Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 23 april 2014

Recept "Falsk potatissallad"

Det är några stycken som önskar att jag delar med mig av receptet på falsk potatis-sallad som jag ofta använder som tillbehör när vi grillar. Och det gör jag gärna. Jag och min man försöker äta LCHF kost så det här är ett lchf-recept.

Falsk potatissallad

1 Medelstor aubergine
Citron,1 finhackad liten lök
2 cm finhackad purjolök
1/2 dl saltgurka
1 dl majonäs
2 dl turkisk youghurt
Salt och svartpeppar

Skala auberginen och börja med att skiva den. Pressa citronsaft över för att undvika att den svartnar. Koka upp lättsaltat vatten. Skär auberginen i mindre kuber och och lägg ner det i det kokande vattnet. Koka i ca 3 min.
Snabbkyl på hushållspapper i en form i frysen.
Hacka lök, purjo och gurka fint och rör ihop tillsammans med youghurt och majonäs. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt auberginen. Låt gärna salladen dra i kyl någon timma.

Serveras med grillat.



Ikväll har vi haft hemgrupp hos mig och jag bjöd på lchf-bröd. Det var ett nytt recept som jag fick av min svägerska för 1,5 vecka. Här finns hennes blogg. Brödet var jättegott. Jag lägger ut det här också ifall ni vill provbaka. Det blev omtyckt av hemgrupps-besökarna.

LCHF-bröd 9 st

1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
4 msk sesamfrö
1 msk linfrö
1 msk solroskärnor
1 msk pumpakärnor
2 tsk bakpulver
1/2-1 tsk salt
3 msk fiberhusk
2 dl creme fraiche
4 ägg
 
Blanda alla ing. i en skål. Klicka ut 9 klickar på bakplåtspapper.
Forma till dem. Grädda i 175 grader ca 17-20 minuter.


11 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jamen, det var väl snällt, tusen tack och det är som om det ringer små små små klockor nu när jag ser aubergine.....kan det vara så tro. Gott, väldigt gott verkar det vara, och jag litar på dig och dina recept!
Kram

Monica sa...

Tack, Anne-Lie! Det var verkligen ett annorlunda och spännande recept på "potatisgratäng"! Och det verkar väldigt snabbgjort!
Kram, Monica

Äppelblom sa...

Intressant - det måste jag testa! Tack!
Ha en riktigt skön vårdag och kram från mig!

Lilian Wahlqvist sa...

Så roligt att alla gillade brödet! Jag skall testa din sallad. KRAM!

Vform sa...

Tack, dessa recept ska jag pröva!
Ha en bra dag!
KRAM ♥

ulla laiho sa...

Kalla sallader är så användbart och gott på sommaren. Tack för det receptet!

Birgitta sa...

Vad mycket gott du dukar upp. Och jag ser att dina plantor växer så det knakar. Vi har också fint väder nu. Ska packa nu inför en "väv"helg i Örebro. Det är riksårsmöte och det kommer vävare från hela landet dit.
kram Birgitta

Evas Pyssel sa...

Vilket bra alternativ till potatissallad. Ska komma ihåg. Det vore inte fel att tänka lite mer på vad man äter efter alla godsaker i påsk. Inte så lätt.
Ha en skön helg .
Kram Eva

Gustav sa...

Det lät riktigt smaskigt

Black Iris sa...

Hembakta LCHF-bröd brukar kännas lite svampiga men jag ska testa ditt recept.. Tack för det..

Kram Maidi

Evas Kvarnaro sa...

Hej, tack för hälsning. Läser allt jag missat under borta tiden.
Det växer även hos dig mkt fina bilder.
Din Header är super fin, gillar den skarpt Annelie.
Men vilka roliga katter som hoppar
det gör inte Sixten, han är väl för gammal kanske, hi hi...
Förstår att eran Påsk var trevlig med alla kära i huset o busiga katter.
Vi har trädgårds brådska nu, hinner knappt laga mat, det kan bli en macka på stående fot.
Vi ska upp till bb Jennie i Habo två dar och hjälpa dem lite, de köpt hus i Norrahammar och ska flytta in om en månad.

Ha en skön Valborgsmässoafton.
Kram/ Eva