Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 8 augusti 2018

8 Augusti

Det var någon som skrev en kommentar på min blogg och frågade om jag slutat att blogga. Och det kan man nästan tro, för just nu är det väldigt glest mellan inläggen.
Hur har ni det i sommarvärmen...idag känner jag att jag ger upp att försöka hålla vissa blommor vid liv. Gräsmattan är helt uppbränd, alla perenner  har vissnat ner. Frukt finns det i mängder på träden, men blir det något av dem om det inte kommer regn. Vi har endast fått 5 mm regn, och vad är det , INGENTING.
Sitter här vid datorn med bordsfläkten som blåser på mig, så skönt!

I växthuset fortsätter jag att vattna och där finns både tomater, gurka och chili. Det ni ser på fatet är dagens skörd av tomater. Misca, Taxi, Chilegia, Snowberry, Bloody Butcher och allt vad de heter...

När jag står och vattnar hör jag hackspetten som hackar i trädet har försökt fota den, men han sitter på "fel" ställe i trädet. En dag såg jag en ekorre i samma träd....den fick jag en bra bild på. Jag tror han samlar hasselnötter till vinterförrådet.


Min systerson åkte till London i söndags och ska vara borta i 4 veckor, han ska läsa till bartender. Han bor på vandrarhem och de är 8 st som sover i varje rum, små rum. Och det är 30 st elever som bor på samma plats. De har tio minuters gång avstånd till skolan. Några kvällar innan han åkte var vi på Korrö och åt middag tillsammans. Det blev en liten avskedsfest för honom. Mycket god mat och fin omgivning. Rekommenderar varmt den platsen. Har ni vägarna förbi så stanna till där.


 
Vi har prata om att vi ska lägga in nytt golv i köket, med värmeslingor så vi slipper frysa om fötterna i vinter. Jag vill ha klinkers på golvet och vi bad en golvfirma räkna på arbetet. Slutsumman hamnade på 50:000 kr. Nja, sa vi, det är dyrt. Så min man bestämde sig för att göra det själv, nu var det många som tyckte att vi inte skulle ha klinkers så jag tänkte om. Vi köpte klickgolv, laminatgolv som ser ut som klinkers. I tisdags förra veckan startade min man och dotter projektet. Nu är det nästan klart, ska lägga några klinker vid vedspisen, det förbereds nu. Och jag är så nöjd.

Idag kom det ny leverans. När vi ändå vänder upp och ner på huset så lägger vi golvvärme i vardagsrummet också. Där blir det mer jobb. I det rummet har vi ett gammalt trägolv som vi ska ha kvar, så vi måste plocka bort det golvet först och sedan lägga värmeslingor.

Jag var hos läkaren för min höft för 5 veckor sedan, läkaren skrev en remiss till röntgen och bad att de skulle skynda på, har nu väntat i fem veckor men inget hört. Haft mycket problem med höften hela våren/sommaren orkar inte gå med värk längre. När röntgen är gjord hoppas jag att jag kan få en tid för operation.
I går tänkte jag att det är lite som fångarna på fortet här just nu. Ni vet man är ett lag, och så väljer man ut en i laget som ska utföra en uppgift. Här är det jag som väljer ut någon i familjen. Tex. när tvättmaskinen ska tömmas, så säger jag; "Nu behöver jag någon som är vig, och har lätt att komma ner till golvet". Och när något ska bäras uppför trappan, säger jag; "Nu behöver jag någon som är stark och har bra balans som kan bära upp det här åt  mig". Och familjen är samarbetsvillig. Vet inte hur det skulle gå annars.

10 kommentarer:

Monica sa...

Ja, det var länge sedan man såg ett blogginlägg från dig! men det är lite som man är förlamad av värmen denna sommar, det blir inte mycket gjort! Vår trädgård ser förfärlig ut, jag blundar nästan när jag går ut. Och ut går jag nästan bara för att gå ner och bada! Havet är ju varmt och skönt denna sommar!
Så skönt för er att få golvvärme, det har vi i de tillbyggda delarna av vårt hus. Duktigt att ni gör det själva!
Och skönt för dig att du har en familj, som ställer upp när du har ont!
Ha det så bra i värmen, kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Så bra att du kan delegera hemarbetet och att du har villiga medhjälpare. Det är tufft att ha ont i höften, det vet ju jag. Jag fick ett nytt liv när jag hade bytt höftled -98. Hoppas det ordnar sig för dig.
Trädgården ja, den är en bedrövlig syn. Gräsmattan ser ut som bonden skördade åker här bredvid. En del har ju blivit överdådigt och annat har torkat. Äpple päron klarbär vinbär hur mycket som helst. Blommorna har torkat här också, men videhortensian är fortfarande superfin. Vi får väl ta det som det blir i år. Nästa år kanske det blir tvärtom.
Kram till dig //Eva

Helena sa...

Hos oss har det regnat ordentligt sista dygnet. Hoppas ni också får en skur. Blir det värme i vardagsrummet också, det kan inte vara lätt att bevara det gamla fina golvet. Oj så skönt till vintern.
Ja du får bara be om hjälp hemma. Bra sätt att be om hjälp.

Lisa i byn sa...

Så bra att du har hjälpsamma i huset. Det är ju så jobbigt med värken.
Kram

Ingrid sa...

Klart att familjen ställer upp nu när du har ont och behöver ett och annat handtag. Hoppas att du får den där röntgen snart så att du får reda på vad det onda beror på.
Så fin bilden på ekorren är! Det är inte lätt att få dem på bild, för de far ju bara runt trädstammen om de får se att man försöker fota dem.
Lycka till med renoveringen! Det är härligt med golvvärme.
Ha en god fortsättning på sommaren!
Kram, Ingrid

Rost och rädisor sa...

Jaaa, hon är tillbaka i bloggandet! Nej, allvarligt, jag vet hur det är. Ibland bara går tiden och man hinner inte med och ibland tycker man inte det hänt nånting. Tufft trädgårdsår. Jag har låtit en del perenner dö som stått på helt galet ställe. Några andra har jag försökt att rädda, men grönsakerna går först. Dina tomater ser jättefina ut. Här har mjöldaggen angripet och jag har fått avblada många plantor nästan helt. Har aldrig varit med om maken.
Sorgligt med din höft, men jag hoppas alla hjälper dig och delar på sysslorna och att det går att göra nåt åt bekymret så snart som möjligt. Du är ju alldeles för ung för att inte kunna röra dig.
Kram och ha det så gott det går
/Anette

Lilian Wahlqvist sa...

Så roligt att ni har nya, varma golv att gå på framöver! Det händer en hel del hos er. Kram!

World of Animals, Inc sa...

Those tomatoes look delicious! Looks like you are having some great growth for your garden, everything looks great! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

World of Animals

Eva S sa...

Skönt att familjen ställer upp när kroppen krånglar! Med renovering i huset blir det en hel del extra kan jag tänka mig! Har i dag börjat om att jobba efter fyra varma semesterveckor! Tack och lov har vi fått liite regn så det börjar vara lite grönare igen!

Anna sa...

Vilka fina golv . Hoppas du får operation snart . Många härifrån får åka till Oskarshamn och göra operation .Lycka till kram