Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 19 oktober 2016

Grått och trist

Grått och trist och duggregn är det ute just nu...längtar efter solen så de härliga höstfärgerna på trädens löv lyser som guld. Men den vill inte titta fram. Nu är Elsa här så vi är ute och promenerar om dagarna. Fotar jag gör med mobilen och visst är det fint trots att solen inte är framme.

 I går gick vi en tidig morgonpromenad ner till Sjöudden, kl 08:00 gick vi hemifrån, ville gå en runda med henne innan jag skulle till sjukgymnasten. Det var så rofyllt vid sjön. Allt var precis stilla, där skulle man stannat en stund (om man hade haft tid) Och samlat sina tankar, hämtat ny kraft för dagen och bara njutit av stillheten.

På eftermiddagen, när det var dags för nästa promenad, hade de ljusnat lite...många löv har ramlat ner, men än finns det många kvar på träden.

 Grannens gamla jordkällare. (Inte min syster, utan grannen åt andra hållet) om du klickar på kortet, ser ni en M-skylt och bakom där skymtar man något rött, där bor jag. Så vi har inte långt till grannarna från något håll

Visst är det fint, 

I måndags var Elsa jägare. Hon var i jakttornet och kollade om hon såg några djur hon kunde jaga. Men det fanns inga där...men en annan jägare som hade turen med sig var...

min svåger. Vildsvinen älskar min mammas trädgård. De senaste två veckorna har de bökat på åkrarna och i skogen runt min mammas hus. Meeen natten till måndag fick hon besök av dem i trädgården, så nu är där uppbökat igen. Men man går inte in ostraffat i hennes trädgård, man får skylla sig själv. Min svåger satte sig på pass i måndagskväll. Och där kom gänget, ett vildsvin fick sätta livet till. I kväll blir det styckning och fylla frysen.

Ibland är det svårt att hitta på maträtter, man lagar det gamla vanliga hela tiden. Men så hittade jag ett recept på Broccolibollar, Det har legat och väntat på mig i flera månader, men förra veckan fick jag inspiration att prova receptet. Åh, så gott det var. Jag hade det som tilltugg till kött, men det kunde man äta som godis.
Här kommer receptet om någon vill prova.

Broccolibollar Ugn 200 gr. (Jag fick 18 st)
1 färsk broccoli
2 tsk fiberhusk
3 ägg
0,5 dl kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 vitlöksklyfta

Mixa broccoli och vitlök. Blanda i resten av ingredienserna och låt smeten svälla 10-15 min. Rulla till köttbullstora bollar. Lägg på bakplåtsklädd plåt och grädda i ca 25 minuter. eller till de fått fin färg.

När jag stod där och rullade "köttbullar" tyckte jag att det luktade väldigt mycket vitlök och tänkte för mig själv att det här blir inte gott. Men det blev en av mina favoriter.

11 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Jag håller med dig! Lite sol på de vackra träden skulle inte skada. Men det är härligt med de stilla dagarna med spegelblank sjö. Kram!

Hantverkarglädje sa...

Ni har ruggigt och grått men ack så vackra bilder du fick till. Jag blev hel fascinerad i det första nästan så man kunde se älvorna dansa men även de andra var otroligt vackra.
Överraskande har vi sol här i dag som rapporterna inte lovat. Ha det gott.

Monica sa...

Underbart vackra, lite vemodiga bilder! Men jag älskar hösten trots vädret. Det är nog det där lugnet jag gillar...Och myset inomhus.
Så vackert ni bor!
Kram, Monica

Lisa i byn sa...

Trots höstrusket så är det vackert i naturen. Vi har verkligen varit bortskämda i höst med fint väder.
Hoppas att ni har det bättre i brunnarna nu.
Ha en bra dag! Kram

Ingrid sa...

Visst är det grått nu. Man längtar eftet solen!
De där broccolibullarna låter spännande. Dem ska jag prova.
Kram, Ingrifd

Snäckskalsdalen. sa...

Otroligt vackert med alla höstfärger, men jag håller med, lite sol hade gjort underverk både i naturen och för humöret, allt går lättare när solen skiner!

Roligt att skymta ditt hus därbakom, du bor som i en dröm, en småländsk dröm!

Vildsvin - usch! Men dom lär vara goda, har jag hört! Skjut så många det går så dom inte sprider sig hit för då vågar jag inte gå ut!!!!!

Dom broccolibullarna har jag gjort en skärmdump på, dom ska jag göra, älskar sådan mat! Och broccoli är ju både gott och nyttigt.

Lilla Elsa är för söt!

Kramar Aggie

Helena sa...

Jag provade vildsvinsisterband på Korrö för första gången i höst. Var faktiskt gott.
Synd att dom bökar upp din mammas trädgård, hoppas dom inte hittar till din...
Bra att Elsa lär sig att spana i tornet, mindre bra om det är Bambi som går förbi.
Broccolibullar låter gott att variera med till middagen. Skriver av receptet.
Kramar

Äppelblom sa...


Hej Anneli!
Så fina höstbilder du visar oss! Här är helgrått idag, men de gula löven på träden gör att allt lyser upp.
Dina broccolibollar ser intressanta ut - det måste jag nog prova. Vi äter mycket grönsaker här hos oss och behöver få nya tips på vad man kan laga.
Ha en fortsatt fin höstvecka!
Kram Inga







Eva Trillian sa...

Hösten är vacker i dina bilder - även utan sol!
Den positiva delen av att ha hud: de fina promenaderna!
Det negativa med att ha hund: de inte så fina promenaderna - när det är regn, snö, halv storm ;)
Ibland saknar jag att ha hund - men så minns jag krångligheterna - och att jag blivit gammal och bekväm :)
Önskar dig en fin helg!

Evas Kvarnaro sa...

Hej Annelie, javisst blir hela världen vackrare med sol på hösten, MEN nu måste vi alla tänka REGN, vi behöver regn i massor. Så lilla vän ta ett djupt andetag och var glad när det regna. Där nere vid sjön ser det så rofyllt och tyst ut, precis så måste vi ha det ibland, en liten andlig tystnad så våra tankar får gå ner i varv.
Jag går gärna ut i skogen själv till en speciell plats och bara ÄR.
Vill inte ha sällskap, för jag liksom har många av mina döda anhöriga i tankarna och 'pratar med dem', då vill jag inte ha åhörare. Att få vara lite deppig och nedstämd behöver vi alla vara, då är det lättare att vara glad för det lilla.
Detta har jag 'upptäckt' på de senare åren och särskilt sen jag blev pensionär.
Man har ju så mycket runt ikring sig ibland, så stillhet är gott för själen.
Jag är ju annars också en person som hellre gillar sol än mörker, men mörker behöver vi får att 'gå i vila', så jag säger varje år att jag vill gå i ide, sova fram utvilad till våren, hi hi . . . . det vore väl inte så dumt, eller ???

Vilken smidig och god maträtt, den ska jag också pröva för jag gillar att experimentera med olika grönsaker m.m.
Av matrester blir det en lyxmiddag, det är farligt att säga 'rester' för vad är det egentligen . . . det låter mera negativt tycker jag.
Vad är fiberhusk ? har inte hört om det, du ser vilken uppdaterad kock jag är.

Må så gott. Höstkram/ Eva

Evas Pyssel sa...

Visst är det vackert med färggranna löv , men . . . . . Tänkte jag skulle rulla ihop några lönnrosor, men vem vill gå ut när det ösregnar. Har istället haft mysiga timmar med en väninna som berättat om en härlig resa till Kreta hon varit på.Då kan man längta bort ett tag, innan verkligheten väcker en. Skönt att du har Elsa att promenera med. Då får vi se vackra höstbilder fån dig. Ajax tvärstannar i dörren om det regnar. Han är så larvig med sina tassar. Men ut kommer han på något sätt.
Idag har vi styckat och paketerat älgkött. Det är guld värt. Direkt från skogen. Och så grönsaker m.m. dirket från landet. Visst lever vi hyfsat nyttigt ? Tur att vi spräcker nyttigheten dåochdå med en påse chips eller godis !!!!!!
Ha en fortsatt bra helg.
Kram Eva