Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 21 juli 2014

Mini-semester

Nu har vi varit ute på äventyr med våra kontaktbarn. Åh, så spännande det var innan vi kom iväg, lite pirr i magen var det allt. När vi kopplat på husvagnen efter bilen och startat vår resa vände de sig om flera gånger och var så fascinerade över att husvagnen "hängde" fast efter bilen. Min man och jag hade sett ut en plats dit vi skulle åka. Det var 15 km hemifrån, och vi var beredda på att få köra hem mitt i natten om det inte fungerade.

Platsen där vi campade låg vid en sjö. Så barnen kunde bada hur mycket de ville. De tyckte vi vuxna var lite tråkiga som bara doppade oss och tog en liten simtur, själva låg de i blöt i timmar.

Vi spelade boule på kvällen, och grillade kött och korv och kokade makaroner till. Och fiskade, min man fick en liten abborre, som vi la på grillen.

Det nappade även för lilltjejen, fast hon fick en plastkasse på kroken. 

Medan de andra fiskade kopplade jag av en stund med en bra bok.

Efter allt roligt vi gjort på kvällen var det dags att göra oss i ordning och gå till sängs. Tänderna borstade vi ute och spottade ut tandkrämen i skogen. Det tyckte de var så roligt att man fick göra så. De här barnen är väldigt mörkrädda och i skogen finns inga eluttag, så vi tänkte hur ska detta gå. Men vi la oss samtidigt allihop och när vi somnade var det fortfarande ljust, det såg man genom takluckan. Mellanpojken vaknade till mitt i natten och sa: "-Anne-Lie, det är jättemörkt, jag ser ingenting"  Men när han hörde och kände att jag låg bredvid honom somnade han om. Sen sov de gott hela natten.

 Så här vackert var det på morgonen, helt vindstilla när vi satt ute och åt frukost. Barnen var  nöjda och glada och en erfarenhet rikare.

Nästa dag åkte vi till en annan plats och badade, där var det lite mer barn att plaska med.
(De två följande bilderna är tagna med mobilen)


Vi har haft härliga dagar med barnen. De hade lite ångest i söndags för de ville inte åka hem till sin mamma.

Idag har jag städat i gårdshuset. Vår son har bott där i tre månader  så det behövdes städas ordentligt (mina mostrar ska ju sova där till helgen)

 Senare på kvällen när jag matade fiskarna i dammen fick jag se en fin blomma i rabatten.
... en penstemon som jag frösått. Underbar färg. Jag älskar penstemon.

Avslutade kvällen med att plocka en bukett med renfana som jag hängde på tork.

15 kommentarer:

Monica sa...

Vilken tur de barnen har haft, som fick er som extraföräldrar! Så mycket roligt ni gör för dem!
En ny och spännande upplevelse igen!
ha det gott, kram, Monica

Vform sa...

Tänk att så 'litet' kan göra SÅ mycket gott för barnen, som verkar stortrivas hos er!
Ni är underbara som tar er tid med dem! Och inte behövs det alla gånger så dyrbara nöjen!
Riktigt sköna bilder du bjuder på :)
Ha en fin fortsättning på veckan!
Vi har också närmare trettio grader!
KRAM ♥
Vivan

ulla laiho sa...

Så vackra minnen för livet du skapar hos dessa barn!

Felix sa...

Vilken värdefull helg för barnen! Och det vackra sommarvädret verkar fortsätta...

Sommarhälsningar
Elisabet

Helena sa...

Ni är verkligen duktiga att hitta på äventyr med barnen. Så spännande att sova i husvagnen, och det gick ju bra. Dom var nog trötta efter all badning.
Jag hoppas vi kan komma till Småland en gång och se den vackra naturen.

Bibbis blandning sa...

Vilka underbara barndomsminnen ni ger till de här barnen. Det är minnen som de kommer att bära med sig hela livet.
Tack för vackra sommarbilder dessutom. Ha en fortsatt skön sommar.

Bibbis blandning sa...

Vilka underbara barndomsminnen ni ger till de här barnen. Det är minnen som de kommer att bära med sig hela livet.
Tack för vackra sommarbilder dessutom. Ha en fortsatt skön sommar.

Gunilla sa...

Å så mysigt , ja man behöver inte åka så långt , man har så mycket fint i sitt närområde Ha en härlig fortsatt sommar/Kram

Agneta sa...

Härligt när får bada hur mycket som helst. Lyckans ostar.
Kram Agneta

Lisa i byn sa...

Så mysigt ni haft det.
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Tänk vilken tur barnen har som kommit till er och vilken härlig helg, tänk, det är sånt dom kommer att bära med sig hela livet. Måste dock vara lite märkligt och lite besvärligt och man måste vara diplomat, vilket jag vet att du är, att dom inte vill till sin mamma sen. Men det är ju därför dom är hos er och en dag förstår dom.
Det ser så härligt ut där du sitter i stolen och läser, jag hade som mål att läsa ut den tröga bok jag hållit på med i evigheter nu, men jag hittar på allt annat i stället.
Vilka fina sjöar det finns i ert område.
Och så fina blommor hemma! Är det inte underbart ändå!
Kramar

Evas Kvarnaro sa...

Hej Annelie! Jag håller med 'Snäckan' Anette, så bra barnen har det hos er. Fler barn borde få ha det på det viset.
Det verkar som om ni är vid Tingseryds sjön fast visst finns det många små sjöar i era trakter.
Vi har våra BB.Lina o Annie 10 - 12 år hos oss en vecka, de är bortresta. Nu ska vi bada i en pool hos min väninna Rosa. Där slipper man trängas med andra skrikiga barn, jag lider av tinnitus då och då, tål ej höga ljud.
Må gott men skugga och vatten är nr 1 nu.
Kram/ Eva

Jenny sa...

Vilken härlig utflykt, och vilka fina minnen ni ger barnen!

Kram,
Jenny

Hanna sa...

Låter som underbara dagar med barnen, mysigt.
Själv har jag varit i dina trakter idag, tror jag, vi badad i sjön i Tingsryd när vi körde hem och var sedan på IKEA i Älmhult.
Ha en fin kväll
Kram
Hanna

nattugglan sa...

hej,, så skönt ni har haft det,,ser så härligt ut där vid sjön..o inte behöver man åka långt bort heller för att det skall va spännande! Fina minnen sen hos barnen..o att de sen kan få berätta i skolan va de har gjort..Som Tina som jag har skrivit om i nått inlägg..hon sa en dag att det va bästa sommaren hon har haft då hon har fått va med kalvarna o kossorna...ingen annan i hennes skola hade nån som hade djur..så då hon skulle berätta sen vad de har gjort i sommar så skulle hon va ensam som har fått mata kalvarna, det tyckte hon skulle va häftigt.Att jag orkar baka i denna hetta..jo det går bra o sen är det så gott till fikat i stället för nått köpt.. vi är ju många nu också..;O)).Linnea, Lukas Ida, Albin , jag ,gubben o Leif...Ha en skön sommar!Kram