Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 6 september 2018

Kusinträff


Tiden går...för snart två veckor sedan var jag och min man på kusinträff. Det var mina kusiner på min mammas sida som träffades. Min mamma hade 11 syskon, 12 med sig själv.
Den här gången träffades vi på ett sommarhem som heter Furuvik och ligger vid sjön Sommen utanför Tranås. Mycket fint plats. Vi satt på en inglasad veranda och hade utsikt över vattnet och segelbåtarna. Vädret var på sin bästa sida även om vindarna var lite svala. En mycket trevlig dag fick vi tillsammans. 21 av min kusiner var där , 2 var sjuka och två är avlidna, så vi är många när vi träffas. Våra respektive var också med så vi var 37 st. Och jag var fotograf, och gick runt och fotade. Ordnade gruppfoto och fotade kusinerna familjevis.
Vi hade en likadan träff för tre år sedan.

Och naturligtvis åt vi en massa god mat. Här ser ni efterrätten. Hembakad ostkaka, grädde och glass.

I år är det är det mycket fallfrukt, de plockar vi upp och ger till fåren. De är så tacksamma. Läser på facebook och bloggar hur duktiga alla är, kokar äppelmos, syltar och saftar. Jag gör ingenting. Finns ingen ork till något, just nu.
Jag försöker ta hand om mina rabatter. Vår dotter var hemma förra helgen och hjälpte mig att klippa ner växter som vissnat. Vi hann inte allt, men är så tacksam för den hjälp jag fick. Har varit ute småstunder denna veckan och försökt att göra något, men det är väldigt svårt för mig att komma ner så långt till rabatten.

I somras har räven varit här och tagit nästan alla vår kycklingar och hönor. Vi släppte ut dem från hönsgården i somras och lät dem gå fria i hagen, men då kom räven och tog dem. Den här veckan har det kläckts nya kycklingar. 14 st blev det. De får vara instängda i hönsgården.

I växthuset har jag massor av chilifrukter. De MÅSTE jag i alla fall försöka ta hand om. Jag brukar torka dem och mixa så det blir malt, så använder vi det i maten. I den här familjen  vill ungdomarna ha stark mat.

Den här veckan har de billig vitkål i min ICA-butik. Köpte ett huvud och lagade kålpudding igår. Åh, så gott det var.

Och så har jag gått och haft dåligt samvete ett bra tag. Jag brukar sticka en varm och go tröja till tjejerna i församlingen som fått barn. Men så var det en mamma som fick barn i vintras och jag har glömt bort henne....(så kan man ju inte göra) Så det var bara att sätta igång och sticka en tröja till hennes lille Axel. Jag överlämnade den i söndags och mamman blev så glad, hon kunde inte sticka själv. (Är inte helt nöjd med tröjan, men det viktigaste är att mamman blev nöjd)

Till sist vill jag berätta att jag äntligen står i operationskö för att få en ny höftkula. Det landstinget jag tillhör kan inte ge mig en tid förrän feb-april, har därför tackat JA,  till ett annat landsting som kan erbjuda mig operation inom vårdgarantin 90 dagar. 

I helgen ska vi iväg på nya äventyr.

Trevlig Helg!

8 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Sååå länge sen sist jag kommenterat här.
Bra att du äntligen står i operationskö för värk, ovisshet och väntande tar regelt på hela kroppen. Med "krämpor" är man bara tvungen att väljavad som passar att göra.
Så jättefin tröja du stickat, visst måste du vara nöjd med den. Man får säga tack o lov att det finns så intressanta saker att göra när inte allt annat passar.
Trädgården du skriver om, tur att din dotter kunde hjälpa. Hos oss blir den rätt vanvårdad mot hösten. På våren försöker jag ordna det mesta med mannens hjälp men sen känns det som det bara blir slarv. Det är ju så mycket annat man skall orka o hinna med trots dålig rygg.
Äpplet som du undrade heter faktiskt Förlovningsäpple. Du vet vi bor nära Blomqvists Plantskola som även är känd i Sverige. Han har ju också skrivit flera böcker bl.a. om fruktträd. Det är antagligen han som "gjort" förlovningsäpplen för han är en riktig hejare på att få till stånd nyheter.
Nu blev det här rätt långt men det var ju som sagt länge sen sist. Ha det så bra det går till dess du får kallelse.

Ingrid sa...

Kusinträffar är trevligt och när Eva kom hem från Sicilien ordnade hon sådana ett par gånger, men när ingen annan ville ta vid gav hon upp. Intresset var tydligen inte så stort.
Så skönt att du är uppsatt för operation!Det är jobbigt att gå med värk. Hoppas att du inte behöver vänta alltför länge.
Ha en fin fortsättning på september!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Trevligt med kusinträff och roligt att så många kunde komma! Ni är ju väldigt många...
Så bra att du fått operationstid och får en ny höft, det kommer att bli jättebra. Vår svärson hat höftopererats 3 grr redan!
Lycka till, kram, Monica

Helena sa...

Fantastiskt att ha så många kusiner, och kunna träffas ibland. Vilket vackert ställe ni var på.
All mat med kål är gott, passar bra på hösten. Håller tummarna att du blir opererad snart, och slipper all värk.
Kram

Lisa i byn sa...

Vilken fin tröja som du stickat till Axel, förstår att mamman blev glad.
Du brukar alltid vara så flitig, så det gör inget att du inte använder all fallfrukt. Vi räfsar upp våra äppel, den hämtar bonden dem, kan säga att han har hämtat mängder. Tyvärr så trillar alla äpplen i förtid, blir nog inga kvar att plocka ner i år.
Kram

Evas Pyssel sa...

Åhh den där räven !!! Vi var ute för samma sak för många år sedan, fast då var det en iller som var i farten här. Jag minns tydligt än idag hur hönorna låg på gräsmattan med avbitna strupar. Uschaja !!! Tröjan blev jättefin. Du är så duktig att knåpa ihop olika alster och jag gissar att du har en hel del restgarner. Jag har det också men hinner inte få till så mycket som jag skulle vilja. Det gläder mig av hela mitt hjärta att du ska få en ny höftkula.Jag kommer att tänka på dig jättemycket. det är ett sådant lyft att få ordning på denna kroppsdel. Så lycka till vännen ! Kram Eva

Lilian Wahlqvist sa...

Ha det så trevligt på era nya äventyr! Kram!

Eva Trillian sa...

SÅ trevligt med kusin-träff :) det är inte helt ovanligt, tydligen :) Men, tänk så olika det kan vara. En del har kusiner så det står härliga till - andra har inte en endaste!
Valet över - nu får vi se hur vi ställt till det i vår avlånga land!