Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 25 juli 2014

Sommar, Sommar, Sommar.....

Den här veckan har vi inte våra extra barn (de kommer igen på söndag) då blir det inte av att vi åker till sjön och badar. I stället sitter min man och jag hemma och svettas. För inte orkar man göra så mycket i sommarvärmen.

I går var tre kusiner till mig från Örebro på besök. De ville komma och överlämna en blomma till min mamma som fyllt 85 år. Jätteroligt att få träffa dem. Här sitter vi under äppelträdet och fikar, enda platsen det var skugga på.

Har fixat till två  trädgårdskorgar. Fyllt dem med sekatör, planteringsspade, hacka, uppbindningstråd m.m. En till mig och en till liten trädgårds tjej. Så när det blir lite svalare ute är det bara att ge sig ut i trädgården och ansa växterna.

I går var jag och handlade hittade denna fina solhatten för 20:-, underbar färg, tycker jag, så den kunde jag inte låta stå kvar i butiken. Har även köpt en växt på Tradera, Guldlysing heter den, såg den i Allt om Trädgård och tänkte en sån vill jag ha.

Det här fotot blev jag nöjd med. Växter och insekter går ton i ton.

I växthuset börjar det bli dags att skörda grönsaker. Tomater, gurka, men paprikan är för liten än. Squashen börjar bli riktig stor nu. Använde min första för i år i matlagningen i går. 

Till sist en bild från trädgården.

16 kommentarer:

Felix sa...

Vacker bild från er trädgård och ert fina hus!

Tur att du skrev att insekten gick ton i ton, annars hade jag nog missat den... ;-) Lyckad bild!

Kusiner från vår stad minsann...

Varma!! hälsningar
Elisabet

Nette Cecilia sa...

Härliga sommartider i dina bilder ,här gör jag så lite som möjligt i värmen ,sitter ute och bloggar ,kram Nette

Vform sa...

Ååå, så mysigt ni har det där under äppelträdet!!
OCH vilken fin trädgård ... kanske jag sagt det förut, men sista bilden var bara sååå fin!
Ha det gott, trots värmen!
KRAMAR ♥

Monica sa...

Ett försenat grattis till din mor! Så kul för henne att hennes syskonbarn (och ni förstås) kan träffas och fira henne!
Nej, det blir inte mycket gjort i denna värme. Idag har vi 33,1 grader - puh!
Så skönt att ha havet så nära, det blir många bad per dag! Idag var det 23,5 grader i vattnet, jag kan knappt minnas att vi har haft så varmt någon gång...
Vilka fina korgar du fixat till! Jag tror bestämt att du längtar till barnen ska komma?
Ha det gott i sommarhettan!
Kram, Monica

Lisa i byn sa...

Fina grönsaker ni har. Och en mycket fin omslagsbild.
Kram

Lisa i byn sa...

PS. vi ska till Gotland som tur är, så mannen får vila.
Han har idag varit på VC, på grund av sitt skadade knä. Överansträngning.
Ha en fortsatt trevlig sommar! Kram

Hanna sa...

så fin trädgård du har och så mycket det växer.
Ha en fin kväll!
Hanna

Solstrimmor sa...

En glad sommarkram till dig också!

Eva-Mari

Eva Trillian sa...

Somriga vackra bilder :) Speciellt somrigt med kaffe-kalas ute i det gröna! Härligt!

Evas Kvarnaro sa...

Vad härligt ni har det under äppelträdet, det ser somrigt ut.
Ojdå har du så mycket grönsaker i trädgården, då har du varit riktigt flitig. Vårat grönsaksland är så fjantigt i år.
Men det kommer väl förhoppningsvis fler år.
Jag håller med att man inte orkar göra så mycket i värmen. Det blev en aning svalare igår efter regnet och åskan, 1 mm regn, hurra
men 'ovädret' fick andra platser.
Idag är det ännu värre, kvalmigt svettigt, ungarna vill inte heller göra något, hurra för det.
Så vi ligger också under det stora trädet och myser iskuggan, men vars en bra bok. Men var gör då min gubbe, jo han 'jobbar' inne i ladugården, där är det någorlunda svalt. Han fixar nya bjälkar till golv-tak, det behövs.
Det har han hållit på med en längre tid, ingen brådska, för han är sin egen arbetsgivare,fniss
På landet finns det alltid något att pilla med, det vet du säkert.

Ha en skön söndag/ Eva

Anonym sa...

Ni verkar ha det skönt och njuta av den vackra sommaren. Vilket fint hus och fin trädgård ni har. Rödmålat trähus, vita knutar, flaggstång (kanske svenska flaggan vajar där!), gärdsgård och vackra blommor, så underbart! Får lite "hemlängtan" när jag ser det. Fast ska inte klaga, vi har det fint här i Wales också, varmt, sol och inget regn, tro det eler ej!

Anonym sa...

Vilka härliga blombilder du tagit.
Grönsakerna ser jätteläckra ut.Vid det där vattnet skulle jag vilja sitta och svalka av mig.
Det är så oerhört varmt här i Uppsala.
Jag hoppas det blir svalare väder snart. Det regnade och åskan mullrade på för fullt idag men nu har det blivit varmt igen.
Många hälsningar till dig från mig.
Margit(maxelonia)
Min mailadress jag har ingen egen blogg. Men önskar att jag hade en Men jag har svårt att förstå mig på datorer.

Anonym sa...

Jag skulle skriva min mailadress men något gick snett. Den kommer här istället.
maxelonia@yahoo.se
Hälsning från
Margit(maxelonia)

Evas Pyssel sa...

javisst har det varit varmt. Vi har legat i vattnet vid stugan flera gånger. det har varit runt 27 grader och det är så skönt att bara gå rakt i. Blommorna mår väl inte så bra. Tomaterna har börjat mogna och nu njuter man av de solmogna godsakerna minsann.En squash grillade vi i helgen tillsammans med vildsvinskött. Gott !! Ikväll är det vattning som gäller.
Hoppa i sjön ni också, det friskar upp en. Kram Eva

Jenny sa...

Sköna och somriga bilder! Ha det fortsatt bra i skuggan,

kram
Jenny

Rost och rädisor sa...

Vilken god idé med trädgårdskorgar. Det tycker nog den lilla damen är kul. Du är bra på att hitta på.
Allt gott
Anette