Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 29 juli 2015

En påse blandat

Varje år på våren sår jag mina petunior. Jag plockar frön från mina hängpetunior på sensommaren och frösår dem på våren. Dottern brukar säga till mig att göra en blandpåse där jag blandar frön från olika färger av mina petunior. Och det gjorde jag i höstas. Tänkte att det var väl en rolig ide´.

Jag fick lite olika variationer på dem.....med de blev otroligt fina, eller vad tycker ni.




Förra året köpte jag en gul petunia, de fröna blandade jag inte ner i blandpåsen, inte heller den blå/lila. För de färgerna tyckte jag var så fina.



Så här fint blommar det på altanen nu. 


Den här regniga, solfattiga och blåsiga sommaren har det pusslats mycket i det här huset. Tre 1000-bitars pussel har vi klarat av. I går kväll satte vi dit sista biten i det här pusslet. Det var ett svårt pussel, där det var väldigt många bitar som var i samma nyans. Men jag älskar ju de här pampiga fåglarna.

Nästa pussel på tur är också ett nyinköpt 1000-bitars pussel med Titanic som motiv. Jag sa till Omar att nu väntar vi ett tag innan vi tar fram nästa pussel. Kanske tre dagar säger han, sedan vill han igång igen. Vi får väl se. Mycket hänger på vädret.

14 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Underbara petuniaamplar och allra bäst gillar jag den första bilden där blommorna skiftar från gult till rosa. Kul idé med blandpåse. Borde prova att så petunior nångång. Förstår inte varför jag inte gör det när det blir så fint.
Söt liten kisse ser jag på ena bilden också.
Ikväll har det faktiskt blivit en liten mopedtur till Tyrolen. Perfekt att äta kvällsmat, titta på folk och njuta av lite sol som omväxling.
Kram Anette

Nette Cecilia sa...

Jag tror vi har bättre väder här fast alla klagar det har regnat 3 dagar på dom här tre veckorna jag varit ledig och ca 20 grader varmt varje dag.Vi fick kläderna nästan torra när vi var hemma idag men sedan vi kom till holmen har det kommit ett stilla regn .Så vackra dina blommor är ,kram Nette

Monica sa...

Jättefina petunior! Så duktigt av dig att så, det är jag dålig på...
Det måste kännas extra tillfredsställande att använda "egna" frön!
Jag förstår att det pusslet var svårt, dessutom har ju alla bitarna samma form!
Idag var det nära att jag tog fram ett pussel, jag har 12 st, som jag inte lagt!
Må så gott, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka petunior, jag är helt imponerad, vilka läckra färger, ser ut som karameller. Jag är så dålig på att så fröer, kan bero på att jag inget växthus har och får spader på att ha allt inne.....får nog ta och ändra på det.
Vilket pussel, måste ha varit oerhört svårt med alla dom grå nyanserna. Lite roligt, för i Japan är ju hägern nästan en nationalfågel och vi såg många när vi bodde där och på japanska heter den tsuru! Och förekommer på massor av motiv. Det är en vacker fågel men pusslet är nästan vackrare!
Ha det gott, kramar

p.s. du fick väl mitt mail......

ulla laiho sa...

Det har blivit riktigt spännande med petunior i alla vackra färger som numera finns. Bonusdottern har en som nästan ser svart ut - väldigt effektfullt. Jag är också dålig på frösådd och får köpa färdiguppdrivna.

Lisa i byn sa...

Så spännande med dina petunior. M är så påhittig, precis som du.
Kram

Bosse Lidén sa...

Vilka fina petunior. Det är läckert med olika färger. Pussla var något som jag gjorde ofta förr. Helst under höstarna. Titanic. Det låter som en trevlig utmaning. Ramar du in dem sedan?
M v h Bosse Bloggvandrare.

Anonym sa...

Vilka fina petunior du har, det är en blomma som inte vill alls hemma hos mig.
Kram Birgitta

Bibbis blandning sa...

Men så fiffigt med fröna. Hmmm......frön? Jag har aldrig sett några frön på petunior. Hur gör jag för att hitta dessa? Jag tror jag får gå någon slags kurs hos dig för att bli en bättre blomtant.

Jättefint pussel. Det är kul med pussel. Tiden bara ramlar iväg.

Jenny sa...

Vad spännande med blandfröerna, de är väldigt fina! Många år sedan jag sådde petunior, av någon anledning blir det inte av.

Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Jag skrattar åt din kommentar hos mig, att få ner tältpinnar på ett berg är inte lätt! Jag kommer ihåg en gång kamrater till mig skulle campa på Smögen, då höll min mamma på att skratta ihjäl sig, det var värre än här ju!
Kramar

Helena sa...

Så fint med en mix av gott och blandatfärger. Du har verkligen fått dem fina. Ha en bra lördag!/Kram

Hanna sa...

Så mycket fina blommor och så duktig du varit att pussla.
Ha en fin kväll!
Hanna

Evas Pyssel sa...

Vilka underbara petunior.Fantastiska. Vilken superbra idé att samla frön till en blandning. Mina Picassopetunior har börjat återgå till "barnstadiet" dvs cerise. Det är bara några få som har kvar den limefärgade kanten.
Pusslet är ju så vackert, och så svårt när färgen är så lika.
Men övning ger färdighet !!
Kram Eva