Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 24 augusti 2018

Vardag igen

Nu börjar allt återgå till det normala igen. Semestrarna är slut sommarlovet är slut.
För den här veckan har killarna börjat skolan. Fast det har varit en mjukstart tycker jag. De har gått varannan dag. En av våra killar har börjat på gymnasiet, så i går kväll var vi på föräldramöte. Bra att få träffa deras mentor bland de första dagarna i skolstarten och få så mycket info som möjligt.

Innan vardagen drog i gång var vi ute och fiskade lite kräftor, vi skriver jag, jag var inte med utan andra i familjen. I år finns det mycket kräftor i sjön. Det luktar ju så gott när man kokar dem, ja, de smakar gott också.

Alltid fint vid sjön.

Elsa och hennes matte åkte till Öland ett par dagar med mattes kusin. Sov i husvagn och badade i havet....

För ett par veckor sedan fyllde jag år, hade önskat mig en gasolgrill, och det fick jag. Vi har inte provat den än, behövs lite till tankeverksamhet innan vi får igång den.

Som de flesta av er vet har min man och dotter (ja, killarna har också hjälpt till småstunder) lagt värmeslingor i golvet i sommar. Både i köket och vardagsrummet. Nu är det nästan klart. Allt ska kopplas in och i köket är det lite småfix kvar. Men så skönt att slippa frysa om fötterna i vinter.

Vi har haft så otroligt mycket flugor inne i sommar och getingar. Jag fick ett tips på facebook hur man gör en getingfälla, och det var effektivt vill jag lova...luktar inte gott men drar till sig alla insekter.
1 pkt torrjäst, 3 dl vatten och 1,5 dl strösocker...enkelt

Inte mycket som blommar i min trädgård, men nu börjar dahliorna slå ut.

Nu har jag väntat i 8 veckor på en röntgentid så i tisdags ringde jag till röntgen. Får besked att min remiss kommit fram men väntetiden är 6 mån. Men, hallå, säger jag, kan ni inte ringa till mig när ni får en återbudstid.. Nej, så gör vi inte, svara sköterskan, men vi har en ledig tid i morgon. Vill du ha den. Ja, TACK, svarar jag. Så nu är jag röntgad och väntar på svar från läkaren. sen får vi se vad som händer och hur länge jag få vänta på nästa ställe.
När jag ändå var igång och ringde, så ringde jag till Audionomavdelningen. Mamma har väntat på en tid i 9 mån för att prova ut en hörapparat. även där fick jag en tid åt henne i slutet av oktober. Det lönar sig att tjata.

När jag kom hem från kyrkan i onsdagskväll såg det ut så här på mitt pusselbord. Habib har hällt ut ett nytt pussel på 1500 bitar. Så nu är vi igång igen. 



6 kommentarer:

Ingrid sa...

Det händer minsann mycket hos dig. Så bra att du fick en tid för röntgen i alla fall. Hoppas nu att du snabbt får ett utlåtande också och eventuell åtgärd. Det är hemskt att det ska ta så lång tid i vården. Man kan verkligen fundera över hur det har blivit med den svenska välfärden.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Ja, nu är höstsäsongen igång och det är ganska skönt, tycker jag, efter denna intensiva sommar. Och då tänker jag mest på vädret... Man har ju inte orkat göra någonting och det gillar inte jag!
Så bra att du har blivit röntgad äntligen. Ni får vi bara hoppas att det går att göra något åt din artros också!
Själv fick jag väldigt god erfarenhet av sjukvården när jag var inne akut i måndags. Och fick sedan en tid hos ögonläkare 3 september, det var jag nöjd med!
Ha en fin helg, kram, Monica

Lilian Wahlqvist sa...

Det händer mycket hos er, som alltid! Skönt att det går framåt i sjukvården ibland ...
Kram!

Charlotta sa...

Så gott att du fick din röntgen. :)
Men jag blir så ledsen över att man ska vara tvungen att tjata och påminna för att något ska hända... Ska inte sjukvårdens administration och organisation se till att skapa ett "rättvist" genomflöde? Den som är blyg, orkeslös eller sjuk får skylla sig själv... i alla fall bryr man sig inte om dem man inte kan se (eller höra).

Vform sa...

Javisst nu börjar vi gå mot höst med de sedvanliga uppdragen!
Marknaderna avlöser varandra så där med en varje veckoslut! Så nu går penseln varm! :) Min utställning i stadens bibliotek gick riktigt bra med mycket besökare! I september har vi (Konstklubben) en ny utställning på gång och till den har jag målat tre nya tavlor!
Temat är Flora, folk och fä ... bara att hitta på motiv till detta!
Visar säkert dem på bloggen snart :)
Precis så där är det här också ... man får tjata sig till allt som rör sig inom hälsan! Har väntat ett halvår på en läkartid, men i morgon ska jag äntligen dit!
Oja, vi har också haft mycket insekter här i sommar! Och nu kommer de otäcka älgflugorna ...
Trevligt med pussel :)
Ha det bra och lycka till med grillningen!
Kram Vivan

Helena sa...

Tyvärr måste man tjata på sjukvården ibland, nu gav det ju resultat. Din mamma fick också tid plötsligt, ännu bättre.
Vilken stor grill, där kommer det bli lagat många goda middagar det är jag säker på. Vem blir grillmästaren?
Vi har inte haft mycket flugor i år, men vilken bra ide` med att fånga dom.
Bara att sätta igång med pussel igen, spännande att se vad det blir för mönster.