Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 8 juni 2017

Härliga dagar

Flaggan i topp på Nationaldagen. Så roligt att få hissa flaggan i solsken och blå himmel. För vilket fint väder vi hade den 6 Juni.

Det var inte bara Nationaldagen vi firade utan även äldste sonens födelsedag. Ja, vi firade yngste sonen också som fyller år på måndag. Vi satt ute i trädgården och fikade alla njöt av båda goda kakor/tårtor/presenter och att bara få vara tillsammans. Eftersom vår nya kille Moha inte kan så mycket svenska än, får man plocka fram den lilla engelska man kan för att prata med honom. För somaliska kan vi inte prata alls.

Dottern har varit hemma ett par dagar också och vilat upp sig efter övningen Våreld 2017 i Kristianstad. Men nu är Elsa och hon i Eksjö. I måndags hade hon beställt tid på Besiktningen för både bil och motorcykel. Båda gick igenom kontrollen så nu ska dottern försöka sälja sin motorcykel.
Min man körde bilen till besiktningen, när de var klara där åkte de och köpte ägg som ligger i äggkläckningsmaskinen. Vi hade hittat en annons på blocket där de sålde ägg. Du skulle varit med, sa min man när de kom hem. Vilken trädgård hon hade, massor av ovanliga växter, träd och buskar. Vi ska åka tillbaka till henne i höst och köpa lite valnötter. Nu ska äggen ligga i äggkläckningsmaskinen i 21 dagar och sen hoppas vi på många gulliga små kycklingar.

I dag kl 8.30 hade jag besök av Socialen och Moha,s god man. Jag brukar alltid bjuda på fika när de kommer, men idag kände jag att kommer de så tidigt får det bli havregrynsgröt. Jag hade förvarnat dem...men så tänkte jag om (ha,ha, skulle aldrig falla mig in att bjuda på gröt) Jag bredde varsin smörgås istället och kaffe/te.

Äntligen har vi fått lite regn, i går kom det 42 mm och det regnar idag med, men inte alls lika mycket. Är så glad och tacksam för varenda droppe som kommer. Men det behöver ju inte regna hela sommaren nu när det väl börjat. Sol och värme vill vi också ha.
Jag tog på mig lämpliga kläder och gick ut  i trädgården en stund, grävde upp lite växter som jag flyttade till andra rabatter, perfekt väder. Fast jag vet att jag får lida av det ikväll.

Regnbågen visade sig på himlen en kväll när dottern var på promenad med Elsa.

9 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Så härliga dagar, flaggan viftade så fint på sig här också.
Vi fick också 42 mm regn i går, idag har det kommit 6 mm, bättre än inget.
Din morgonfika var betydligt bättre än kakor.
Förstår att ni nu väntar med spänning på kycklingarna.
Kram

Helena sa...

Så fint ni fick sol 6 juni, och kunde njuta av tårta ute. Praktiskt att fira 2 födelsedagar på en gång.
Havregrynsgröt är gott, i Norge har man en klick smör på toppen som får smälta över gröten. Inget för mig utan jag tar äppelmos på.
Spännande med äggen, det kan bli många små dunbollar när det är dags. Tur dom äter hönsmat, och inte ska ammas som lammen.
Det är så skönt när det regnar, fast gräset växer fort då och måste klippas oftare. Vet inte hur mycket vi har fått, men inte så mycket som ni.
Vila nu höften så du inte får för ont.

Ingrid sa...

Visst har det varit härliga dagar och just på Nationaldagen hade vi också fint väder med sol och värme. Sen har i också fått regn, men inte alls så mycket som ni. Nu vill vi ha sol och värme igen.
Vilket vackert foto av den svenska flaggan där det ser ut som om den kommer upp ur gullregnet.
Ha det så gott och hoppas att det blir många söta kycklingar.
Kram, Ingrid

Monica sa...

Fina bilder från dig, som vanligt! Nu har vi fått totalt 40 mm regn, så nu får det gärna vara lite solsken ett tag! Regn på nätterna, om jag får önska...
Trevligt med födelsedagsfirande, det har vi ju haft här också, så nu är det ganska skönt med lite vardagar igen!
Spännande med äggen!
Kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Många saker på gång hos er - roliga saker! Och så skönt med det fina vädret och flaggan i topp! Den tårtan såg riktigt god ut, en riktig läckerbit!
Väldigt spännande med kycklingarna! Dom är ju så söta efter några dagar efter dom kläckts.
Här har vi inte så mycket fint väder hittills, det både regnar och blåser om vartannat, men det blir grönt och fint ute!
Ha det så gott, kram!

Bibbis blandning sa...

Hos dig är det alltid full fart.
Ska bli kul att se om det blir några små pippisar i äggkläckningsmaskinen.
Hunden är ljuvlig.
42 mm regn skulle jag vilja ha. Nu. Tujorna håller på att bli helt röda och mossmattan är gul. Vi har inte fått restriktioner på vattningen men jag låter bli ändå.

Evas Pyssel sa...

Flaggan mot den blå himlen....det är fint det. Och tårtan skulle man gärna vilja smaka på. Gröten hoppar jag nog över. Idag tog vi in var sitt jättestort krispigt salladsblad till morgonmackan och så ost/korv på det. Det växer så det knakar i våra pallkragar. Salladshuvudena är kolossala. Här gäller det att äta på !!!
Det kom en hel del regn här med och jag fick ett ryck och ställde pytsar överallt.Regnvatten är ju bäst att vattna med sägs det. Vår vattenpump havererade förra veckan och då fick vi hämta in regnvattenhinkarna till toan. Det var bökigt , men gick. Nu spolar vi som vanligt igen. Livet på landet !!!
Önskar dig en skön midsommar. Kram från Eva

Rost och rädisor sa...

Vilken luring du är som hotar att bjuda på havregrynsgröt. Jag hade ätit med god aptit om den varit glutenfri, men kan tänka mig att det inte går hem i alla läger.
Blir lite nyfiken på äggstället och valnötterna. Vilken sorts valnötter? Odlar hon vanliga eller manchuriska?
Tycker absolut du ska fira på Teleborgs slott, särskilt om du inte varit inne tidigare. Det känns festligt att äta där och maten är bra, men dyr. Korrö måste väl nästan vara vardag för dig.
Ha det så gott och fin midsommar
/Anette

Evas Kvarnaro sa...

Hej Annelie, hoppade in för att kolla läget igen, trodde jag hade skrivit en kommentar till dig för länge sen, vad hände där då, den fanns inte med lustigt
Det är mycket som händer hos dig/er ja precis som det ska vara när man har tonåringar hundar och barn i huset + alla djuren ute.
Jag har en valp och tycker tiden inte räcker till, för det är mycket med det jordiska som ska klaras av. Vet precis hur det är med kalas m.m.
Annelie jag tycker du ska lära dig Somaliska, säkert inte svårt, hi hi hi ...
Det skulle vara roligt att få veta vem denna person är som har en sådan fin trädgård och nötter. Brukar hon ha öppen trädgård eller vad ? Blev nyfiken !

Sköt om dig och njut i sommarens soliga dagar och även när regnet faller.
Kram/ Eva