Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 18 maj 2015

Ut i vår hage...

Så är långhelgen slut.....vi har fått en hel del gjort här hemma, men inte allt som vi planerade att göra. Bra att passa på när dottern är hemma, hon vill så gärna arbeta med kroppen och inte bara sitta vid datorn när hon är hemma. Ibland tycker vi att vi ber henne om för mycket hjälp, men hon frågar om hon kan hjälpa oss med något och tycker det är roligt.

I torsdags började de att sätta upp en odlingstunnel i hagen. Tunneln är 3x6 meter. Nu är det inte jag som ska odla i tunneln, för jag har ju mitt växthus, det räcker gott och väl till. Nej, i den här tunneln ska våra 10 hönor bo. Flott värre. Det var lite tankeverksamhet att få ihop tunneln, men till slut var den på plats.

 Sen skulle plasten monteras över rören.

6 fönster på varje långsida och så öppningar på varje kortsida. Min man och Omar grävde runt hela tunneln och satte stolpar och nät runt om så att inte räven ska kunna ta hönorna. Vi har även lagt nät som tak över. Och hönorna trivs, de går runt utanför sitt tält och pickar och tycker de har fått det väldigt lyxigt. På natten har vi värmelampan tänd så de inte fryser.



När hönorna var på plats i sitt nya boende, var det dags att lägga bryggan på rätt plats nere vid Sjöudden. Det gjorde vi i Söndags, i värsta blåsvädret och en och annan regnskur var det också. Här gick det åt en gäng starka människor. Några fick gå ner i det kalla vattnet annars hade det inte lyckats. Men nu är bryggan på plats. Och helgen som kommer ska en av barngrupperna i vår kyrka ha hajk nere vid Sjöudden, med övernattning i det nybyggda vindskyddet.

Vi har även grävt trädgårdslandet och fått ner våra grönsaksfrön i landet och potatisen är satt. Skönt. Nu har vi fått ett stilla regn på det nysådda, nu är det bara att hoppas att värmen kommer också så det börjar växa.
Den här fina sädesärlan satt så fint på en sten i vattnet.

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket lyxig hönshus! Det var minsann inte dåligt. Tro jag det att hönsen är belåtna.

Sädesärlorna är verkligen mysiga och kloka. På Stenstugu hade jag alltid ett par sädesärlor som slog följe med mig när jag klippte gräset. De gick bara ett par meter från gräsklipparen och snappade förmodligen upp insekter som kom farande från den.

Ha en skön fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Evas Pyssel sa...

Vilket bra hem för hönorna. Ni har bra hjälp av era ungdomar. Och bryggan på plats också. Nu är det bara att invänta sommarvädret. Sitta och mysa på bryggan , grilla vid stranden. O s v. Just idag känns det långt borta.
Kram Eva

Monica sa...

Det måste kännas skönt att ha hunnit med så mycket på en helg! Ni har verkligen mycket omkring er jämt!
Kram, Monica

ulla laiho sa...

Det är mer arbete med djur än man tror - ni är alltid så flitiga hos er och hjälpsamma mot varandra.

nattugglan sa...

vilket häftigt hönshus..allt kan man använda bara man tänker efter lite. Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Lyxkollo för hönorna, så fint dom fått det, luftigt och fint och med gräs, dom måste älska det, det finns ju mask där i gräset, dom behöver inte ens lämna hemmet! Och söta är dom också!
Så fint det är vid Sjöudden, jag gissar att det blir succé när dom har sin camp där ungdomarna, väldigt rart att ni låter dom vara där!
Kramar

Evas Kvarnaro sa...

Oj så bra alla hönor och kycklingar får det, ni tänker så väl om djuren.
Vilket jobb med den tunneln, men mkt bra blev det, Rolf gör tummen upp till er.
Klart att ungdomarna ska hjälpa till när de vill, de har ju 'spring i benen'
ännu några år framåt . . .
Så bra det blir vid bryggan oxå, ni är så flitiga.

Må så gott, kram/ Eva

Hanna sa...

Ha en bra kväll
Hanna

Evas Kvarnaro sa...

Tack för mil. Sitter i bil påväg till dottern...
Kram/ Eva

Raija sa...

Var kommer ni ha hönsen på vintern? För odlingstunneln är väl bara sommarviste för hönsen? Eller går det att hålla lite värme i den?

Polargrevinnan sa...

Jag instämmer med många att hönorna har fått ett fint sommarhus,
Och trevligt ser det ut. Skönt att få lite hjälp.
Att lägga i bryggan ger sommarkänsla.
Lite kallt bara, men snart kommer värmen.
Jag ser i förra inlägget att livet behöver inte vara trist på landet.
Men vilken miss att inte åka till rätt adress. Skönt att ni kunde släcka elden.
Ha det bra.
Kram Viola

Bibbis blandning sa...

Ni är så himla aktiva hela din familj så jag blir alldeles matt. Själv får jag min själ inte så mycket ur händerna.
Men det är så kul att komma in här till dig för här är det fart och fläkt.