Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 3 augusti 2015

Kackel i grönsakslandet, blåbär och kräftor


När vi öppnar upp dörren i hönsgården blir hönorna och tuppen lyckliga. De har en stor åker att gå runt i men de ska in i vår trädgård. Och det är väl lite mysigt att ha dem springande i trädgården. Förut var det lammis som var i trädgården men nu har hönorna tagit hennes plats. Det jag inte gillar är att de springer och äter upp en del i trädgårdslandet och mina amerikanska blåbär, ja, de smakar allt en del på mina blommor också. Har varit lite sur på dem ett par dagar. Vi får väl sätta upp något staket runt landet. Hur gör ni andra som har frigående hönor?

I fredags när jag körde hem från fredagshandlingen såg jag så många bilar som hade parkerat på skogsvägarna, så jag frågade min man om inte vi också kunde åka till blåbärsskogen på eftermiddagen. Vädret var perfekt för bärplockning. Han hängde på. Jag frågade även våra nya killar om de ville följa med till skogen. Alla tre killarna svarade JA. "Killen från Somalia frågade "Mamma, finns det lejon i skogen i Sverige? Nej svarade jag, men det finns älg, rådjur, kanske man kan få se en hare. Då vill jag se en älg, säger han. Nu är det inte så lätt att få se skogens konung på beställning. Det enda vi hörde var fågelkvitter, det var så rofyllt i skogen. Och killarna var så duktiga att plocka bär. 9 L blåbär hade vi med oss hem.

I går ringde min syster och frågade om vi ville följa med ner till Sjöudden och lägga i kräftburarna och att grilla lite gott. Klart vi hängde på. Så mycket som det regnat i sommar så har vi knappt varit vid sjön. Väskorna packades med grillmat och dricka. Vilken härlig kväll vi fick.


Det var helt vindstilla vid sjön, inga myggor. Vi umgicks med varandra, många glada skratt. Jag tror att alla njöt av att komma iväg hemifrån en stund.

 Min systers man och killarna kastade i burarna i sjön. Han har varit dit nu på morgonen och tittat till burarna, spännande att höra om det var några kräftor.

Min man och en av killarna tog en sväng ut på sjön, killarna behöver lära sig att paddla med kanoten och ro med ekan. Inte så lätt i början, det går lätt runt, runt.
Innan min man skulle åka iväg till arbetet på kvällen kastade han några kast från bryggan efter andra kastet fick han en abborre på kroken. Då blev Omar eld och lågor och började också kasta. Han hade också tur. Han fick napp för första gången och var överlycklig även han drog upp en stor fin abborre.

Jag blev glad för kantarellerna jag hittade i skogen..

..och lingonen lyste så fint i skogen. Fast de är inte mogna än.

Nu är den här trevliga och sköna helgen slut och en ny vecka ligger framför.

14 kommentarer:

Monica sa...

Vilken underbar helg ni har haft! Så roligt för pojkarna att få uppleva naturen här i Sverige, tänk vilken skillnad det är!
Både kantareller, fisk och blåbär, visst känner man sig rik?
Bilden av den stilla sjön med båten är fantastisk!
Ha en fin ny vecka, här är högsommar idag!
Kram, Monica

Lisa i byn sa...

Oj, har ni redan börjat med kräftfiske? Vi får inte börja förrän på fredag klockan 17,00.
Så mysigt ni hade det.
Kram

nattugglan sa...

ÅHHH jag skulle bli irriterad över att hönsen går lös på blommor o blad..+ bär....ni får nog sätta opp nått staket nu.Men kanske man vänjer sej?. Nu regnar det här igen,,o jag som tvättar.Typiskt skulle jag säga.När sår du dina petunior? och var?? Har du dem inne el i nått växthus.Jag skulle så gärna försöka men jag tror nu inte att jag skulle lyckas så bra som dej, för de va bara sååå fina!!.Men då får jag väl sluta knipa av blomman då den vissnat för annars kommer det ju inga frö, haha. ha de bra!

Rost och rädisor sa...

Ni har det så mysigt på era utflykter.
Visst är det trevligt med trädgårdshöns men de behöver lite uppfostran. Jag har lärt mina att vara i nedre delen av trädgården genom att ge dem lite extra mat där en till två gånger per dag. Sen har jag 50 cm högt staket runt grönsakerna med svängdörrar till mig. Hönsen är duktiga på att hoppa så vinbär längst ner får man bjuda på. Hallonen är innanför stängsel.I fjol blev plantorna helt nerätna tre gånger. Inte ett blad kvar.
Kram Anette

Evas Kvarnaro sa...

Oj vilka underbara bilder du visar, så vackert nere vid sjön.
Bläbär och kräftor är sannerligen en lustig blandning, hi hi . . . .
Vilken god hjälp du har med plockningen, älskar blåbär som tusan.
Plockar inga själv (får ont i skallen blir snurrig) men har lyckan att oftast få av dotter Maria som älskar att gå i skogen och plocka. Det gör jag oxå för visso, men men . . . då kan jag göra henne en annan tjänst.
Vi fick blåbärspaj i helgen av henne, mums . . .
Skogens guld har du oxå hittat, tur för er, här äter svinen upp dem.

Men vad trevligt att ni släpper hönsen lösa, jag håller med att det är så himmla mysigt.Vad kvittar det om de bajsar lite här och där, man kan samla upp det lätt. För att de inte ska gå in i växthuset kan maken din göra en
träram men hönsnät runt, då får ni ändå in luft i växthuset och hönorna får bara titta in. Men att de inte ska gå in i grönsakslandet är en annan knepig fråga som vi inget svar har. Hos oss går de bara i blomlandet och skrapar lite och äte upp ogräset (vassav) som de gillar, de hjälper mig med den rensningen, hi hi . . . .
Våra är så roliga, så fort vi sätter oss kommer de och tigger, de tror att vi alltid har något ätbart så fort man sätter sig ner.
Någon besökare blev förskräckt en gång när hönsen kom rusande mot oss där vi satt, ha ha ha men de är så snälla så även tuppen Herman.
Vi prata till dem som om de vore människor, ibland tror jag de faktiskt fattar vad man säger, eller det är tonläget på våra röster.hi hi hi....
Vad gör det om hundra år att de skiter lite här och där, man har ju det så jätte roligt med dem, de är så sociala.
Era och våra hönor är så lyckliga att få picka ute i naturen och inte vara instängda i små burar.

Månen lyser så vackert ute, jag har ylat en stund nu, hi hi hi.
Dax att säga godnatt från mig kram/ Eva

Bibbis blandning sa...

Vilka härliga dagar ni har tillsammans med pojkarna. De får verkligen lära känna Sverige på det allra bästa sätt.
Ni har alltid full fart och friska fläktar hos er.

Jag blir sugen på att dra till skogs när jag ser din svamp och dina blåbär.

Annika Christensen sa...

Helt ljuvlig att både se och läsa. Vilken sommaridyll.
Allt gott och lycka till med fångsten.
Annika

Helena sa...

Så fint för dessa killar att få följa med och plocka bär. Träffar ibland ensamkommande och vet så värdefullt det är. Och det var rejält med blåbär. Tänker att jag borde ut och plocka och blev nu inspirerad. Tror att det får bli blåbärsplockning. Fin onsdag till dig!/Kram
(Ps. Ja, lite hemlighetsfull är jag. Går allt i lås kommer jag att berätta om det till våren).

Snäckskalsdalen. sa...

Det är Bullerby över ditt inlägg, det är så man blir lite avis på hönorna, även om dom ställer till det och Sjöudden vet du ju redan att jag älskar fast jag aldrig varit där och tänk så spännande för killarna att vara i en svensk skog! Och så duktiga dom var på att plocka bär, skicka hit dom, vet jag!
Underbart inlägg, det andas lugn och ro!
Kramar

Raija sa...

Har nu läst ikapp och ser att ni hittat på mycket skoj sista tiden.

Inte dåligt vad blåbär ni hittade och skönt att få hjälp att plocka dem.

Vad mysigt det ser ut med hönsen som går lösa. Jag vill också ha höns och funderar starkt på att skaffa några inom några år.

Evas Pyssel sa...

Wow vilken blåbärsskörd. Det har verkligen varit blåbärsår i år. Jag har plockat lite då och då. Man blir ju så trött i ryggen. Det är flera liter i frysen här med.
Vilka underbara bilder från sjön. Ni har verkleigen en tillgång där. Och vilken miljö och vilka upplevelser för era nya barn. Exotiskt för dem .
Ha det fortsatt gott i sommar. Kram Eva

Jenny sa...

Vad roligt för dem att få vara med på allt ni gör, håller tummarna för att de får se en älg någon annan gång, de är mäktiga och fina tycker jag.

Kram

Anonym sa...

Vilken härlig helg ni har haft, tänk så mycket man kan hitta på. Min son och hans sambo har höns, de går ingenstans men det är värre med kalkonerna... de är väldigt sällskapssjuka.
Ha det bra!
Kram Birgitta

Eva Trillian sa...

Så mycket av naturens skatter :) Den bunken med blåbär går verkligen inte av för hackor!
Önskar dig en fin sensommar med många fler dagar ute i naturens eget skafferi!