Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 21 augusti 2017

Sommarlovet är slut...

Så har 10 veckors sommarlov bara rusat iväg. Idag var det dags för två av mina killar att åka till skolan. De som börjar i första klass på gymnasiet.  Imorgon ska tredje killen börja, men han är andraklassare på gymnasiet och får en extra sommarlovsdag. SKÖNT när allt blir som vanligt igen. Rutiner på vardagen är det bästa.

När halva sommarlovet gått blev det lite för mycket hotellrörelse här i huset (inte meningen att jag och min man ska göra allt) Vi bestämde att killarna måste hjälpa till mer. Jag skrev ihop ett städschema. Eftersom killarna använder toan som är på övervåningen får de städa den varsin fredag, och sina rum ska städas varannan vecka. De ska även hjälpa mig att laga mat varsin dag i veckan. Det har fungerat jättebra. Och vi har haft så trevligt i köket när vi lagat maten. Då får man tillfälle att prata med varandra under en längre stund och det syns på dem att de tycker det är roligt att bjuda familjen på maten de hjälpt till att laga.

De har även sommarjobbat med andra göromål i sommar som de fått lite betalt för. Känns toppen. De har bla. kört in mormor stora vedhög. Fram och tillbaka med skottkärran och stapla i vedboden.

Said har målat på altanen. Vi tyckte skåpet behövde lite färg, och ny vaxduk. Visst blev det fint.

Vi plockar kantareller, gräver upp potatis i trädgårdslandet, skördar tomater, squash m.m i tunneln, fångar kräftor.
Idag blev det squashplättar till middag, förra veckan lagade vi squashpasta - det var bland det godaste jag ätit. På nedersta bilden av de fyra rutorna ser ni att det växer bra i min kompost även i år (Känns som det är enda stället det växer i år) I bakgrunden står det några takstolar som Habib hjälpt till att spika. Nu ska det bli nytt bygge på tomten.

I lördags var Moha kock i köket. Killarna lagade en somalisk rätt som heter Sambosa. Det är typ som piroger i Sverige. Det tog ca 3-4 timmar att laga maten. Men de var så duktiga.

Moha har gjort en deg som han kavlar ut tunt, tunt. Varje rundel delas i fyra delar som han värmer lite lätt i stekpannan. Sedan ska de "klistras" ihop med mjöl och vatten till en strut. Said skalar och river morot till fyllningen.

Habib, Moha och jag fyller strutarna med köttfärsröran och klistrar ihop locket. Ett riktigt pill och kladdjobb. Det sista momentet som ska göras är att fritera Sambosan i fritösen. Efter det var det äntligen dags att sätta oss vid det dukade bordet på altanen. Så roligt att smaka Somalisk mat och se hur engagerade killarna var i matlagningen.
Så har vi firat min födelsedag. Vi (dottern och jag) hade bakat kladdkaka och rulltårta (Det är LCHF-recept) jättegoda kakor. Jag hade önskat mig olika solcellslampor i år och det fick jag. tycker det är så fint när det lyser ute i mörkret på kvällarna. Tredje bilden med tre rislampor ska få byta plats när jag slängt bort mina sommar amplar.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar blogg jag fann!
Vad du och din familj gör, är fantastiskt.
Det där med ha schema för tonåringar är verkligen
behövligt, Det får dom att känna, att dom kan
"drar sit strå till stacken"; bygger självkänsla,
med andra or.

Extra kul att du lagade den komplicerade Somali-
rätten!

Ruth i Virginia

Monica sa...

Klart att killarna ska hjälpa till i hushållet - dom känner sig säkert mera delaktiga i familjen då, dessutom! Och dom verkar ju göra det med glädje.
Så spännande att få äta mat, lagad på äkta somaliskt vis - det är det inte många som gjort i Sverige. Det låter jättegott, precis sådan typ av mat som jag gillar!
Hoppas att dom nu trivs i skolan och anpassar sig bra!
Kram, Monica

Helena sa...

Så duktiga pojkarna har varit i sommar. Bra med städschema, då behöver det inte bli något tjat om vem som ska städa.
Vad god mat dom lagade, riktigt tålamodkrävande men resultatet blev bra. Det gäller att hitta saker dom gillar.
Det verkar som det växer bra i din trädgård, och med dina gröna fingrar så kan du skörda många goda grönsaker.

Lilian Wahlqvist sa...

Så roligt att läsa vad ni har för er och att era pojkar har det bra! Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Ordning och reda, engagemang och delaktighet, verkar fungera jättebra. Och att dom kan laga mat, jag är imponerad. Själv kunde jag inte koka vatten utan att bräma vid.....
Maten verkar jättegod och fint målat och snickrat har det också blivit. Riktigt roligt!
Tänk, din komposthög, en riktig odlarbädd! Kommer mycket gott ur den! År från år.
Konstig sommar har det verkligen varit, känns lite som in det aldrig riktigt blev någon, men så är det ju vissa år.
Nu verkar ha det bra och det är härligt att läsa! Kramar

Evas Kvarnaro sa...

Bästa vän Annelie grattis i efterskott på din födelsedag, hur kunde jag missa den.
När jag läser dina förehavanden förstår jag att du har fullt upp.
'Glöm inte tänka på dig själv'; har jag alltid sagt och det ser jag du tagit till dig, fniss . . .
Bravo sätt fart på killarna,se sådan goda piroger de gjort, självklart borde man vara glad att få hjälpa till och att sedan få beröm. De kanske inte är vana att pojkar+män ska stå vid spisen utan att det är kvinnogöra i deras hemland, men när det sen gäller så kan och vill de visst göra lite annat också. Här hemma hjälps vi åt, för vi bor ju båda i huset och lever ett blandat liv med icke man och kvinno jobb.
Det är nyttigt och kul att få lära sig av livets verklighet, att laga mat är väl kul men att diska och plocka undan är mindre kul, hi hi . . .
Så bra det blev med det nymålade på altanen.

Sköt om dig Annelie, kram/ Eva


Rost och rädisor sa...

Grattis i efterskott!
Märker att jag varit lite dålig på att hänga med på sistone, men nu är jag ikapp.
Väldigt bra idé att var en har sysslor. Bra och lagom uppgifter. Man lär sig inte bara ordning och reda utan också ansvar som man har nytta av hela livet. Laga mat ihop är kul. Strutarna ser jättegoda ut!
Kram
Anette