Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 27 september 2016

Många nya vägar

Dag nr 10 som Elsa är hos oss nu, men om två dagar kommer hennes matte hem. Jag och Elsa tar förmiddags promenaden tillsammans. Och vi hittar nya vägar och skogsstigar som vi kan utforska var och varannan dag. Ganska trevligt. När man kommer hem får man kolla igenom kroppen efter fästingar och älgflugor, vet inte vilka som är värst.
Idag blir det många naturbilder från våra olika promenader.

 Idag var det så fint när solen steg upp bakom trädtopparna, fast nu har solen gömt sig bakom molnen, den tittar fram små stunder.

Idag tog vi vägen som går åt höger från vårat hus....när man gått en liten bit på asfalten kommer man till skogsstigen. Daggen låg fortfarande kvar på vägen...luften var lite sval, men det är så skönt.

Första huset vi ser är ett uthus och framför står ett äppelträd. Vildapel antar jag. För det bor ingen i huset bredvid, jo det är en sommarstuga fast de är bara där en vecka om året. Vi vandrar vidare...
 och ser en fin stenmur. Det ligger mycket tungt arbete bakom för att få den så jämn och fin.

När vi går hem passerar vi mitt föräldrahem. Min bror var jägare och sköt en del djur. På vedbodsväggen hängde han upp en del av hornen på djuren han skjutit.

Nästa dag tog vi bilen med oss. Jag hade hittat en ny skogsstig som vi skulle utforska. Jag visste inte hur lång skogsstigen var, så för att slippa gå så långt på den stora trafikerade vägen tog vi med oss bilen. Och lite för min skull också eftersom jag inte orkar gå hur lång som helst.

Där såg vi ett älgtorn. Snart börjar älgjakten, då får man akta sig. Gick förbi ännu ett öde hus och såg den här brunnen. Man ska väl inte gå in i andras trädgårdar, men jag gjorde ett undantag den här gången. Tyckte den var vacker och ville ha ett foto.

 I söndags gick vi till Sjöudden, det var så otroligt fint därnere den morgonen. Helt vindstilla, blå himmel och nästan så att vattnet inbjöd till ett dopp.

På hemvägen hittade vi midsommarblommor. Lupiner som står och blommar i september.

Det är inte alltid man får följa med ut. När jag ska ge dammfiskarna och katterna mat, eller när jag går till komposten. Då är det lugnast att Elsa stannar inne. Hon har ju så bra utsikt ändå där vid fönstret.

9 kommentarer:

Monica sa...

Det är tur för dottern att hon har er, som kan ta hand om hunden, när hon är borta så mycket! och samtidigt får du ju dina promenader med hund, som du saknade så, när er hund gick bort! En win-win-situation!
Tänk att du bor så nära ditt föräldrahem! Vem bor där nu?
Ha det så bra, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Så fantastiskt vackra bilder och du bor ju så fint, naturen precis utanför dörren, kan man ha det bättre. Och lilla Elsa är ju så söt. Bilden där hon tittar ut genom fönstret, en riktig höjdarbild! Och den med morgonens sol som silar genom träden också, helt fantastisk. Alla bilder skänker ro! Ett riktigt fint höstgalleri!
Kramar

Vform sa...

Så fina bilder från olika promenadstråk du visar :)
Härligt att få ha naturen och dess olika skiftningar så nära inpå!
Det har också jag glädjen av att ha! Åt ena hållet skog och ängar och andra hållet kommer jag ner mot sjön .... bara att välja!
I kväll blir det sista gången vi cyklar, vår lilla grupp som vi kallar "Rask" ... sedan övergår vi till promenader på söndagsförmiddagarna!
Vi är mellan 5-10 damer i mogen ålder som motionerar en gång/vecka tillsammans! Däremellan blir det cykel, stavgång eller gymmet på egen hand! Skönt när man kan hålla i gång!
Ha en fin fortsättning på hösten ... för nu är väl nog sommaren förbi ;)
Tack för kommentarerna hos mig, blir så glad!
KRAM!

Lilian Wahlqvist sa...

Vilka fina foton! Och vilka fina promenader!
Kram!

Hantverkarglädje sa...

Sååå mycket vackert du ser på dina promenader. Precis så där tittar man och mediterar om allt när man kommer sig på någon ny väg. Känner väldigt väl igen mig i just detta. För jätte länge sen när jag var vikarie på posten så blev jag skickad hit och dit. På ett ställe skulle det vara stängt två timmar mitt på dagen vilket jag ägnade åt att just vandra efter olika stigar och villavägar. Jättehärligt och rogivande. Njuter således av dina vandringsbilder.

Helena sa...

Så synd att stugan bara används en vecka i året, hoppas den inte förfaller bara.
Vad fina bilder på dina promenadvägar, roligare än att gå i en stad.
Att bygga smålands alla stenmurar var nog inte lätt, och hur fick dom tid?
Stackars Elsa som hon väntar att du ska komma tillbaka in i huset. Hon blir väl lika glad du kommer tillbaka, hur kort du än har varit ute.
Ônskar dig en fin höstvecka.

Lisa i byn sa...

Som jag så många gånger förut har skrivit, så är ju vår natur så underbart vacker.
Kram

Ingrid sa...

Så enormt vackra bilder från dina och Elsas promenader.
Älgfluga? Jag undrar om det är samma sorts fluga som man kan få på sig när man plockar duvor? De är otroligt äckliga (flugorna alltså) och nästan omöjligt att slå ihjäl. Jag får fullständig panik när jag får en sån på mig.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Eva Trillian sa...

Tack för den promenaden :) Fina bilder att starta dagen med!
Älgflugor och fästingar - ja, det är inte lätt att säga vad som är värst! *ryser*
Nu hoppas vi på en fin helg :) Kram