Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 17 november 2017

Slappa fredagen

Efter en mycket intensiv vecka (precis som vanligt egentligen) så händer det  inte mycket här idag. Frun i huset är otroligt lat och gör absolut ingenting. Behöver en ordentlig vilodag känner jag.
Det har varit en vecka med många olika besök, en del har varit jobbigare och tyngre än andra. Där jag haft en klump i bröstet och magen efteråt. Men vi hoppas allt ordnar sig till det bästa, men det gäller att alla ställer uppför varandra.

Förra veckan fyllde vår fina kille Habib 17 år. Då hissades den Afghanska flaggan på fikabordet, tillsammans med gott fika. Han hade önskat sig en armbandsklocka, som han fick av oss. Plus flera andra paket av mormor och Malin. På måndag kvällen kom hans god man hit med hans nya mobiltelefon. (Det blev en present till honom från sig själv) Han blev bestulen på sin gamla. Han hade lämnat den obevakad 5 minuter när han gick på toa i skolan, när han kom tillbaka hade någon tagit den. Jag blir så arg på sånt.

Något som gör mig glad däremot är när de fina vinterfåglarna kommer på besök. Då kan jag stå länge ute med kameran för att få en fin bild.

14 lamm är körda till slakteriet i Skåne. Yngste sonen och min man fick ta ansvar för det i år. (ja, att köra dem till slakteriet, inte att slakta dem). Vi har några tackor och lamm kvar i hagen, lammen ska slaktas men jag har fullt i frysen,så de får inte plats mer kött just nu. (Just nu har jag ett lammlår i ugnen, dagens middag)

 Här har vi en byggmästare i huset. Habib sitter och bygger ett hus på sitt rum, han klipper och klistrar. Han kan hålla på flera timmar i sträck. Men oj, vad det ser ut på golvet när han är klar, då kommer jag och ger honom en "killkram" samtidigt som jag skäller lite på honom att han måste dammsuga golvet. Ja, mamma, svara han


Visst är det fint i naturen även i november. Lugnt och stilla på sjön. Nu ska jag ta mig i kragen och gå ner till sjön, faktiskt. Behöver lite luft.
Min syster kom precis hit och överlämnade en fin amaryllis. De har varit på en semestervecka till Spanien, och jag har skött om deras hus, blommor och djur.

9 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Jag delar din ilska, hemskt när man stjäl varandras grejor.
Här i stan är det tonårspojkar som hejdar yngre och tvingar dem
att lämna ifrån sig sin dator och mobiltelefon.
Man behöver en så kallad slödag ibland. Man behöver inte ligga
på soffan men att inte ha några måsten -- det är skönt.
Promenerad i naturen stärker kropp och stjäl. November kan vara
riktigt vacker med alla guld-röda nyanser på träd och buskar.
Jag satte mig vid datorn en stund men jag borde börja tänka på
vad jag skall ha med mig till Landvetter. Min son dotter, mitt barnbarn
skall döpa sin flicka - mitt barnbarnsbarn - på söndag.
Jag har gått upp ett antal kg (äter kortison) och kläderna är för små.
Men något skall väl det gå att trolla fram.
Vi åker tåg, det är skönt.
Ha det bra.
Kram

Ingrid sa...

Så tråkigt att bli bestulen och hela tiden behöva känna att man måste ha koll på sina lägodelar. Ni gör verkligen en fantastisk insats för de här barnen.
Jag gillar normalt inte november, men nu har vi haft några riktigt fina dagar, så då kan till och med jag hålla med om att det är en ganska vilsam och skön tid.
Varm kram, Ingrid

Monica sa...

Vilodagar har jag egentligen hela tiden ju, men ändå fyller man dagarna! Idag har det blivit en riktig långpromenad efter dagens städning.Sol och ganska många plusgrader idag!Skönt!
Ha en fin helg, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Det är ju så att ibland så behöver vi slappedagar.
Hoppas att du kan vila upp dig ordentligt.
Trevlig helg! Kram

Helena sa...

Slappardagar är ett måste ibland, men svårt att inte tänka på allt man borde göra.
Det är tråkigt att mista mobilen, men tyvärr finns det ju oärliga människor.
Vad härligt med full frys med lammkött, det kan väl alla i familjen äta.
Trevlig helg.

Lilian Wahlqvist sa...

November är en månad som inbjuder till att slappa! Vi får unna oss det ibland. Kram!

Hantverkarglädje sa...

Vilken kreativ grabb du har där. Mycket bra sysselsättning så hälsa honom att huset är alldeles fint enligt mitt tycke. Vet du jag njuter när jag ser några ungdomar som intresserar sig för hantverk, kanske för att jag gillar det så mycket själv. Barn är olika så mina barnbarn vill pyssla men jag märker att den ena flickan har mer intresse för olika pyssel och den andra vill mera röra på sig men allt är ju ok bara de hittar det rätta. Småpojkarna vill också pyssla lite men klarar inte riktigt av det ännu.
Ja du hade en riktig vilodag och det behövs ibland. Du ger säkert allt i ditt jobb ibland så klokt att du även månar om dig själv nångång. Ha det gott.

ulla laiho sa...

Det är så hemskt med alla dessa stölder och värst är det när det drabbar ett barn, tycker jag.

Det är mycket att fixa med lamm - på många sätt - året om.

Jag har haft en inomhusvilodag framför datorn. Har börjat på en släktforskningscirkel - precis bara kommit igång. Det är spännande. Det blir en fin vintersysselsättning, när man inte kan vara ute i trädgården.

Ha det bra!
Ulla



Evas Pyssel sa...

Du går verkligen "all in" i dina uppgifter, så sannerligen måste du vila dig emellanåt. Det verkar vara en gullig kille ni har hand om . Och en kreativ grabb. Han har ju hamnat rätt där han kan få utlopp för den skaparlusten.
Otroligt vackra bilder du fotar. Domherren är ju så himla vacker. Vi hade några här igår . Fick bara fatt på mobilen och kunde inte zooma så bra, men en bild blev det i alla fall.
Här har varit dämpat sen Ajax dog. Vi har varit helt nedslagna av gråt och olust. 16 1/2 år med en älskad familjemedlem sätter djupa spår. Nu väntar vi på att få hem honom så vi kan begrava honom och gå vidare. Men du vet ju hur det är.
Ha det gott . Kram Eva