Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 12 februari 2017

Den som spar han har...

Den här veckan kom vintern på besök igen....det är så fint ute med snön, det lyser upp lite, eftersom solen lyser med sin frånvaro.

Vår dotter är klar med sitt uppdrag på Gotland och kom hem till oss i söndags, för en vecka sedan.
Oj, vad Elsa blev glad när hon fick se henne. Dottern har varit hemma hos oss den här veckan (hon och Elsa åker hem i morgon) Det har varit så roligt att ha henne hemma och hon och jag har gått promenad. Jag har bestämt mig för att följa med på promenad så mycket jag kan. Det är ju trots allt skönt att komma ut i friska luften och röra på sig. (Hoppas jag tar mig ut även när jag blir ensam)

 Natten till torsdag fick vi ca 5 cm nysnö, då var det extra kul på promenaden, tyckte hundarna. Vi ringde till min systers dotter och frågade om hon och deras hund ville gå promenad med oss. Så två lyckliga hundar som rusade i snön hade vi med oss. Elsa och Zingo är även dagiskompisar.

I början av veckan firade min man och jag 30 årig förlovningsdag. Vi firade inget speciellt, min man har varit sjuk i veckan. Vi får göra något festligt på bröllopsdagen till sommaren istället.

I fredags bjöd dottern ut min man och mig på middag, som tack för att vi passat Elsa i två månader. Det var så gott och skönt att slippa laga middag en dag. Vi åt buffé på Chili och Wok, buffé är bra då kan man äta hur mycket man vill för ett pris.Stort Tack till henne.

Några nya tröjor har jag fått till och de är nerpackade i min kartong som (när den är full, och det är den snart) ska skickas till någon välgörenhet. Den röda koftan färdade jag idag.

Dottern har räknat våra mynt i helgen. Jag brukar ha en liten barnmatsburk fylld med guld tior som jag använder till parkeringspengar m.m. Tycker det är krångligt att betala med kort i p-automaten. Fast det är väl för att jag inte kan det. Nu var guld tiorna i  barnmatsburken slut så vi gick och hämtade sparbössan med guldtior....Ett riktigt fynd var det 1920 kr.

Hon räknade in mynten också, de försvinner ju till sommaren så vi måste åka till banken och växla in dem innan det blir för sent. I den här krukan fanns det 766:-
Perfekt med lite extra fickpengar :)

Önskar er alla en fin vecka!

10 kommentarer:

Monica sa...

Det är ju tur att inte guldtiorna och kronorna har blivit ogiltiga; numera drar dom ju in både sedlar och mynt då och då och det var ju inte lite pengar ni hade i mynt! Men nu tar banken väl betalt för att ni ska få växla in dem? Märkliga tider...
Så många fina små tröjor du har stickat! Jag har precis börjat på en liten kofta/jacka till vår väntade dotterdotter, det är så kul!
Här har vi faktiskt haft sol de senaste dagarna, och det har varit jätteskönt!
Ha en fin ny vecka, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint FU stickar! Den röda koftan ät som en liten vårjacka!
Det kommer nog att bli tomt när både dotter och vovve åker iväg. Men som sagt, du får gå ut med låtsashund, för det gör mycket gör både kropp och själ att komma ut i naturen.
Ojsan, så mycket pengar!!! Hoppas nu i te banken skinnar dig på uppräkningsavgift! Sånt kan göra mig så irriterad. Så hoppas du slipper det. Jag vet inte vad man ska spara i fortsättningen för det verkar ju som pengar försvinner mer och mer!
Vilken vacker skogsväg!
Kramar

Lisa i byn sa...

Vilka fina plagg du stickat.Speciellt den röda koftan.
Kul för er att M varit hemma, det är ju så mysigt då ungdomarna kommer hem.
Kram

Nette Cecilia sa...

längesedan jag tittade in hos dig ,här händer det alltid något!Jag är mest på FB numera .Det händer inget på min blogg mest alla fotovänner har flyttat så man får fundera om man ska lägga ner o andra sidan är det ett bra sätt att spara foton .kramen Nette

Helena sa...

Så fint du har stickat, fina färger.
Oj så mycket småpengar du har sparat, nästan som Pippis guldkista/väska.
Mynt är alltid bra att ha, men tungt i plånboken.
Nu har redan halva februari gått, hoppas ni får ha kvar snön ett tag.

Eva Trillian sa...

Sakta men säkert blir även "smågruset" stora pengar!
Grattis i efterskott till förlovningsdagen - hedersamma 30 år :) Är det 29-årig bröllopsdag i sommar då? Eller var ni så snabba så det också är 30 ? :)
Hoppas ni hade en fin Alla Hjärtans Dag!

Gunilla sa...

Du är ju så fantastiskt duktig på att sticka fina plagg. Lycklig de som får dessa.

Ja nu måste man försöka göra sig av med mynten. Här är det så svårt att växla in de på banken . De tar ju inte emot mynt.

Ha det gott

Evas Kvarnaro sa...

Vovvarna är ju för söta, tänk vad du kommer att sakna Elsa . . .
Så mycket fina tröjor du har stickat, den röda gillar jag eftersom rött är min färg.
Små slantar kan bli stora pengar, även en miljonär började från början,
men kan man få lämna in pengar på banken, hi hi . . ja jag skrattar för att bankerna har ju inga pengar längre. När jag en gång förra året skulle lämna in 10 kronor som jag sparat i en burk (över 800 kr) var det, nej det kunde de inte ta emot.
Sparbanken var det i vårt samhälle, var växlar de som tigger vid affärer ????
Jag blir inte klok på detta fjanteri med bankernas idéer, förr gick man med barnen en gång om året och tömde sparbössorna, vi fick saft och bulle, kaffe och tårta, ballonger
ny sparfigur m.m. pengar sattes in på bankbok. Nu är allt detta jippo borta.
Hur gör man för att lära sina barn att spara ? Måste fråga mina stora barn om det fungerar på något annat vis i dagens läge. Nya pengar till ingen glädje !
Hur gick det kunde du växla in mynten ?

Må väl kram/ Eva

Lilian Wahlqvist sa...

Oj vilka fynd av olika slag! Kram!

Evas Pyssel sa...

Tänk vad pengar det blir när man sparar mynt så där. Vi har lite olika kassor vi med, semesterkassa,julklappskassa, scrapkassa o.s.v. Nu gäller det att se till att inga gamla sedlar eller mynt ligger kvar där.
Elsa är ju för härlig och så roligt att få lite kompissällskap. Vi håller på och trixa med maten till Ajax. han är inte så matglad längre. Eller rättare sagt tycker han att han har rätt till extra godsaker så här på ålderns höst.
Du är fenomenal på att sticka . Allt blir så vackert. Den röda kappan var extra fin tycker jag .
Kram från Eva