Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

lördag 2 december 2017

1:a Advent

Nu har jag kokat mig en kopp te med glöggsmak, sätter mig vid datorn och ska försöka få till en liten hälsning från mig. Ett tag sedan nu, tiden bara flyger iväg. Adventstid är en roligt tid med alla förberedelser inför advent/jul.

I går fyllde dottern 27 år. Just nu är hon i Stockholm och går högvakten utanför slottet. Jag chansade att ringa till henne på kvällen för att gratulera henna och jag hade tur för hon svarade. (man vet ju aldrig när hon är på sin post eller när hon är ledig.

I torsdags på Anders-dagen, Hade vi -6 grader på morgonen, mitt på dagen började det  snöa och vi fick ett fint vinterlandskap ute.  Resten av dagen låg det på nollan. Ni vet "Anders braskar - julen slaskar"...vi får se hur det blir. Här är vårt lilla nybyggda hus, inte riktigt inflyttningsklart än. Men ikväll håller de på att sätta upp gipsplattor, sedan är det tak och golv kvar. Sedan är frågan om det ska tapetseras eller sätta väv att måla på.

Lussekatterna är färdiga till advent, även provsmakade, de fick godkänt även i år.

Killarna i huset har fått varsin chokladkalender och Elsa har en kalender med hundgodis i. 
Som ni förstår så passar vi Elsa när dottern är i Stockholm, om en vecka kommer hon hem och får julledigt. Elsa älskar snön och blir så glad när vi ska ut på promenad, hon rusar runt, runt i snön och skuttar överallt.

Idag gick vi in i en av fårahagarna (går inga får i den hagen nu) för att plocka enris till dörrkransar. Har inte velat gå in i hagen med Elsa för det finns mycket fårbajs man kan äta och rulla sig i. Men idag var det frost på marken så vi gick in, hon brydde sig inte om bajset alls, var bara så lycklig över att få rusa runt i hagen, springa och hämta grenar osv. Om jag orkar i morgon ska jag binda ett par kransar.

 Lite trött blir man allt av att springa runt, som ni ser har snön försvunnit.

Om ni klickar på fotot ser ni vårt hus och garage längst bort på bilden.

Som sagt, jag älskar den här tiden när man får pyssla och pynta. Här är julklappar till killarnas gode män.

Vill önska er alla en riktigt fin 1:a advent!

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Lussekatter har jag inte bakat ännu. Det får bli till Lucia! I veckan som kommer ska jag göra uppåkra och chokladbröd, sen har jag nog av kakor.
Ha en riktigt fin första advent!
Kram

Lisa i byn sa...

Grattis till dottern.
Önskar er en trevlig första advent.
Kram

Helena sa...

Ha en fin adventssöndag.
Vad bra att Malin snart får jullov, och då blir nog Elsa glad.
Vad fin friggeboden är, passar så fint in.

Nette Cecilia sa...

Så mycket du hunnit med ,ja det är sällan jag hinner in på bloggen numera sedan jag började med facebook men det är nödvändigt för mitt företag .Ser att ni hade snö på Anders här regnade det . Nu är det + 2 grader ungefär så var hela november regn och frost om vart annat .Trevlig advent till dig ,kramen Nette

Monica sa...

Så vackert ni bor med nära till skogen! Ja, nu när alla ljusstakar kommit upp, börjar man få lite julstämning! En mysig tid1
Kram, Monica

Eva Trillian sa...

Det är en riktigt mysig tid nu :)
Hundgodis-kalender? :) klart de fyrbenta vännerna också ska få njuta av advent :)
Lussekatter. Det måste jag också baka :) Mums! Dina ser jättefina ut!

Felix sa...

Här var vädret precis tvärtom på Anders-dagen, dvs slaskigt, så då hoppas jag på en frostig jul. :-)

Lussekatterna ser jättegoda ut!

Önskar dig en fortsatt fin adventstid!
Elisabet

Lilian Wahlqvist sa...

Jag håller med dig! Det är en underbar tid nu med advent och alla förberedelser inför julen. Kram!

Evas Pyssel sa...

Du är en flitmyra som vanligt. Här kom vi av oss helt som du kanske förstår. Men vi är på G igen. Imorgon står dotter Lena och jag och säljer kort och sen ska jag ägna mig åt bak, dukar och gardiner. Jag tycker också att det här är en rolig tid. Tyvärr flyger den förbi rätt så snabbt. Man vill ändå pynta upp allt som vanligt.
Ha det finfint i advent.
Kram Eva