Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 19 februari 2017

Vår/vinter

Vilket fantastiskt väder vi hade förra veckan. Sol från en klarblå himmel, +9 grader. Fåglarna kvittrade, jag satt ute i solskenet och drack eftermiddagskaffe och bara njöt. Helt underbart!!! Mer såna dagar...
 Eftersom det fanns lite snö ute i början av veckan, slängde jag ut några trasmattor i snön och drog dem lite fram och tillbaka, skönt att få bort lite damm och framför allt en massa hundhår.

 Blåmesen var ett tacksamt foto objekt i min trädgård de här soliga dagarna.

Fåren har fått en ny halmbale av min man....det gillas, baggen vill helst stå mitt i maten och äta. Snart kommer det nog lite små gulliga lamm.




En av de fina soliga dagarna tog jag bilen och körde till Korrö för att fotografera. Jag har bara 1 km dit.
Nu när Elsa inte är hos mig kan jag fota med min kamera, annars har det mest blivit mobilbilder eftersom mobilen är smidig att ha i fickan under promenaden. På Korrö är det vackert året runt.

Igår hade vi en riktig slapparlördag, stora delar av dagen. Min man låg och sov på soffan i vardagsrummet, dottern låg och sov på kökssoffan, och jag låg och sov i finsoffan. Jag fick besök av herr huvudvärk, fick stoppa i mig en del piller, allt gungade. Det var skönt att kunna sova bort huvudvärken. På kvällen åkte min man och jag bort ett par timmar. När vi kom hem blev vi sugna på blåbär smoothie....

Hm, det lyckades inte så bra i går kväll.....jag hade blandat och mixat allt och skulle ta bort Mixern från beredaren, och hälla upp i glas, då lossnar hela botten...Blåbärs smoothie överallt, på kläderna, skåpen, bänken, golvet....då vill man helst gå och lägga sig i soffan igen. Vi hjälptes åt att städa upp. Nu är mina vita köksluckor inte vita längre, de har prickar och ränder från blåbären, det går inte bort. Är det någon som har något knep. Fläckarna på kläderna är borta. Dottern gav sig inte, hon ville ha smoothie så hon gjorde en ny sats och använde stavmixern. Det gick bra, men idag när det var dags att mixa fettkaffet funkade inte mixerstaven...

I kväll kom yngste sonen och hans flickvän hem och vi åt tacos tillsammans, det var så gott. Roligt att ungdomarna vill komma hem ibland. De håller på och målar om i sin lägenhet. De fräschar upp i köket. De passade på att komma hem mellan första och andra målningen.

Veckan som kommer är det sportlov. Det kommer att hända en hel del saker hos oss under nästa vecka.
Och vi hoppas att allt kommer att bli bra.

9 kommentarer:

Monica sa...

Vi hade också fint väder i veckan, men de senaste dagarna har det varit grått och småregnigt! Men nu är i alla fall snön och halkan borta och det tycker jag är skönt!
Idag såg jag att påskliljorna har knoppar, då blir man glad!
Som vanligt har ni haft en händelserik vecka och då kan man behöva ta igen sig på soffan...
Ha en fin ny vecka, kram, Monica

ulla laiho sa...

Bärfläckar är svåra - jag brukar försöka med citronsaft på köksbänken av perstorp (1970-talsstuk i köket).

Här är det inte mycket snö kvar för mattrengöring. Det luktar ju så gott också när man har möjlighet att göra rent mattor i snö.

Jag sparade också på mynt till parkeringsautomat förut men nu gäller bara kort i den här kommunen. Då måste man bara anpassa sig utan valmöjlighet.

Vädret här är ganska grått. Hoppas ni har det bättre så att ni får en härlig sportlovsvecka utomhus!

Lisa i byn sa...

Det är ju så vackert i Korrö. Tyvärr så åker vi inte dit så ofta, varför vet jag inte men vi bor kanske för nära.
Retfullt med era köksluckor. Yes brukar vara effektivt, det är det enda jag kan komma på.
Kram

Black Iris sa...

Härliga bilder men jösses vilken otur med blåbären.

Kram Maidi

Snäckskalsdalen. sa...

Asch då, blev det fläckar på luckorna. Det var ju inte det minsta lustigt. I vår färgaffär har dom en del kul medel som tar olika fläckar så fråga i en färgaffär. Man vill ju inte få ytan förstörd av medel oxå.
Nu måste jag fråga, vad är "fettkaffe"?
Fåren är ju för fina! Så gott dom har det.
Tänk att nu haft så fint väder, det kan jag ju säga att vi inte haft. Så mycket dimma o mer eller mindre regn o kallt. Det är inte så där uppiggande precis.
Kramar


Gunilla sa...

Riktigt vårliga bilder. Jag njuter i fulla drag och önskar att det såg ut så hos mig också.

Otur med blåbärsfärg på luckorna. Det går ju inte att använda för starkt borttagningsmedel.
Ni får måla om.:o)

Jag skall väva kökshanddukar i halvlinne. Randiga i vitt-rött ock blått.
Det blir kanske ett dussin.

Ha det gott

Ingrid sa...

Vilka härliga vinterbilder! Fåren ser ut att må riktigt gott och nu är det väl snart dags för lamning. Ännu har jag inte sett några lammungar här på ön, men de brukar hålla dem inne den första tiden.

Vilken otur att få blåbärsfläckar på köksluckorna! Ni får nog måla om dem, för den färgen lär inte gå bort.

Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Polargrevinnan sa...

Jag fick också lite vårkänslor i det härliga vädret
igår. Nu ligger det snö på marken så våren lär allt dröja.
Blåbärsfläckar är inte roligt. Du får nog nymålade köksluckor.
Visst är det roligt när barn och barnbarn ger sig tid att
komma på besök. Lite har det ju med avstånden att göra.
Det måste väl vara lite nervöst att gå och vänta på tillökning
hos lammen. Men de sköter väl allt själva. Du ser jag är
stadsbo och vet inte så mycket hur det går till på landet.
Ha en trevlig sportlovs-vecka. Hoppas den inte blir allt för
jobbig.
Jag har inte fått ordning på inställningarna på den nya datorn
Men du vet ju var jag finns.
Ha det bra.
Kram Viola

Rost och rädisor sa...

Attans otur med smoothie och luckor! Sånt verkar alltid hända när man redan är ur slag. Tyvärr inget tips som jag är säker på att färgen tål.
Mattorna snötvättade även här.
Så gott fåren har det! Den pälsen skulle man ha, fast nu sa de på radion i morse att desto mer man fryser ju mer brunt fett bildas i kroppen (och det ska vara bra) och ju smalare blir man. Tänker inte på dig utan på mig själv.
Som du säger, alltid fint i Korrö, ser redan fram mot sista veckan i juli:-)
Allt gott
/Anette
Ps. Skönt att det löste sig med kapningen. Har glömt att svara Ds