Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 19 oktober 2015

En helg med både skratt och tårar.

I lördags var det då äntligen dags för den efterlängtade kusinträffen som varit planerad i ett par månader. Det var mina kusiner på mammas sida som skulle ha en träff. Jag vet faktiskt inte när senaste träffen var. Det var 41 personer anmälda till träffen som hölls i Asby församlingshem. Ydre kommun. Tyvärr fick jag åka utan min man som är sjuk, och man känner sig halv när man inte är tillsammans.

 Här är ett gruppfoto på mig och mina kusiner, ni får väl se om ni kan klura ut vem som är jag. Vi var 25 kusiner från början. Två är döda och en av dem är min bror. Två av mina andra kusiner kunde inte vara med i helgen. Jag hade fått i uppdrag att vara fotograf.

På den här bilden är det kusiner med sina respektive.

Och vilken fin dag vi fick tillsammans, Vi minglade runt mellan borden och oj, vad det pratades, jag var riktigt hes när vi åkte hem. Det bjöds på buffé med potatisgratäng, lax, kyckling, rostbiff m.m. och så naturligtvis småländsk hemgjord ostkaka med grädde och sylt. 

Tillsammans gick vi till kyrkogården där min mormor och morfar är begravda. De hade 12 barn och vi tände ett gravljus från varje barn och satte vid graven, så sjöng vi "Tryggare kan ingen vara" och bad Gud som Haver. Vi gick även runt till syskonens gravar och la en ros på varje grav. En fin stund även på kyrkogården.

På vägen hem från kusinträffade hamnade vi en bilkö. Det hade hänt en olycka en bil som kolliderat med en älg. Där fick vi stå och vänta i 25 minuter. Men man är tacksam att vi inte var inblandade.

Söndagen var inte lika rolig...
Min systerdotter som är 21 år ska resa (eller rättare sagt hon är där nu) till Kenya. För att arbeta som praktikant på ett barnhem i Komotobo i 6 månader. Ett barnhem som Trosgnistans Mission i Bollnäs ansvarar för.
På förmiddagen kramade vi om henne och önskade henne lycka till...då var det inte lätt att hålla tårarna tillbaka. Hon skulle flyga ensam från Arlanda i går kväll. Hennes kompis som hon ska arbeta med de här 6 månader har redan varit där ett par veckor, min systerdotter fick av olika anledningar inte åka ut när det var planerat. Nu har jag chattat med henne på facebook, kl. 1200 var hon i Nairobi, resan hade gått så där skrev hon. Nu ska hon vara kvar i Nairobi tills i morgon och då åka vidare.

I går eftermiddag fick jag följa med min man in till Växjö och jourläkarcentralen. Han har varit dålig i 8 dagar. Haft kontakt med vår egen Vårdcentral men igår stod han inte ut längre och jag förstår honom. Han mår faktiskt inte bra. Vi kom in till jourläkarcentralen kl 15:00 och kl 17.30 var han färdig där, men då hade läkaren skickat remiss till akuten och kirurgen.
Där fick vi vänta i 2,5 timme på kirurgläkaren som var på operation. Kl. 20:00 kom hon och satte igång med behandling på min man. Kl. 22:10 var vi äntligen klara och 23:00 var det väldigt skönt att få krypa ner i sin säng. En lång dag med mycket väntan.

Medan min man satt och väntade på Jourläkarcentralen tog jag mig en liten promenad i det härliga höstvädret. Kameran hade jag med mig. Så nu kommer det en kavalkad av foton på vackra höstträd. För vilka höstfärger det är, det ser ut som det brinner i skogarna. Och jag älskar den här årstiden. Bilderna är tagna runt lasarettet och över Växjösjön.

 En vacker höstbuske i lekparken




 Fyra olika nyanser




Idag tar min man och jag det lugnt. Min mamma har varit hos oss på förmiddagskaffe och tittat på fotona från kusinträffen. Hon orkade inte följa med dit. Jag har varit i trädgården och hämtat mina amaryllis som stått ute i sommar. Så är det måndag och då byter jag alltid handdukar och tvättar dem. Diskmaskinen är återigen trasig, så det blir att diska för hand ett tag.^Men vi turas om. Nu bjuder min man på eftermiddagskaffe, det ska smaka bra.

13 kommentarer:

Annorlunda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Evas Kvarnaro sa...

Hejsan, inte svårt att se dig, 4:de från höger, kusin lika alla tycker jag.
Fin glad och pigg ser du ut i varje fall. Hoppas maken är på bättringsvägen.
Så trevligt att träffas på detta vis, gå en kyrkogårdsrunda med bön och sång.
Läkarbesök på helgerna är en trist historia, inte alltid man kan undvika dem.
Vackra höst bilder från Växjö, ja hösten är frisk, hög och vacker.

Ungdomar är så tuffa, att resa för dom är liksom ingenting, till främmande länder är som 'vardagsmat, det är bara vi som är 'shåpiga'(kanske överbeskyddande fjantiga) *fniss*
Man jag tycker att de ska ge sig ut medan de kan och få se världen,
hur själva 'sanna livet' fungerar. Det är inte bara glamour fest och dunka dunka, man är tacksam när man kommer hem till trygga Sverige.

Sköt om dig,kram/ Eva

Ingrid sa...

Så härligt med så många kusiner. I vår släkt är det väldigt dåligt ställt. Jag själv har bara två kusiner och den ena av dem har jag inte haft någon kontakt med sedan vi var små.
Det blev en lång dag för dig och din man, men så skönt att han kom under behandling. Nu hoppas jag att han snart ska må bättre.
Det är väldigt fina bilder från din promenad och bilden med de fyra träden i olika nyanser är verkligen läcker.
Kram, Ingrid

Lisa i byn sa...

Fina naturbilder du bjuder oss på.
Jag tror att du står jämte din syster på båda bilderna.
Hoppas att mannen piggnar på sig.
Kram

Monica sa...

25 kusiner bara på din mammas sida, det var inte dåligt! Och att känna igen dig var inget problem! Kul att så många kunde komma. Bor ni i närheten av varandra?

Så jobbigt att sitta på akuten så länge! Hoppas verkligen att din man känner sig bättre nu?
Du hann i alla fall få lite frisk luft och lite fina bilder!
Kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Hej där!
Jätteroligt med inlägg igen, jag har väntat!
Och så fina ni är alla kusiner! Så många också, vilket nätverk! Jag har möjligen en handfull men bara tre som jag känner! Och det är dom som bor här nära.
Hade ni någon som ordnat det fina kalaset med all den goda maten eller hjälptes ni åt!
Härligt med höstfärger. Här lär det vara så att det hittills är den regnfattigaste oktober på evigheter och det märks, det är jättetorrt i skogen.
Nu hoppas vi att din man frisknar till och blir kry och pigg igen!
Stora kramen

Snäckskalsdalen. sa...

Glömde, det stämmer, hortensiakransen fick komma upp på sovrumsväggen! Det såg du!!!! När den börjar lukta hö åker den ut, för hösnuva är jag född med. Kramar, och hoppas du får en riktigt fin dag idag och alla andra dagar

ulla laiho sa...

Vilken underbar släktträff ni haft. Hoppas att din man blir återställd. Sjukhus är bra att de finns men man ska helst inte behöva använda dem.

Nette Cecilia sa...

Så härliga höstbilder du fick på din promenad ,så många kusiner du har , 18 kusiner har jag från båda föräldrarnas sidor .Några har jag kontakt med .,kramen Nette

Vform sa...

Wow, intressant och läsvärt inlägg du gjort igen!
Härligt med släktträffar och ni hade verkligen ordnat allt med omsorg!
Hoppas din man är på bättringsvägen! Jättefina bilder du tog på rundvandringen!
Tack för alla hälsningar på min sida!
KRAMAR ♥

Anonym sa...

Hej!

Jag ser att även du fått märkliga kommentarer från en "Mia". Jag har blivit uppmanad att ta bort hennes kommentarer från min blogg (det är samma som du fått). Faktum är att en del av texten från hennes senaste kommentar är tagen från min blogg, det är inte hennes egna ord. Jag vet inte vad hon egentligen sysslar med, men du bör också ta bort dessa kommentarer.

Evas Pyssel sa...

Åhhh vad härligt med en kusinträff. Så många ni är. Jag kan bara ståta med 5 kusiner så det skulle vara enkelt att fixa en träff med oss.
Vackra färger i naturen är vi omgivna med. Du hade verkligen fångat dem på dina bilder. tråkigt med mannens bekymmer men jag hoppas att det har ordnat sig.
Idag blir det trädgårdspyssel här. Solen skiner.
Ha en fin helg. Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Så fint ni ordnade på kyrkogården. Det måste vara en god känsla att vara där allihopa tillsammans.
Jag hoppas att din man kryar på sig och att ni kan fortsätta göra allting tillsammans så du slipper känna dig halv.
Underbara höstbilder. Tänk så otroligt vackert Sverige är i alla fall.