Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

lördag 8 juli 2017

Sommarhälsning

En av våra flyktingpojkar har börjat pussla...och jag blir naturligtvis också sugen. Även om jag tycker det är fel årstid att pussla, men man kan ju sitta vid pusselbordet när det regnar ute. Han hittade ett pussel med 1000 bitar och satt på golvet och pusslade.  När det var klart ville han börja på ett nytt, då fixade vi ett bord till honom så det blev lite bekvämare. Samtidigt tog jag fram ett lika stort pussel i stora rummet. Habib tyckte vi skulle tävla, vem som blev klar först .Men jag vill inte tävla. Habib satt uppe en hel natt för att pussla, han ville vinna. Och det klart han gjorde.

Jag ville uppmuntra honom lite. Åkte till affären och köpte en korg som jag fyllde med godsaker. Han blev så GLAD.

Vår nya pojke Moha har gått på sommarskola i tre veckor, så han har redan lärt sig en del svenska.

Killarna är lite för unga än för att få sommarjobb, men om de hjälper till här hemma får de 60 kr/timme lika mycket som sommarlovsjobbande ungdomar får. De har redan hjälpt till med att köra in ved från mormors stora vedhög i i vedboden. En dag fick jag hjälp med grävning i min trädgård. Jag ska  minska ner på rabatterna och behövde gräva bort en del växter. Då är det helt perfekt med starka killar. Finns fler arbetsuppgifter åt dem...gäller bara att planera in en bra dag.

Jag har köpt en ny kamera, en Nikon blev det den här gången. Var inte nöjd men den gamla jag hade, färgerna överensstämde inte med verkligheten. Vi gjorde fabriksåterställning men det blev inte bättre. Det var nog ett måndagsexemplar. Och jag som fotar mycket vill ha en riktig kamera. På senaste tiden har jag fotat med mobilen, men det är inte alls detsamma. De här senaste dagarna har jag fotat massor bara för att testa kameran. Vet inte om jag är riktigt nöjd eller om jag ska skicka tillbaka den. Bilderna blir bra, men det finns andra nackdelar. Vi får se hur jag gör.
Här kommer några bilder bilder med nya kameran.






 Den här bilden har dottern tagit. När jag har fotat har jag hållit mig innanför tomtgränsen,(haha) men dottern orkade gå lite längre. Hon var på promenad med sin hund och lånade med sig kameran. på åkern fick hon se en hare och en räv, hur det slutade vet jag inte, men hon fick till en bra bild. De har ögonkontakt med varandra.

Vilken vacker himmel det var en kväll i veckan. Det hade regnat och åskat och jag tittade ut genom fönstret för att se om det fanns någon fin regnbåge, istället fick jag se den här himlen. Bara att ta kameran i handen och gå ut och fota.

Hoppas ni alla har det skönt antingen ni har semester eller inte, sol eller regn. Nu börjar min man´s semester så nu är det dags för oss att göra lite utflykter. Så har jag vunnit 8 biobiljetter, så ett biobesök måste det bli under sommarlovet.

11 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Ni får ha en trevlig semester allihopa! Hoppas att du har fortsatt användning av din nya kamera ... Kram!

Ingrid sa...

Så roligt med en ny kamera. Jag använder bara mobilen och kvalitén på bilderna blir därefter, men det räcker för mig tycker jag. Bild nr 2 med dimstråken tycker jag mycket om.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra att få hjälp av några starka killar när man har en gård med djur och trädgård där de kan få ta ett handtag och roligt för dem att tjäna lite pengar.
Ha det så skönt i sommarvädret!
Kram, Ingrid

Eva Trillian sa...

SÅ bra att grabbarna trivs :) och hur kan de annat när de är hos er :)
Kul med ny kamera! Det väcker säkert fotolustan lite extra nu! Ser fram emot alla bilder vi kommer få se på bloggen? ;)

Lisa i byn sa...

Fina kort, som vanligt.
Kul att killarna vill göra något, och så bra att du får bra hjälp.
Ha en bra semester! Kram

Monica sa...

Jag tycker som du - inte rätt tid att pussla på sommaren! Men, visst kan man göra det när det regnar! Kul att en av era pojkar gillar det!
Det ser ut att vara jättefina bilder du tagit med din nya kamera, men det kan ju vara annat man inte är nöjd med.
Bilden med haren och räven är otrolig, kan man inte tävla med den i något naturprogram på TV?
Ha det så bra, kram, Monica

Helena sa...

Helt enig bilden med haren och räven är unik. Hoppas Malin skickar in den till några tidningar, eller någon fotogrupp på FB.
Pussel passar väl alla årstider, bara man har plats så. Bra idê att ge honom lite uppmuntring med godis.
Ha en fin semesterveck nu och hoppas ni får fint väder.

Bibbis blandning sa...

Hej hopp, som vanligt är det full rulle hos dig. Det är alltid så roligt att komma in här och läsa.
Visst är det bra att få hjälp av ungdomarna. Jag använder mig ofta av mitt barnbarn när det gäller vissa saker. Han får givetvis också en liten slant för jobbet.
Jag hoppas ni får en härlig sommar med många små roliga utflykter.
Må gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Ny kamera och fin presentask! Och vilka bilder, riktiga sommarbilder! Tiden går så fort bara och Elsa blir mognare och mognare.
Kramar

Evas Pyssel sa...

Vilka perfekta bilder !! Där ser man vad man kan göra med en riktig kamera. Du är så duktig att hitta rätt motiv och ljussättning.
Visst är det roligt att pussla. Jag köpte ett gammalt pussel på loppis nyligen. Det var ca 100 bitar av trä. Jag höll på en hel kväll och på slutet såg jag att det fattades några bitar. Snopet.
Ha det gott . Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Jo, jag tänkte på det - kameran. Jag hade ju också Nikon men jag vet inte, jag var inte heller nöjd. Det verkar som om dom dragit ner på kvaliteten eller också är det jag som inte kan dom här nya digitala. Den första digitala Nikon jag hade var urbra, men sen har jag haft två och nej, den sista sålde jag innan garantin gick ut och nu har jag bara mobilen. Men jag tycker du tar jättefina bilder med den nya kameran! Önskar jag hade kunnat det också, men nu får det bli mobilen och där blir ju kameradelen bättre och bättre. Men det är ju så kul att fotografera!
Kramar Agneta

Eva s sa...

Så trevligt med en ny kamera! Har funderat många gånger på att köpa en riktig kamera men har liksom inte kommit till skott. Och så vet jag inte säkert om jag orkar lära mig ;) Får väl fortsätta med mobilen en tag till!