Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 30 augusti 2017

Bröllopsdag

I går firade jag och min man Pärlbröllop. Tänk att det gått 30 år sedan vi stod framför pastorn och sa JA till varandra. Tiden går fort. (samma pastor som vigde mina föräldrar)
Vi firade inget i går det gjorde vi för två veckor sedan.
Då bjöd vi alla våra barn till Korrö Hantverksby på fin middag.
Det var väldigt uppskattat. Alla var uppklädda och fina och på mycket bra humör. Extra roligt var det att bli serverad av systersonen som arbetar på restaurangen under sommarlov/helger/skollov. Dessutom är jag gudmor till honom.

 Vi hade förbeställt mat, de flesta ville äta Entrecote med potatis och sås. två st, ville ha snitzel och en vegantallrik. Till efterrätt åt vi hembakad småländsk ostkaka.  Alltsammans var så gott! När "festen" var över åkte vi hem till oss för lite mer gemenskap.


Fina presenter fick vi av våra barn.

Jag och de andra familjehemmen i Tingsryds kommun+HVB+personal+stödboendepersonal+skolsköterskor mm. Ska gå en kurs som socialen erbjuder oss. Kursen heter kompetens för framtiden. (handlar om flyktingar. Kulturkrockar, Trauman,Kris, psykisk ohälsa m.m) Det är 10 ggr och en dag/månaden. Kursen startade igår. Då var alla deltagare samlade tillsammans. 180 st. Vi var i konserthuset i Växjö. Vi fick lyssna till fyra olika föredrag under dagen. Kan säga att huvudet var fullmatat när jag åkte hem. Vi blev bjudna på lunch, fika och fruktstund. De hade dukat långbord med vita dukar. Middagen som bjöds var kalvfärsbiffar med rostad potatis. Mycket gott.

Men nu är vardagen igång igen, och den gjorde en rivstart redan igår...lite oroligt här med en av killarna, fick ringa samtal i går kväll, och efter en sömnlös natt så fortsätter ringandet idag. Tyvärr är ju inte alla människor man ska prata med på plats, men jag hoppas att de hör av sig under dagen.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Grattis i efterskott på Pärlbröllopsdagen!
Kram, Ingrid

Lisa i byn sa...

Grattis till er båda! Tänk vad tiden springer iväg.
Det är så fint ute på Korrö.
Kram

Monica sa...

Ja, grattis här också, har ju redan grattat på Facebook och Instagram! 😂
Det är säkert mycket att tänka på när man har barn från andra kulturer hos sig, så kurser är säkert nyttiga!
Kram, Monica

Helena sa...

Grattis igen, maten såg mycket god ut. Trevligt att bli serverad av din gudson.
Så intressant den verkar den utbildningen du går på. Borde vara öppen för
alla intresserade.
Kram och tänker på dig hoppas det ordnar sig med pojken.

Evas Kvarnaro sa...

Grattis grattis till Er, tro hopp och kärlek är tre goda ingredienser i ett äktenskap. Trevligt med hela barnaskaran samlad till fest för er.
Korrö Hantverksby har jag varit till med dotter Maria i ett annat syfte, mycket trevlig plats med speciell natur där vid sjöarna.
Den kursen i 'Kompetens för framtiden' hade många behövs lyssna på, även inom skolverksamheten m.m.. Jag tänker på lärare, rektorer även präster på min tid i skolan där de nämnda inte visste ett dugg om hur de skulle hantera barn som hade mist mor eller far. Vi var en del som hade denna vilsna sorg att bearbeta själva, för inte fanns det 'krisgrupper' m.m. då, nu tittar de fram för det allra 'minsta' tycker jag, (fast det är säkert behövligt). DÅ fick vi nästan skämmas för att vi tillhörde den 'gruppen, ensam barn'.
Oj oj vad mycket frågor jag hade kunnat ställa till dem på kursen.
För ni fick väl ställa frågor, tur att tiderna har förändrats och människorna blivit lite mera klokare och vänligare på den punkten.
Fler människor med gott hjärta borde det finnas av, du och mannen tillhör dem.
Hoppas det 'oroliga' ordnar sig.
Sköt om dig, kramar/ Eva

Hantverkarglädje sa...

Ja man får vara glad att kunna fira 30 år bland alla nutidens skilsmässor om än vi är ett strå vassare på den fronten och har 42 år i höst. Trevligt firande ni hade och att bli ihågkommen av era pojkar är guld värd också.
Kursen som du berättar om behövs säkert för av liten erfarenhet så vet jag att kulturkrockar finns alltid så är man lite påläst så löser det sig bättre. Era pojkar har tur som har någon som engagerar sig.
Önskar dig ett skönt veckoslut.

Evas Pyssel sa...

Grattis kära vän !! Vilket härligt firande. Man måste ta vara på alla tillfällen att samla familjen och knyta gemenskap och traditioner starkare och starkare. Korrö ser riktigt mysigt ut. Vi har passerat några gånger men aldrig stannat. Det är mycket vi har på listan nu när vi båda är pensionärer. Men häromdagen konstaterade vi att man hinner alls inte mer än förut. Märkligt !!
Tråkigt med strulet men jag hoppas det löser sig. Du är värd att slippa sådana bekymmer. Kram Eva

Eva Trillian sa...

Stort och varmt GRATTIS i efterskott :) Fint bildkollage med alla barnen!
Önskar er minst lika många fina år till!

Vform sa...

Stort Grattis till Er på bröllopsdagen! Så fina ni är!
Och så fina presenter ni fått! Alltid trevligt att träffas och äta gott tillsammans!
Nu har jag läst ifatt allt på din blogg ... lite av bloggtorka för min del, men skyller på sommaren och alla aktiviteter! Det vill bli att "kasta" in ett inlägg själv ibland ... men att bara i all hast titta igenom andras utan att kommentera!
Men kanske lite bättre tid nu då hösten anländer och kvällarna blir längre!
Nu är höstmarknaderna på gång, så flera helger efter varann ska jag ut som 'torggumma' :) Jag har inte så stor bil, men vanan inne så jag får allt att rymmas ...
Ha en fin höst min vän och sköt om dig!
Kram Vivan

Bibbis blandning sa...

Jag ber att få gratulera till jubileumet. Så härligt att få så mycket tid tillsammans. Hoppas ni får många många många fler fina år tillsammans hela familjen.
Kram