Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 28 december 2017

En ny vän som ska matas

Likadant varje år en massa förberedelser inför julen och så går juldagarna alldeles för fort. Men vi hade trevliga dagar. Alla våra barn var hemma på julafton, någon åkte hem på kvällen medan andra stannade kvar över juldagarna.
Vi var 16 personer på julafton, lite trångt runt julbordet men finns det "hjärterum så finns det stjärterum". Bra med knytkalas när alla tar lite med sig, men ändå är det jag som får planera och se till så allt klaffar, eftersom vi är hos oss.

Samma "gamla" tomt besökte oss även i år. Tyvärr hade snön regnat bort, men han hade satt hjul på släden, så det var inga problem för honom.

Jag fick en annorlunda men fin julklapp av min systerdotter. En surdeg som ska matas varje dag.
Ska ärligt erkänna att jag inte är så bra på att baka surdegsbröd. Och det visade sig idag. Googlade på recept i går och ställde i ordning degen i går kväll.

Bakade ut och la i jäskorgar på morgonen, visst ser det bra ut. Men sen stängde min hjärna av....
Ska inte berätta vad som hände...ni får väl gissa. Tänker inte bjuda er på ett skratt. Men man blir så trött på sig själv.

(ej fotat under juldagarna, men decemberfoto i alla fall)

På annandagen skjutsade jag hem äldste sonen till Tingsryd, då skulle några av de som var hemma dra upp båten som fortfarande ligger i sjön. (Vi vet inte vem som la i båten i våras, det är inte någon i vår familj) Tänkte passa på nu när det inte är is på sjön och innan dottern körde hem (hon skulle åka senare på eftermiddagen). När gänget kom ner till sjön, fanns där ingen båt, ingen brygga heller, alltihop har blåst iväg till andra sidan sjön. De är inte säkra men dottern tyckte hon såg någon som lyste rött på andra sidan. Jag har sagt till vår yngste son att går ner till sjön med sin drönare och filma.
Hur ska vi få hem det ekipaget, kan man undra.

I onsdags åkte en av våra flyktingpojkar med tåget till Hässleholm, han ska hälsa på sin kompis som bor där, han blir borta en vecka och i morgon åker ytterligare en av våra killa till Eslöv, även han ska hälsa på en kompis.

Tre dagar kvar på 2017. Passar på att önska er alla ett

GOTT NYTT ÅR!

13 kommentarer:

Monica sa...

Visst känns det som julen gick över väldigt snabbt, men det är faktiskt ganska skönt med vanlig vardag igen, tycker jag!
Och snart är det ju ny helg!
En god fortsättning på det gamla året ber jag att få önska!
Kram, Monica

Gunilla sa...

Du har ju haft fullt upp hela julen .
Jag tycker att de är skönt när julen är överstökad.

Surdegsbröd har jag bakat och det blir riktigt gott. Men nu är det ett bra tag sedan jag bakade något, det finns att köpa säger gubben min. Men det är så roligt att baka matbröd.

Nu sitter jag i vävstolen och väver gardiner som jag hoppas skall bli klara snabbt.

Gott Nytt År önskar jag dig och de dina.

Helena sa...

Gott Nytt År!

Det låter spännande med surdegen. Tar kanske lite tid att lära sig knepen.
Har bryggan blåst bort, och båten. Då har det varit riktigt oväder hos er..

Lisa i byn sa...

Jag bakar alltid surdegsbröd, det gör tjejerna och min bror också.
Kan rekomendera surdegsreceptet som står på rågmjölspåsen, förut så stod det också ett recept på surdegsbröd, men om du goglar på kunbbiga surdegsbröd. Det är kungsörnens recept.

Ingrid sa...

Tack detsamma kära Anne-Lie och har ett riktigt gott slut på 2017!
Kram, Ingrid

http://kraka.moah.se sa...

Ja, det finns väl en del gissningar. Lätt gjort när man har mycket att tänka på. Skulle nog aldrig orka/hinna mata en deg varje dag. Det räcker med att se till att de fyrbenta får i sig det de behöver.
En sådan där jäskorg har jag tänkt länge på att skaffa. Får väl se till att göra det nu när livet får en nystart igen, 2018.

Önskar dig ett gott slut på 2017 och ett gott nytt 2018.

Lisa i byn sa...

Önskar er ett gott slut, och gott nytt år!
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, dom här helgerna dom bara springer iväg, dagarna försvinner och man minns knappt vad man gjorde! Men dom var där i alla fall!
Härligt med hela familjen!
Önskar ett riktigt Gott Nytt År!
Agneta

Evas Kvarnaro sa...

GOTT NYTT ÅR VÄNNEN.
KRAM EVA

Anonym sa...

Som vanligt är det full fart och fläkt hos dig.
Hoppas att du får lite tid att vila nu när helgerna är över.
Du har så fint och juligt hemma hos dig så det är så trevligt att titta in.
Jag önskar dig god fortsättning på det nya året.

Eva Trillian sa...

Fantasin bjöd mig på många scenario kring brödet :)
Önskar dig ett fint Nytt År!

Hantverkarglädje sa...

Tack Anne-Lie och gott nytt år till dig med. Ser att du haft en lagom trevlig jul. Trevligt att alla era barn kom hem för det är nog de sol gör julen trevlig tycker jag. Vi har sönerna med familj så nära så länge barnbarnen är små så är det liv o rörelse.
Ha det fortsatt gott även på 2018.

Lisbet sa...

Gott Nytt År!
Nog kan du berätta om hur det blev med surdegen :)

Sommaren 2016 fick vi hämta bryggan från en annan ö, högt upp på land var den där, oländigt och besvärligt att få bort den därifrån... Nu är den fastkedjad.
Ha det så gott!