Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 2 maj 2018

Mycket att göra på våren...

Tänk vad det börjar grönska ute i naturen nu. Jag blir lika förundrad varje år, hur allt som sett dött ut under hela vintern vaknar till liv. Träd och blommor i olika kulörer lyser upp i naturen. Sol och värme en del dagar och regn och åska andra dagar. Riktigt aprilväder.
Mycket som ska göras i trädgården på våren. Men vi har några duktiga ungdomar som hjälper till, och två som mest ligger i sängen när de inte tränar eller är med kompisar.

 När dottern var hemma för ett par veckor sedan hjälpte hon mig att lägga kompostjord på rabatterna. Vi tog traktorn till hjälp. Dottern körde, hon fyllde skopan med kompostjord och körde runt till de olika rabatterna och fyllde på jord. Mycket smidigt. Elsa åkte med i traktorn.

Altanen ska tvättas och göras fin. Habib tvättade taket med högtryckstvätten och min man tvättade rent golvet.

Veden hade rasat i vedboden, det måste fixas, det fixar Habib, han är så duktig på att stapla ved. "Det var fel lagt från början, sa han, stapeln lutade åt fel håll"

 Fruktträd ska klippas, det är dottern duktig på. Så det fixar hon.

 Snart är mitt växthus färdigbyggt. Så här såg det ut i igår, idag är väggar och en gavel klar. Fattas lite material, det får vi shoppa i morgon, och så en dörr. Sen kan jag bättra på jorden och bära ut mina plantor. Tänkte få igång de andra två killarna till att hjälpa mig köra in lite jord med skottkärran.

I rabatterna slår det ut nya blommor varje dag. Och idag på morgonen hörde jag göken. När tuppen galt färdigt på morgonen så började göken  med sitt koko. Man blir glad av göken.

Sädesärlan trippar runt i trädgården och plockar mossa som han/hon ska ha till sitt bo.

Någon har glömt att stänga dörren till hönsgården då passar hönorna på att gå ut i friheten. De hälsar på inne hos fåren.

6 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Så roligt att du får ett växthus! Ja, hos er är det verkligen vår. Vi får vänta ett tag till på det stora genombrottet. Men massor av vitsippor och ett par sädesärlor har vi iallafall ... Kram!

Monica sa...

Ja, det är mycket som ska fixas och ordnas vid den här årstiden! Jag har ju inte så stora ägor att jag skulle kunna använda en traktor, förstås!!!
Ditt nya växthus ser verkligen lovande ut; det ska väl hålla mot alla väder!
Praktiskt att ha unga starka killar till hjälp med trädgårdssysslorna!
Ha det bra, kram, Monica

Helena sa...

Så duktig hjälp du har både med byggandet och i trädgården.

Rost och rädisor sa...

Visst blir man lika överrumplat varje år när det blir grönt från ena dagen till den andra. Härligt!
Du är bra på att sätta folk i arbete och de blir förstås rikligt belönade med smaskig mat om jag känner dig lite grand. Här hann vi med ett och ett halvt äppeltråd. Nu får vi ta resten till sommaren eller vänta till nästa år.
/Allt gott
Anette

Evas Pyssel sa...

Så bra att du får hjälp med allt trädgårdsfix. Det är ruschigt den här tiden. Jag har äntligen fått alla plantor i jorden. Det har varit som en djungel inomhus. Växthuset ser stabilt ut så nu får fylla det med alla godsaker.
Vet du att i år blommar konvaljerna mer frikostigt än någonsin. Ifjol blev det bara 2 blommor, men i år många fler. Jag är så väldans glad för dem.Igår plockade jag av en och gick in till min granne som är 84 år. Hon hade namnsdag och du kan tro att hon blev glad.
Idag blev det högsommar med 27 grader. Undrar hur länge det kan fortsätta. Hoppas bara att det inte är detta som är sommaren.
Ha det fint i din vackra trädgård.
Kram från Eva

Sandra sa...

Beautiful pictures. Have a Happy Day.