Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 25 juni 2013

Så här blev min midsommar....

På midsommarafton var det tryckande värme....26 grader, molnfri himmel och stekande sol. Men en halvtimme innan lunchen skulle ätas blåste det upp och det kom en liten regnskur med 5 mm regn, åskan hördes också. Men det var allt regn vi fick under dagen, för sen sken det upp igen och vi kunde äta midsommarmaten ute på altanen. Som vanligt har vi knytkalas, jätteskönt att slippa stå för allt själv. I år var vi lite lata efter allt studentfirande så det blev papperstallrikar och plastmuggar. Jag fick hjälp av sonens flickvän att fixa till det på förmiddagen.

På eftermiddagen gick vi hem till syrran och hennes familj...en lagom promenad på 200 m. Där klädde vi midsommarstången och gjorde två fina blomkransar att hänga i stången. När den var klar var det äntligen dags för fika (några av oss hade väntat på det länge, det var koffeinbrist, inte jag för jag dricker bara te) jordgubbar, grädde och glass.

På söndagen träffades samma gäng igen för gemensam middag hemma hos oss. (För er som undrar så är det min familj, syrrans familj och min mamma, totalt är vi 12 personer) Då grillade vi två lår från ett vildsvin. Dottern sköt ju ett vildsvin i våras. Syrran och jag gjorde varsin potatisgratäng till och så en grönsallad. Det blev en god middag.
Efter en liten trädgårdsrunda då vi tittat på allt som blommar just nu, bestämde vi oss för att gjuta rabarberblad, de ligger på tork nu under plast  bakom gårdshuset, ska bli spännande att se hur de blir.

De här båda busiga valparna har varit hos mig på besök i helgen. (ingen av dem är min). Zingo och Ludde heter de. Ville gärna ha båda valparna på samma kort, men det var inte lätt att få dem att sitta still. Vi fick muta dem med hembakat hundgodis. Och kortet blev riktigt bra.

Nu är det piontider i trädgården, visst är det pampiga blommor.

Den här pionen fick jag av min dotter för några år sedan. På etiketten stod det att den var vit, men det blev en rosa, dubbel pion och den doftar helt underbart.


Igår kväll såg himlen ut så här hos. Vackert inte sant.

Just nu är min man och "kör upp", hoppas han kommer hem med ett körkort i handen. Jag fick en reakatalog från Cellbes i brevlådan idag och satte mig vid datorn och beställde lite nya kläder, tyckte jag behövde det. Och ikväll ska vi åka och hämta en liten kattunge. De har två stycken vi får välja mellan.


21 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Himlen är ett fint konstverk!
Håller tummen för din man.

Solglittret sa...

Så trevligt ni verkar haft det i midsommar :) härligt!
Ååå vilka ursöta valpar...man bara smälter..
Cellbes gillar jag...storlekarna därifrån passar alltid perfekt på mig :) mycket snyggt finns där.
Önskar dig en fortsatt fin sommar
Kram Lollo

ulla laiho sa...

Min klädkonsult heter också Cellbes - prisvärd kvalitet, bra storlekar och lagom modernt, slipper svettas i en trång hytt.

Vi har hittills, tack och lov, inte sett till några viltsvin på landet. Rådjur och sniglar är de som kalasar just nu.

Pionerna är drömlikt vackra.

Ingrid sa...

Det låter som om ni haft en riktigt trevlig midsommarhelg precis som det ska vara tillsammans med när och kära.
Hoppas maken fixar körkortet idag och att du får med dig en snäll och god kattungen hem.
Kram, Ingrid

Vform sa...

Full fart från det ena till det andra hos er! Härligt att ha familjen i närheten!
Underbara blommor!
Vi har också haft 26 grader här idag!
Ännu varmare i gurkhuset ;O)
Ha en skön fortsättning!
Kram ♥

Nette Cecilia sa...

Åh så vacker himmel .Ser att ni haft en skön midsommar ,kram Nette

Jenny sa...

Vilken härlig midsommar, och nu skrev du om mat så jag blev riktigt hungrig! Så härligt med piontider, jag har en enda som slagit ut, men fler är på väg! Fick dessutom en vit skönhet som jag satt i vas, av min kompis som jag träffade idag. Doftar i hela köket av en enda!

Vilka jättesöta valpar! Känns som att det var en riktig ögonblicksbild, sekunden efter var det säkert full rulle igen!

Ha det bra, kram
Jenny

Monica sa...

Vilken trevlig midsommar ni fick! och vilken tur, att det bara blev en kort regnskur! Till midsommar vill man ju verkligen sitta ute och äta! Vi hade också ett strålande väder!
Så spännande med en ny liten kattunge! Hoppas att vi får se den på bild snart?
Kram, Monica

Eva Trillian sa...

Fina bilder från vad som låter som en skön midsommar :)
Pioner är så vackra. Nästa år ska jag se till att ha en egen ...eller två :)

Hanna sa...

Låter som en bra midsommar. Så fina kransar.
Kram
Hanna

Raija sa...

Oh, så spännande med en kattunge. Hoppas snart få se bilder av den lilla.

Fina bilder på både midsommarkrans och himlen. Och pionerna är ljuvliga.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken mysig midsommar ni verkar ha haft och vilken mat!

Ni har en grill i bordet? Det verkar jättebra, lite asiatiskt, tror jag och behändigt.

Och vilka fina blommor du har och vilka fina ni tog till kransarna! Dom ser helt underbara ut.

Och himlabilderna, så härliga!

Det där med att vara kaffesugen har ju aldrig ja heller känt.....det är bara te eller vårt väldigt goda vatten som gäller!

Men du, varför plockade du glassplitter?

Vovvarna är ju för söta!

Kramar i störtregnet!
Agneta

Eva Linnea sa...

Vilken härlig midsommar ni hade!
Det gula gullregnet (i top-bilden) är formidabelt!!
Kram från EvaLinnea

Hjärtruds Stuga sa...

Det ser ut som det var en lyckad midsommar hos dig. Hämtar hem en liten kattunge är det inte varje dag man gör heller. Bilder önskas....de är ju så söta. Myggfälla ....kan man gör en sådan själv? Det får du gärna berätta mer om.

Ha en bra dag

Kram Karin

Lilian Wahlqvist sa...

Så trevligt ni haft det! Och så katter på köpet! Kram!

Mor Tuta sa...

Du/ni verkar haft en riktigt trevlig helg. Roligt att träffas och äta tillsammans.
Vilka söta hundar, blir du inte lite sugen, fast kattungar är ju söta de också.
Här har det regnat hela dagen lång, massor. Ska inte klaga för hela helgen var fin här. I går kväll hade vi allsångskväll vid en sjö, regn var lovat, men vi hade fint väder, fast mygg.
Kram Birgit

Margot sa...

Ni verkar haft en riktigt härlig midsommar, som bäst när man får umgås med familjen! God mat och fin gemenskap, då blir det bra! Vilka vackra himlabilder, inget kan vara vackrare än naturen! Din rosa pion ser otroligt vacker ut, så fin! Cellbes brukar jag också beställa från ibland! Så mysigt med en liten kattunge!
Ha det gott!
Kram Margot

Carita Liljendahl sa...

Fina blomsterarrangemang och vackra bilder av molnen också!

Bibbis blandning sa...

Vilka härliga bilder. Kransarna var otroligt vackra tycker jag.
Hoppas det gick bra för gubben din.

Kerstin sa...

Låter som en riktigt härlig midsommarhelg. Så trevligt att bo så nära sin syster. Vilken fin blomsterkrans ni har gjort.

Hoppas att du får en skön helg!

Suss o Kai sa...

Låter som ni hade en skön midsommar :) Kram Suss