Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 21 september 2016

Lite av varje....

 I fredagskväll tog jag bilen och körde till Eksjö/Tranås. Jag och min syster med familj hade köpt biljetter till en Gospelkonsert i Brunnsparkskyrkan i Tranås. Gospelsångaren Samuel Ljungblahd sjöng (ni vet han som sjöng på Carl-Philips bröllop), och vilken fin konsert, det svängde verkligen om gospelsångerna. Och en stor kör från olika församlingar i Tranås medverkade, de var säkert 70-80 st. Är så glad att jag kunde åka iväg på det här.
Jag har en jämngammal kusin som bor strax utanför Tranås. Hon bjöd på middag och kaffe innan konserten, alltid lika roligt att få träffa henne och hennes familj.
Sedan sov jag över hos vår dotter, tänkte vi skulle ha en trevlig lördag tillsammans, men hon skulle ut med en kompis på spårkurs med deras hundar. Hon körde från lägenheten tidigt på morgonen. Men så är det ju, man hittar nya vänner på orten där man bor. Jag är tacksam att jag fick sova över i alla fall.
Nu är dottern i Stockholm och går högvakten utanför Drottningholm slott, så hennes lilla Elsa är hos oss till torsdag nästa vecka.

 En kväll i veckan hade vi vår bönegrupp samlad hemma hos oss. de senaste gångerna har jag haft köpebröd till fikat men fick för mig att baka den här gången. Gjorde skållat bröd och jäste dem i brödkorgen. Brödet blev saftigt och gott...och jag tycker det blir fint att titta på när det jäst i korgar.

 Vi har massor av äpplen i år. Aroma trädet är fullt av äppel som borde plockas ner och läggas i kartong likaså Cox Orange. Behöver få lite hjälp av husets folk att klättra på stege bara för att få ner dem. Det är så härligt att se när killarna kommer från skolan, då tar de ett äppel i trädgården och äter på. Det är gratis, säger Said, kostar inget att plocka från trädet. Helt rätt och mycket godare också.

Gick till "tunneln" för att plocka in lite tomater och funderade vad det var för blå liten blomma som stod därinne och blommade. Studerade ett tag och såg att det var min sallad som blommade. Hm, salladen skulle jag dragit upp för länge sedan. Det är mycket man ska, men som inte blir gjort.

Några naturfoton har det blivit också. Hade varit och handlat och såg den här fina svanen på hemvägen. och ingen kamera med mig. Tur att det bara var två km hem. För jag körde faktiskt hem och hämtade kameran och fotade.

Så här fint var det vid Sjöudden i måndagskväll, men jag var inte där för att fota utan av en helt annan anledning.  Och det var inget roligt uppdrag vi var ute i, men det tänker jag inte berätta om. Kan bara säga att det blev ett lyckligt slut.


Hemma hos min kusin låg det här gosedjuret och vilade i soffan. Ingen plats till oss andra utan vi fick sitta på golvet. Nej, så illa var det inte. Min kusins dotter fick den här nallen av en kompis på sin student. Den är 1.90 lång....Har aldrig sett något så stort innan.

Idag har jag bestämt träff med syrrans dotter. Kl 9:30 kommer hon till mig så  tar vi en gemensam promenad med Elsa. Roligt att få sällskap. Deras hund är på dagis. Elsa fick vara på samma dagis ett par timmar i måndags då jag körde en av våra killar till sjukhuset, han skulle läggas in för operation. Så nu är jag "sjuksyster" igen som springer med smärtstillande tabletter.


9 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Det var roligt att höra, att du varit och lyssnat på Samuel Ljungbladh.
Och roligt att du fått äpplen på dina träd.

Kram! från Lilian

Lisa i byn sa...

Det var jätteskönt att det blev ett lyckligt slut. Jag har grunnat....
Vi har plockat ner en hel del av våra äpple, men det finns mycket till att plocka.
Ha en bra dag! Kram

Monica sa...

Som vanligt har du mycket om och kring dig! Visst är det mycket man "borde" gjort, men det brukar ordna sig på något sätt, ändå!
Vilken vacker blå färg på salladsblomman! Den kunde man ju ha i en rabatt!
Hoppas att det ordnar sig med er nyopererade pojke!
Ha det så bra, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Full rulle som alltid och bara roliga saker verkar det som! Samuel L har en gudabenådad röst! Vilken fin blomma på salladen! Så kul att Elsa är hos dig igen!
Kram

ulla laiho sa...

Det är roligt med aktiviteter som är så njutbara - de väger upp det lite tråkiga som händer i vardagen.

Ha det bra!

Evas Kvarnaro sa...

Ha ha . . . . vilken stor lång nalle, den kan man kalla för Bamsebjörn, hi hi . . . .
Vacker Header bild blev det med svanen, ljuvliga kvällar vis sjön och solen håller i sig
Aroma äpplet gillar jag också, vi har två träd av den sorten, en är 6 år den andra 2 år.
Jag tror att jag aldrig bakat skållat bröd det låter smidigt, denna veckan har jag varit duktig och bakat i två omgångar olika sorters frallor, sockerkakor och äppelpajer.
Jag är ju ingen 'bakmor' precis men denna veckan fick jag ett 'ryck' oplanerat är bäst.
Förra veckan utslagen av en hemsk slemhosta, så nätterna var hemska, denna veckan lite bättre, men vad fasen så länge det kan hålla isig. Rolf hostat i en månad nu, ja sant.
Men även han är piggare nu, såpass att han målat traktorgaraget för han och sonen gjort nytt tak i veckan. De trodde att regnet skulle komma för det talas ofta att nu blir det regn, men inte 17 får vi något. Nu börjar det allt bli krisigt värre men vi klarar oss med egen brunn, men grundvattnet sjunker ju ändå för alla.
Vi ska åka till Tyrolen i morgon på skördemarknad hade vi tänkt, där var vi för två år sen och gillade den marknaden jätte mycket.

Gospel älskar jag, det är helt underbart när så många lever in i vackra ord med sång.
Jag har varit två gånger och lyssnat på Cindy Peters i Gislaved med några års mellanrum. Även hälsat på henne bakom kulisserna, sonen Mikael skötte om ljud o ljus
bägge gångerna, därför en extra chans för mig och hans fru.
Om jag någon gång skulle hamna i New York då vill jag besöka Harlem eller Manhattans gospel kyrkor.
Så där blev jag avund på dig Annelie.
Ha en trevlig helg, kram/ Eva

Helena sa...

Det gosedjuret hade jag gillat att ha. Har inte så stor soffa att den får plats bara.
Gospelsångkonserten såg trevlig ut, måste vara en upplevelse att höra alla sjunga.
Skållat bröd låter gott, får googla hur man gör. Man lär alltid så mycket på din blogg.
Vad bra att pojkarna gillar äpplen, och slipper köpa dom i affären.
Trevlig helg
Helena

Evas Pyssel sa...

Gospelsång är verkligen så underbart. Jag har ett par väninnor som sjunger gospel i kör. Det är en upplevelse att lyssna på. Roligt för dig att sova över hos dottern. Hon har fullt upp som vanligt. Jäteroligt för henne att gå vakt hos kungen.
Dina naturbilder är helt magiska. Vi hade en snygg himmel här ikväll. Man skyndar att ta en bild för man vill ju kunna återuppleva det vackra.
Äpplena dräller här också. Måste ta tag och göra lite mos och pajer av dem, men frysen är ganska full av sommarens delikatesser.Vi har blivit rikligt lönade i sommar.
Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Det händer så mycket hos dig och det är så roligt att titta in här och läsa om allt. Tack för vackra bilder dessutom.
Hoppas allt är väl med er alla och att ni hinner få ner alla äpplen. Fint att ha sedan i vinter.