Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 23 november 2015

Dagens djurbilder

Kung Bore har hälsat på ett par dagar. Han kom med lite, lite snö till oss. Men inte mer än 2 cm. Däremot blev det kallt. I morse när jag steg upp var det -13 gr (och det är det i skrivandets stund också) Det knarrade ordentligt under skorna när jag hämtade tidningen i brevlådan på morgonen. Men inatt ska det vända och bli regn igen.

Solen tittade fram på förmiddagen och jag var bara tvungen att gå ut med kameran en sväng. Men det var kallt om fingrarna. Nästa gång kylan kommer ska jag plocka fram mannens jägarvantar, de blir bra att ha när jag ska trycka på kameraknappen. Idag blev det många fåglar fotade.

Den första fågeln jag fick  syn på var Herr domherre. Denna fantastiskt fina vinterfågel. Han satt så fint i pepparkaksträdet.

Så har vi våra roliga talgoxar som sitter och äter fil. Våra katter brukar få fil till frukost i en skål på altanen. Nu har talgoxarna också kommit på att det är gott. Så de sitter där och äter.
Hackspetten är lite suddig...han var alldeles till sig att jag gav honom jordnötter att äta, så vem kan sitta still då.

Talgoxen och blåmesen var också glada för all mat de fick.

 Fåren låg i hagen och mumsade på sitt hö i solskenet. och de har ju ylletröjan på sig så de behöver inte frysa.

Den här krysantemummen ser där emot ut att frysa lite.

 En röd liten frusen ros.


Jag har fått en beställning på en "Harry Potter" halsduk. Det här garnet går inte att köpa i Sverige utan jag fick beställa det från Canada. Jag fick vänta ganska länge innan beställningen kom. Men nu ska jag försöka få halsduken klar till Jul så min systerson kan få den i julklapp, om den inte blir klar så fyller han år den 4 Januari så det kan bli en födelsedagspresent i värsta fall.

Tänk att hela familjen kunde få en ledig kväll tillsammans. Och den har vi tillbringat i badhuset. Vi har inte varit så flitiga i höst med simmandet, dels har min man varit sjuk, och så tror jag latmasken har varit på besök. Men ikväll kändes det skönt att simma.

Nu är det läggdags för frun i huset....de andra har redan sagt Godnatt.

11 kommentarer:

Monica sa...

Vilka fina bilder du har tagit idag! Ja, det är konstigt med domherren, den ser man bara när det är snö.
Vi har snö, men inga domherrar vågar sig hit, för vi har haft en sky-lift här idag och det blev mycket motorsågande och många människor.
Tyvärr måste vi nog fälla tallen, det var så mycket som hade knäckts. Men jag har inte sett hur det blev i dagsljus än...
Så duktiga ni är, som går och simmar på er fritid!
Nu hoppas jag på töväder!
Kram, Monica

Eva Trillian sa...

SÅ många fina bilder att börja dagen med :) Tack!
Den halsduken lär ju bli populär i present oavsett när :) Ser ut att vara riktigt skönt garn!
Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

Helena sa...

Underbara foton! Så roligt när man kommer lite närmare fåglarna och verkligen kan fånga dem på bild. Fin tisdag till dig.

Lilian Wahlqvist sa...

Alltid roligt att få en hälsning från dig! Kram!

ulla laiho sa...

Det är så vackert med småfåglarna i din trädgård. Skator, kajor och duvor besöker min trädgård - småfåglarna har inte en chans.

Veckan som gått har varit frostkall - är nästan lite avundsjuk på fåren som har varm päls på sig.

Det är alltid lika roligt att få se dina stick-alster.

Evas Kvarnaro sa...

Hej AnneLie för dessa underbara fågel och fä bilder, vi älskar ju fåglar.
Här matas det var eviga dag och man får stor glädje av dem.

Men vad i hela friden är det för något speciellt garn som inte går att köpa i Sverige utan behövs beställas från Kanada.
Det må´jag säg, ingen vanligt halsduk det utan en 'Harry Potter'
Den kanske blir lite magiskt också ,*fniss*

Varm kram/ Eva

Vform sa...

Vackra fågelbilder du visar! Du har säkert en bra kamera och dessutom stadig på hand!
Och kallt har ni haft det, brrr, här har vi haft som mest -9! Dessutom fick vi ett par dagar med underbart vinterväder! Nu regn och plusgrader ... och mörker!
Ska byta gardiner i köket i dag, och sätta fram adventsstaken :)
DÅ blir det betydligt mysigare!
Ha en fin dag och hoppas det blir fler lediga kvällar med familjen!
Kram Vivan

Evas Pyssel sa...

Nu är det vackert i naturen på ett annat sätt än i höstas. Men de snorhala vägbanorna gillar jag INTE. Tänk att du skickat efter garn från Canada. Jag är nog lite larvig att handla från utlandet. Kanske dumt. Halsduken blir en riktig favoritgåva. Jag minns tillbaka när jag stickade Pippimössor till alla sju barnbarnen. Ibland dyker det upp sådana där "heta" favoriter . Alla vill ha.
Lite lågt här ännu , men snart såååå !!!
Kram Eva

Unknown sa...

Helt otroligt fina foton du tagit. Domherren är ju en väldigt vacker fågel. Tyvärr ser vi inte den ofta här i stan.
Nu närmar vi oss 1a advent och det pyntas lite överallt.
Önskar dig o familjen en skön avkopplande 1a advent.
Kram Lotta

Snäckskalsdalen. sa...

Fågelfotograf AnneLie med beröm! Vilka bilder! Och så stickar du träget vidare, du är så flitig. Kul att hela familjen, kunde vara i badhuset och ha det trevligt. Det är kul att göra saker tillsammans ibland! Fast ni gör ju det ofta, ofta.
En riktigt trevlig första advent!
Agneta kram

Bibbis blandning sa...

Vilka fantastiska bilder. Helt underbara.
Jag bara älskar den på rödhaken. Så vacker.
Hoppas ni har goda dagar tillsammans hela familjen.
Må gott.