Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 29 juni 2016

De senaste dagarna

Så är midsommarhelgen slut...och i år är det väl vädret vi kommer att minnas. Midsommaraftonens morgon och en bit in på förmiddagen regnade det så det var svårt att veta var man skulle äta lunch. Ute eller inne. Det blev ute för det var ju så varmt. Under hela helgen hade vi tryckande värme runt 30 grader. Pust, alldeles för varmt. Men för en gång skull behövde man inte sitta med jacka på sig och frysa på midsommarafton.
Som vanligt har vi knytkalas och tar lite med oss var. Det är så bra för då behöver inte en person fixa allt. Det var så trevligt. Alla var hemma utom yngste sonen.

Vi gjorde ingen midsommarstång i år. Varför vet jag inte egentligen. Men det var väl latmasken som tog över. Men jordgubbar, grädde och glass åts i stora lass och så kaffe!!!

Och så var det mycket bus och lek med två hundar tillsammans på gräsmattan. 

                                      
Matte Malin hjälpte Elsa så hon fick svalka sig lite i baljan på altanen. Efter det var det mycket spring i benen igen.

Elsa är så go, och busig, vi har blivit riktiga kompisar. Igår åkte jag till Växjö och handlade ett par timmar, när jag kom hem hade hon tuggat och ätit upp halva min foppatoffel.

Midsommardagen hade vi bestämt med ungdomarna att vi skulle gå till vår sjö och fiska. Men, det var dålig respons den morgonen. ungdomarna ligger och sover hela dagarna och orkar inte stiga upp. Fick upp ett par stycken i alla fall. Det var helt vindstilla på sjön, ja en riktigt fin sommardag. efter fem minuter gav äldste sonen upp och gick hem...?! hur kul var detta då. Blev faktiskt lite besviken, försöker planera lite för att det inte ska bli så långtråkigt för dem under sommarlovet. Men de orkar inte ens stiga upp.
Men vi som var kvar fick en trevlig stund tillsammans.



På eftermiddagen föreslog JAG att vi skulle åka till en annan sjö och bada. Pga. värmen så är det skönast att vara vid och i vatten. Inte mycket respons nu heller, någon ville hellre "dra" med kompisar på byn och någon måste se fotboll på TV:n....Men vi som åkte badade och hade det skönt.

 Squashblommor

Idag har jag skördat min första squash. Jag har en planta som jag planterat i tunneln. Där inne växer det bra. Så idag blir det squashplättar och leverbiff till middag.


Nässelfjärilen trivs bra på....Japp, i skrivandets stund kommer jag inte ihåg blommans namn.

Said vår kille från Somalia har satt upp två mål som han ska fixa under sommarlovet.
  1.  Att lära sig cykla - och det gjorde han på midsommardagen. Han är så glad. Han cyklar och cyklar varje dag. Fram och tillbaka. Så roligt att se glädjen i hans ögon. Jag har videofilmat honom med telefonen och visat honom.
  2. Att lära sig simma - Vi hade anmält honom till sommarsimskola på badhuset. Det var för ungdomar från 13 år och uppåt. Han tyckte det skulle bli så roligt med simskola. MEN så blev simskolan inställd pga. för få anmälda. Besvikelsen blev stor. När vi är och badar vill han inte träna simtag, han skäms för att han inte kan simma.


Men vi hoppas han fixar sitt andra mål också under sommarlovet.

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Ja vilket underbart midsommar väder vi hade ,den bästa på länge
Vilken lycka att lära sej cykla hoppas han når sitt andra mål med simningen också 👍

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin midsommar ni haft trots att alla ungdomar inte vill gå upp. Men det är väl så det är, man får ge upp kanske, tills dom kommer på att det är ganska trevligt i alla fall. Jag kan iofs förstå dom lite, jag är inte pigg på morgonen, det vill sig inte, har genom hela mitt liv försökt inbilla mig att jag tycker om att gå upp tidigt, men det går bara inte......
Så mycket goda jordgubbar ni hade, måste gå åt en massa när ni är så många!
Sjöudden är jättefin, helt underbart vackert! Men det kanske man bara tycker nu när man är tant på riktigt!!!!!
Så söt den lille valpen är, förstår att du blivit som förälskad i honom!
Kramar

Evas Pyssel sa...

Ja du det där med ungdomar och deras sovande. Hur många gånger har man inte stått i dörren och ryat. Värst var det när de skulle med skolbussen. Men det är nog så det är.
Du är så ambitiös och vill hitta på roliga saker att göra. Jag är nog likadan. Men vilken härlig midsommar ni fick. Och så mysigt att ha gosiga hundar omkring sig. Vår Ajax är gammal nu, men ändå pigg för sin ålder. Tyvärr dyker det upp krämpor efter hand. Just nu är det inflammation i flera klofästen. Fast man märker det knappt. Han travar på på vår morronpromenad.
Just nu öser regnet ner , bra för växterna men inte för födelsekalaset som vi ska till.
Kram från Eva

Lilian Wahlqvist sa...

Blomman heter stjärnflocka och ibland får den heta Linnés döttrar mm. Kram!

Helena sa...

Ungdomar är inte alltid i samma dygnrytm som resten av världen...hoppas dina är lugna på natten när ni sover!
Vad roligt att han lärt sig cykla, hoppas ni får till simträningen också.
Så kul att Elsa trivs med hundvännen, men det var synd om din toffel.
Tänk att det redan är juli imorgon. Hoppas ni får några fina dagar i husvagnen.

Monica sa...

Ja, jag håller med, det här midsommarvädret kommer man att minnas! Åska och slagregn på nätterna och över 30 grader och sol på dagarna! Tropiskt klimat, faktiskt!
Lite för varmt för min del, men vi har ju havet nära...
Det där med att inte vilja gå upp på morgonen, känner jag igen! Så typiskt ungdomar!
På det viset är jag ganska ungdomlig (!), jag gillar inte heller att stiga upp tidigt. Men att lägga mig sent, det gillar jag!
Jaja, var och en blir salig på sin fason, som någon klok människa sa!
Ha det gott, kram, Monica

ulla laiho sa...

Lite så där är mina barnbarn också - stannar hellre hemma och myser med sina kompisar än hänger med mamma och pappa på deras 'påhitt' för att göra det trevligt för dem. Det är lite typiskt för ungdomar, tror jag.

Så söta hundarna är. En del tycker jag ska skaffa hund men det är inte aktuellt. Det är ett stort ansvar. När vår sista hund var borta bestämde jag, att aldrig mer ... man blir så förtvivlat ledsen.

Jag äter jordgubbar från trädgården varje dag - man måste hänga med så de inte blir övermogna. Tycker de är godast naturella.

Ha det bra!
Ulla

Bibbis blandning sa...

Åh så rara valpar. Jag älskar djur och de här två var så jättefina. Jag nästan ser bilden av hur de springer och busar på gräsmattan.
Härligt!
Said är toppen tycker jag. Han sätter upp egna mål och försöker. Det är den rätta vägen att nå framgång. Men hälsa honom ifrån mig att han ska absolut inte skämmas för att han inte kan simma. Men han ska absolut träna på simning när ni är ute och badar. Det är den enklaste vägen.
Må gott!