Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 20 juli 2015

Stenrik

En kväll den här veckan tog jag en ensam promenad ner till vår sjö. Solen sken och det var en härlig kväll. Och naturligtvis hade jag sällskap av kameran. Finns alltid något att fotografera.

Det första jag fick syn på när jag kom till sjön...var den här humlan och  blomman...visst är det väl en Jakobs stege. Jag blir så glad för alla växter jag hittar där nere. Förra hösten hade jag med mig olika frön dit ner och slängde ut, hoppas det kommer upp fler sorter senare i höst.

 Massor av vita näckrosor finns det i sjö....

Hittade ett och annat blåbär och lingon också på buskarna. I år har vi inte kommit ut i blåbärsskogen, inte än...får se om vi kan ta oss i kragen och komma iväg innan alla är avplockade.

Nu är vindskyddet helt klart och det är några från församlingen som har övernattat där. Så här sa de efter övernattningen.  "Gott om mygg var det och när man väl somnat så blev man väckt av småfåglarna kl 04:00 på morgonen"

I Småland finns det gott om sten, så även i min trädgård. Stenar som sticker upp en bit i gräsmattan som är i vägen när vi skall klippa gräset. Nu har min man och son bestämt sig för att stenarna ska bort. Och vilket jobb de lägger ner. Först borra hål i stenarna och så blandar sonen sprängmedel och spränger stenen.

Nu har det blivit många stenar av den stora stenen.  Men de behöver spränga mer för stenen är fortfarande för stor. Sen hämtar min man traktorn och kör bort stenarna. Det blir jättebra när allt är klart...men det går åt många kvällar till en sten.

I går köpte jag en egen husvagn, en trädgårdshusvagn. Jag har parkerat den på altanen utanför köksdörren. Gillar den verkligen.

18 kommentarer:

Monica sa...

Visst är det en Jakobs stege du fotat! Rolig idé att slänga ut lite frön!
Men - vilket jobb att få bort stenarna! Det har vi inte här...
Må så gott, kram, Monica

ulla laiho sa...

Krama din man lite extra som tack för att han fixar stenen. Jag har precis mist min i cancer, så livet är tungt just nu. Trädgården är en tröst och lisa för själen.

Evas Pyssel sa...

Så vackert vid er sjö. och vad bra att ha ett vindskydd där. Idag har vi plockat blåbär. Det finns gott om. Ingen fara att vänta lite. Det är precis att de släpper.
Stenen blir perfekt att få bort. Tur att du har driftiga karlar omkring dig.
Kram Eva

Helena sa...

Så fina bilder! Jag gör som dig och försöker ha med mig kameran så ofta jag kan. Alltid finns det något att fotografera. Och som svar på din fråga: Jo, en ung pinntjur fångades på bild. Jag ska visa bilden på bloggen vid tillfälle. :-) Kram

Charlotta sa...

Inte kul med sten på "fel" ställe. Vilket jobb att bli av med den, men det kommer bli bra. Akta fingrarna bara. :)

Ha det gott!

Äppelblom sa...

Min gubbe har också hållit på med att ta bort sten, men inte här hemma utan vid torpet. Vi har lyckats få bort en hel del och gräsmattan blir så mycket lättare att klippa.
Jag brukar också samla frön som jag sprider ut lite här och där - ibland utefter min promenadväg.
Jag önskar dig en fortsatt fin sommar och må så gott!
Kram Inga

nattugglan sa...

Hej! va bra att stenarna kom bort, men visst är det jobb med dem då det skall sprängas osv..Här runtomkring har vi mycket sten..skogarna är fulla så att köra med traktor går inte så bra tex då man skall ha ut timmer..men därifrån jag är hemma..är det ingen sten alls, bara slät mark..tänk så olika det kan va.Kul med husvagns semester..men regnet hade ju kunnat va borta! ha de bra!

nattugglan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helena sa...

Duktiga karlar du har. Hur gjorde drängarna förr i världen när dom skulle odla på ny mark, var det hästar som fick dra bort stenarna...
Mina solrosor växer och kommer kanske fram till hösten.

Mandelhjärta sa...

Vilken fin plats vid sjön. Det är en stor glädje att kunna ta sånna naturpromenader med kameran. :)
Stentungt jobb med stora stenar! Akta ryggarna!
Åh, vilken fin trädgårdshusvagn! (Hade varit något för min moster.) :)

Tack för trevlig kommentar hos mig. Tänk att jag var så nära - utan att veta om det. ;) Ha en fortsatt fin sommar!

Unknown sa...

Tack för trevliga kommentarer inne hos mig. Alltid mysigt när någon vill lämna ett spår efter sig.
Näckrosor är så fint tycker jag. Och vindskyddet verkar ju kanonbra. Mindre bra med alla myggen förstås.
Ja nog är vårt Småland fullt med stenar. Ett styvt jobb o få bukt med dom.
Nu kom regnet här, ömsom sol och ömsom regn. Sommaren 2015!!
Kram Lotta

Snäckskalsdalen. sa...

Roligt att fröerna tagit sig! Och den är ju så söt den lilla blomman! Och tänk att ni har näckrosor i er sjö, det är lyxigt, tycker jag!
Skönt att bli av med irriterande stenar i gräsmattan och bra att ha killar hemma som kan fixa bort dom!
Du har köpt dig en jättesöt husvagn!
Idag regnar det här, stilla och fint, strilande regn.
Kramar

Evas Kvarnaro sa...

Det var länge sedan jag hörde just det namnet Jakobs stege -
ett underhållningsprogram hette så på 70-talet. Men det hade inget med en blomma att göra.
Vilket bra vindskydd det blev, mycket bättre än jag hade fattat att det skulle bli, tummen upp för snickarna!
Var det stadsbo som övernattade där ? För mygg och knott hör liksom till på sommaren vid en sjö och en sommar utan fågelsång tidigt en morgon -
ja då är det väl ingen sommar. Bättre de tar in på hotell i storstad, *fniss*

Jisses vilket mastodont jobb med att spränga sten - vi är oxå stenrika, hi hi
Må väl kram/ Eva

Lisa i byn sa...

Vi smålänningar brukar väl vara kända för att vara "stenrika". För visst har vi gott om sten och stenmurar.
Kram Lisa

Raija sa...

Det är inte bara i Småland det är gott om sten :-) , för vi har även ett överflöd på vår tomt och även ett berg. Vi har kuperad tomt och massor av stora stenar. Maken fick spränga sönder sten när han grävde i växthuset och stötte på en jättestor sten.

Rost och rädisor sa...

Så fint ni har det vid sjön. Antar att det ligger många småsjöar i skogen som man inte ser från "stora vägen". Roligt att slänga ut från och se vad det blir. I år slängde jag ut kamomill men tror att gräset hann före upp och kvävde.
Oj, vad de kämpar med stenen, kanske lite kul att spränga också... Jag hade nog helt enkelt gjort nån plantering där istället.
Kul husvagn! Till och med en häcksax vid dörren och en liten vattenkanna.
Kram Anette

Jenny sa...

Vilken jättesöt husvagn!!! Ja du sten finns det gott om, vilket jobb de gör som väljer att ta bort dem som är i vägen, det blir ju bra sen.

Kram

Bibbis blandning sa...

Ni har ständigt intressanta grejer på gång. Här sprängs det så det står härliga till.
Det blir nog bra när det blir klart. Och kanoners att kunna göra det mesta själv utan att behöva leja in hjälp.
Husvagnen var jättefin. En kul grej.
Må gott!