Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 24 oktober 2016

Julklappen färdig

Regn, regn, regn. Nu har vi kommit in i regnperioden. ingen är gladare än min mamma, det börjar fylla på lite smått i hennes brunn, men vi kör fortfarande vatten till henne.

Lite trist att man inte kan vara ute och göra något när det regnar så, hela gräsmattan är full av löv. Hoppas vi kan ta ett rejält tag under höstlovet. Said tyckte det var så roligt när alla hjälptes åt med löven förra året.


Vi använder mycket majonäs i vårt hushåll, vi köper inte utan gör egen. I veckan var det tomt i majonäsburken och jag plockade fram ingredienser och satte igång. Den här gången lyckades det (det är inte alltid den stelnar)

När inte Elsa är här "måste" jag inte gå ut när det regnar. Då kan jag sitta inne och göra det jag tycker är roligt.
 Har stickat sex stycken barnmössor med ugglor på. Fattas bara ögon på några,ska köpa svarta pärlor och sy dit. Mössorna packas ner i min låda som jag fyller och skickar till någon hjälporganisation.

Förra året fick jag ett pussel i julklapp. 1000 bitar, nu är julklappen färdigpusslad.

I Lördags hände det en allvarlig trafikolycka 2 mil härifrån. En person dog och två är allvarligt skadade...tankarna far runt i huvudet när det är så nära hemifrån. Jag visste att min syster var i Växjö och på väg hem, skrev till henne för att checka av med henne, Men tack och lov var hon fortfarande kvar på sitt jobb i Växjö.
På söndag förmiddag fick vi veta att kvinnan som dött var lärare på en högstadieskola i Tingsryd...då börjar tankarna snurra igen, Said går på den skolan,...bara det inte är någon av hans mentorer (Varje klass har två mentorer)
Said var hos en kompis i helgen så jag hämtade honom vid bussen på eftermiddagen, han hinner inte mer än ut ur bussen förrän han säger att hans mentor dött i en trafikolycka.
På kvällen ringer hans mentor och berättar att Saids andra mentor omkommit i en trafikolycka. Idag har eleverna samlats i klassrummen och fått besked av lärare om vad som hänt, tänt ljus, de har fått ställa frågor, stöttat varandra. Krisgrupper har funnits i skolan. Said har varit så ledsen och han gick till skolan med en stor klump i magen idag.

Idag har jag varit på artosskola, första träffen av två. Andra tillfället är på onsdag. Så har jag fått nya rörelser att göra av sjukgymnasten. Hade tänkt gå och simma efter kursen idag, men bassängen var uthyrd, blev lite besviken, bara att gå ut och duscha och köra hem, orkade inte sitta och vänta 30 minuter till det blev ledigt. Jag har en höft som är utsliten och har sån värk. ikväll är det jobbigt, bäst att stå, sitta går knappt, det värker....måste nog gå till köket nu och stoppa i mig några Alvedon.

Det blev en trist slut på det här inlägget. Lägger in en fin höstbild från förra hösten som avslutning.


8 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Ja ibland blir det glada saker och ibland tråkiga. Lite svårt att styra detta då man inte kan påverka tråkiga händelser. Det berör mycket när såna olyckor händer i ens närhet.
Ett pussel med tusen bitar, vilket tålamod. Nu får du ju önska ett nytt av tomten.
Jasså ni har fått början på regnperioden, här har vi det fortfarande torrt och jag längtar inte alls men nog kommer det minsann i sinom tid. Mörkt och grått är det ju så visst är det skönast inomhus men det känns alltid fel om man inte tar sig en liten sväng varje dag utomhus. Ha det gott.

Snäckskalsdalen. sa...

Usch, hemskt med alla trafikolyckor och när det är någon man känner kommer det så nära.....

Tråkigt med din höft, att du har så ont. Kan du få en ny höft snart tro? Det är väl inte bra att ha så ont, då blir det tråkigt allting. Hoppas pillren hjälper.

Vilka fina mössor du gör! Tänk att någonstans kommer många barn att bli överlyckliga för dom!

Så du gör majonnäs själv! Det har jag inte provat, känns som om det skulle skära sig för mig.

Höst har vi här men det blir inget av regnet, det hade behövts, men här regnar bara lite, så där onödigt!

Kram

Monica sa...

Skönt för din mamma (och er!) att det fylls på i hennes brunn! På så sätt är det ju bra med regnet.
Här har vi haft strålande sol idag och det var jättehärligt!
Vilket fint pussel du lagt, det kan inte ha varit så lätt med spegelbilen i vattnet...
Jag har inte kommit igång med pusslandet än, har ju flera olagda som väntar!
Så jobbigt med din utslitna höft! Hoppas att du kan få en ny höft, för gå och ha ont hela tiden är inte roligt.
Ha det så bra, kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Så tråkigt för Said att mista sin mentor. Det är en trygghet att ha en nära lärare. Men olyckor rår man inte på.
Tänk vad det har regnat och jag tror att många är jätteglada att få påfyllning i sina brunnan precis som din mamma.
tråkigt att du har ont. ja det där med höften känner jag till. Jag fick ett nytt liv när min höftled blev utbytt.
Du är fantastisk med din stickning. Jag förstår inte hur du hinner. Jag blir så sugen när jag ser dina alster men jag håller nog för mycket på med olika saker. Just nu är det ju julkort mest.
Hoppas du får lindring för dina smärtor. Jag fick program att göra i lasarettets varma bassäng. Det hjälpte mig bra innan jag blev opererad.
Kram från Eva

Eva Trillian sa...

Livet bjuder verkligen på en bergochdalbana av unikt slag ...
Artros är trist, verkligen trist! Hoppas du finner hjälp mot värken.

Lisa i byn sa...

Tom jag tycker att det är skönt med regnet. Det klafsar rejält då jag går på gräsmattan. Vi har nu fått mellan 50-60 mm regn sen förra söndagen.
Det var tragiskt med olyckan. Har förstått att läraren varit mycket omtyckt.
Kram

Evas Kvarnaro sa...

Ledsamt med trafikolyckor när folk dör, så onödigt tycker man, suck . . .
Hur sorgligt livet än är måste det gå vidare . . . men man får sig en tankeställare.
Din höft kanske måste få en ny höftkula, har de inte nämnt något om det ?
Min kompis har gjort bägge sina höften i två omgångar med några år emellan, nu mår hon prima och har ingen värk, det gjorde hon i Värnamo.
Hoppas du får veta hur det blir . . .
Så många fina mössor du stickat, duktiga Annelie !
Sköt om dig,/ Eva

Bibbis blandning sa...

Ibland blir inläggen lite sorgesamma. Det måste ju bli så för livet är ju inte bara solsken. Inte för någon.
Jag tyckte det var vackert med alla löven faktiskt.
Bra att eleverna får lite krishantering för det är svårt att ta till sig och fatta att någon man tycker om bara är puts väck rätt som det är. Utan förvarning. Livet är svårt ibland.

Jag hoppas du får hjälp med din onda höft snart nog. Det är ett elände att ha ständig värk.