Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 10 april 2015

Bloggbesök och soliga dagar

Äntligen kom solen och värmen på besök igen. Vilka fina dagar vi haft. Man bara njuter. Har inte fått så mycket gjort utomhus utan istället har jag börjat vårstäda inne. Två  och ett halvt rum är klart...och det blir ordentligt stökigt när jag far runt, men när allt är klart känns det skönt. Jag duschar blommor, putsar fönster och byter gardiner. Kryper på alla fyra och torkar golvlister. Ibland undrar jag om det är golvet som knarrar eller mina knän, hihi
.
EN ny tvättlina har jag köpt till torkvindan,, så de här dagarna har tvätten fått torka ute i solskenet. Att det ska vara så komplicerat att få upp en tvättlina, tog minst en timme innan vi fick det ordentligt.

Gerberan på bilden fick jag av Eva
I onsdags kom Eva och hennes man och två tonårstjejer på besök till mig. Eva är en av mina bloggvänner. De ville så gärna titta på alla våra lamm. de fick mata flasklammet med nappflaska, bära och gosa med lammen. De beundrade även våra små kycklingar. 10 st har vi fått och 13 lamm.
Kvällen innan de kom beställde hon hemlagade kåldolmar av mig, men det bjöd jag inte på. Det blev korv och bröd i all enkelhet, och hon verkade ganska nöjd.

Måste bara få visa några av våra svarta lamm. (tänkte ni skulle slippa se lammbilder idag, men tyvärr blev det inte så)

 Visst är de söta.

När eftermiddagskaffet var uppdrucket på bänken ute i solen tog jag en runda i trädgården med kameran i handen. Många olika växter har slagit ut de här dagarna...bara att njuta
 Backsippa

Bollviva

 Hyacinter...fast det känns mer som en julblomma. men, men de blommar ute nu

 Påskliljan slog ut idag

Pärlhyacint

Fjärilar, flugor och humlor flyger runt i naturen och fåglarna kvittrar. Fantastisk årstid när allt vaknar till liv igen.

Hoppas ni alla får en fin helg. Själv ska jag städa klart det halva rummet.
Nästa vecka kan bli lite spännande för oss, men allt hänger på ett litet telefonsamtal. Håll tummarna att telefonen ringer hos mig på måndag.

16 kommentarer:

Jenny sa...

Jag skulle verkligen behöva gå igenom mina rum på samma sätt som du, men jag har i alla fall börjat röja lite, ha ha. Både inne och ute. Bollvivan är så himla fin, jag har den vita men det vete sjutton om jag inte ska skaffa den lila också. Och hyacinter tycker jag är helt underbara, har nyliga lärt mig att uppskatta den som vårblomma.

Trevlig helg!

Monica sa...

Här städade jag också idag, men bara en lite grundligare veckostädning. Vårstäda gör jag inte numera...
Visst är det härligt med allt, som slår ut i trädgården nu! Men mina backsippor har inte kommit alls så långt som dina! Det är väl havet som kyler lite eller så är det en annan sort...
Lammen är verkligen jättesöta, förstår att du fotar dem!
Ha en fin helg, kram, Monica

nattugglan sa...

Usch nu fick jag dåligt samvete, för här skulle det behövas vårstädas..men kanske sen...hihi.Fina blommor, här är det nog bara hysinterna o julrosen o nån enstaka krokus som har vågar sej opp..Det har lovats kallare nu till helgen så få se om det blir vinter igen.Lammen är bara för söta..så visa på du bara.

Evas Kvarnaro sa...

Tack för senast Anne-Lie, det var mycket trevligt att få träffa dig personligen och få se hur fint ni bor där på landet.Jag förstår att ni trivs där på gården, härligt med alla dessa lammen o kycklingar. Allt är så gulligt när det är smått, tjejerna ska oxå skaffa lamm nu, hi hi . . .
Jodå jag (vi) var visst nöjda med korv och bröd vad kan man mer begära när man våldgästar så där. Jag kör alltid med det skojet om kåldolmar när jag ska besöka någon, för det är ju inte det snabbaste mat valet precis.
Ja vilken vacker dag vi fick.
Så kul du har haft nu då med vår-städning, det är skönt när allt är klart, eller hur ?
Jag varken vår-höst-jul-städar numera
allt sker i lagom takt vad som behövs
Vardagsrum-mattorna tar jag ut när det kommer nysnö och piskar dem då.
En så kallad 'efter jul städning'.
Men vi är ju bara två personer i hushållet och då tycker jag inte man behöver städa som en galning varje vecka.Jag schasar ut min dammråttor,
*he he he*

Imorgon bitti sticker vi till Skåne.
Tack ännu en gång och trevlig helg,
kram/ Eva

ulla laiho sa...

Det ser så fridfullt ut med lammen - passa på fota medan de är små.

Vi är bara två i hushållet, så jag städar bara vid behov - och sådana behov är lätt att byta mot andra behov - som att fota i trädgården. Fönster och garderober är det enda säsongsbetonade jag ägnar mig åt på vår och höst.

Jag håller tummarna på måndag.

Ha en bra helg!

Raija sa...

Börjar med att jag håller tummarna för telefonsamtalet :-) .

Kul att få besök av en bloggvän och förstår att de ville komma och hälsa på lammen. Det skulle jag också gärna göra, om jag inte bodde så långt ifrån dig. De svarta lammen är jättesöta och speciellt den med vitt på huvudet.

Fin färg på backsippan du hade. Jag hade en ljusare rosa tidigare, men den är borta nu.

Annica Östlund sa...

Du har verkligen fullt upp, men nyfödda lamm, nykläckta kycklingar, främmande och storstädningar, imponerad över att du hinner med allt. Lammen är så gosiga, och även kycklingen, så ulliga och mjuka.
Önskar dig en fin helg!
Kram Annica

Margot sa...

Så mysigt med alla lammen, säkert en hel del jobb med dem också förstår jag! Jag borde också vårstäda men tror jag tar det lite pö om pö för nu vill jag prioritera att få ordning på trädgården och rabatterna! Ska bli ganska varm idag så det får bli en utedag, härligt!
Ha en trevlig helg!
Kram Margot

Bibbis blandning sa...

Vi ser så gärna på lammbilder vareviga dag. De är så rara de små liven.
Jag hoppas att telefonsamtalet kommer som det ska på måndag och att det ger positiva glädjande besked för din del.

Helena sa...

Härligt att få vårstäda och så fina vårfoton! Visst är det fantastiskt med bloggandet. Man får kontakt med människor man annars inte skulle träffa. Jag ska i sommar till Norrbotten och träffa några som jag fått kontakt med via bloggandet. Jättespännande ska det bli och så roligt att få ansikten på dem. :-)

Nette Cecilia sa...

vi ser nog med tacksamhet på lammbilder varje dag ,kram Nette

Äppelblom sa...

Så många fina och mysiga bilder du visar. Bilden i din header är så fiiin.
Önskar dig en fin vårvecka och må så gott!
Kram

Black Iris sa...

Jag ser så gärna dina lammbilder för de är ju så söta.. Det måste vara härligt att få ha de djuren runt sig..
Våren har kommit ordentligt i din trädgård också ser jag..

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Så många vårblommor som tittat upp hos dig. Här går det sakta. Det har varit så kallt utom i lördags förstås. Roligt med bloggbesök. Jag har inte träffat på Eva förut , men jag kanske ska gå in och titta i hennes blogg.
Era lamm är ju ursöta. Vilken lycka att ha sådana att gosa med.
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Men du, vilka sötingar ni har fått på er gård, lammen är ju så söta så jag har inte ord på det, dom vita är så fina och dom svarta lite tuffare. Och när dom hoppar på sin mamma, hur kul ser då det inte ut! Så underbart med alla djur även om du inte riktigt tycker det, men det kanske kommer. Som barn var jag livrädd för alla djur, men det har helt gått över. Fast det tog många år.
Kycklingarna är makalöst söta och så fort dom blir så fina! Man vill ju gosa ihjäl dom nästan!
Så roligt med församlingen och Sjöudden, det låter jättetrevligt! Jag förstår att dom vill dit, för där är så fint.
Och så alla dina vårblommor, så ljuvliga.
Sen när jag ser rummet som du städar och ser taket och golvet så blir jag alldeles sjuk - så otroligt vackert och vilken fin färgsättning du har i rummet, jättevackert!
Kramar

Rost och rädisor sa...

Full blomning i dina vårrabatter ser jag och inte kan man få nog av små lamm! Alltid trevligt att träffa bloggvänner. Snällt av dig att bjuda på mat också.
Då är frågan... ringde telefonen i måndags?
Allt gott
Anette