobilen. 9 mm regn fick vi på torsdagen och 24 mm på lördagen. Så nu tar vi gärna lite sol och värme igen.

Har roat mig med att gjuta lite nytt i betong. Kan bara säga att jag inte är något proffs på det här, men det är roligt att "kladda", en del saker lossnar inte från formarna så de får man slänga, en del saker blir det många blåsor i, en del saker blir skapligt lyckade. Som den här sommarhatten tex. den blev jag nöjd med...

 och även bokstäverna, de har jag målat i vit färg.

Min dotter har haft ett tufft år...hon har gått arbetslös och sökt det ena arbetet efter det andra men inte fått något. Hon har även sökt sommarjobb, men även där har det varit stängt. Men i onsdags fick hon tips om ett sommarjobb, hon ringde och presenterade sig, på torsdagen fick hon besked att hon fått sommarjobbet och på lördagen började hon arbeta.
Nu har hon jobb fyra veckor framåt och hon är så glad. Nu vet hon att hon har något att göra och slipper gå på alla samlingar som Arbetsförmedlingen ordnar (fas tre), 
Något hon längtat efter länge är att kunna köpa en motorcykel, hon tog mc-körkort för 1 1/2 år sedan men har inte haft pengar att handla för, men nu...när hon ska arbeta en månad rullar det in lite pengar på kontot. I går satt hon och min man och lusläste mc annonserna på blocket, hon hittade en Kawasaki som hon ville köpa. Så idag tog hon sina sparpengar och åkte och köpte mc:n. (Till mormors stora fasa)

Och i mitten av september ska hon in i lumpen. GMU. Så till hösten vet hon vad hon ska göra. Sen är det bara att hoppas att det lättat på arbetsmarknaden när hon muckar efter 9 månader.

11 kommentarer:

Monica sa...

Vilken hagelskur! Det måste ha gjort ont att få sådana över sig!
Din betonghatt är såå fin, jag har ju sett den på Facebook innan, jag förstår att du är stolt över den, det skulle jag också vara!
Motorcykel - jag förstår att mormor bävar...
Hoppas på bättre väder i veckan, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Får verkligen hoppas på sol och värme nu.
Kul för M att hon fått jobb, så hon kunde köpa sin mc.
Kram

Eva Trillian sa...

Oj, så stora hagel! Häftigt :) och onödigt! Hoppas trädgården inte tog allt för mycket stryk!
Gillar den gjutna hatten. Det ser verkligen ut som en sommarhatt ;)

Evas Pyssel sa...

Men jisses vilken läcker hatt. Vad du är påhittig !! Vi ska ha en betongträff när vädret tillåter och då ska jag verkligen komma ihåg dettta. Vi har också haft hagelbomparedemang här men inte så stora korn. Det var väldans. Längtar verkligen efter sommarvädret.
Gratta dottern till jobbet. Så roligt för henne.
Kram Eva

Helena sa...

Oj ni hade tydligen värre oväder än vi i Norge. Hoppas växterna klarade sig från isregnet.
Grattis till dotterns nya jobb och motorcykel!
Din betonghatt var fin, passar bra att ha ute nu på sommaren. Den måste vara tung om den är i betong.

Nette Cecilia sa...

Oj vilka hagel nästan som ur en bössa .Här kom det en skur med 15mm igår men det är allt vad regn som kommit på en månad .Kram Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket oväder ni haft! Vi har bara torrt, torrt, torrt, kallt för årstiden men sol. Det blir mycket vattnande då. Slangarna ligger ute jämt och det sprutar och strilar överallt och i skogen skrumpnar blåbären och svampen kommer inte upp! Förstår att dom stora hagerkulorna slog sönder växter.

Vilken tuff tjej, hon ser supercool ut och så roligt att hon till slut fick ett sommararbete, det är hon så väl värd.

Kramar
Agneta

Hanna sa...

Tycker du har gjort jätte fina saker i betong. Så roligt för dottern med både jobb och motorcykel.
Ha en fin dag
Hanna

Raija sa...

Oj, det var en rejäl hagelskur ni drabbades av. Här har vi haft åskväder men med ösregn bara.

Kul för dottern att hon äntligen fått både jobb och tag i en motorcykel hon vill ha :-). Det blir nog mycket åkande i sommar på den.

Evas Kvarnaro sa...

Oj vad roligt för dottern, äntligen jobb och äntligen en Kawasaki, hälsa grattis till henne

Vilken vacker regnbåge, ja detta väder skapar fina konstverk i naturen. Men idag hel mulet och regn utan uppehåll, bra då borde naturen snart vara nöjd och vi vill se solen och värmen. Håller med dig om det Annelie.
Men jisses vilka stora hagel, nästan som kanonkulor, hi hi ....

God natt/ Eva

Bibbis blandning sa...

Jösses vilka hagel. Sådant har vi sluppit här men vi fick 45 mm regn på en dryg vecka istället. Huvva.
Hon är tuff och stark din tjej och vågar gå sin egen väg. Härlig att åka hoj och tur att hon kunde fixa jobb. Det är tåga i henne!