Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 17 oktober 2018

Brittsommar

Underbart höstväder vi haft en vecka nu....18 grader, strålande sol och kortbyxorna har åkt på igen. Och alla dessa fantastiska färger på höstträden, jag njuter och försöker fånga dem på kort.

Förra veckan hade min man semester, då var det älgjakt...och jaktlaget hade turen med sig, de sköt alla älgar de fick skjuta. Två älgtjurar och en älgko.
Första dagen sköt de två älgtjurar, en med tolv taggar och en med nio taggar. Samma skytt sköt bägge tjurarna. Två dagar senare sköt de älgkon. Så nu har vi lite älgkött i frysen. Jag har aldrig tillagat maträtter med älg förut, så får väl googla på lite recept.
Vi har även slaktat lamm, så nu är frysboxarna välfyllda.

Som jag redan skrivit så kan man inte sitta inomhus när det är så vackert väder,  en del foton har jag tagit..


 Det här är vårt hus i höstskrud


I går var det soligt men idag är det dimmigt. Elsa (dotterns hund) och jag följde med Habib ner till vägen när han skulle åka med bussen till skolan kl 9:00. Ser ni Habib och Elsa på åkern? Ni får förstora upp bilden.

JA, nu är Elsa hos mig i två veckor, sedan är dottern ledig en vecka och så ska vi passa Elsa en vecka till. Det är dags för årets stora Nato övning i det militära. "Trident Juncture 18" heter den i år. Dottern ska inte vara med på själva övningen i år, men hon ska köra transporter med tunga fordon lastade på sin tungdragare upp till Norge. När detta "uppdraget" som hundpassare är klart, tar jag gärna en operationstid, för du finns det inga fler "måsten" som jag behöver göra.

 Jag har krattat löv under kastanjen, nästan alla har ramlat av från trädet och det var svårt att gå på grusgången. Jag krattar och min man och Habib (och Elsa) kör bort löven. Men det är mycket, mycket kvar att kratta, det får bli en gemensam lövkrattardag i trädgården.

Hade lite restgarn kvar av garnet "Carolina". Fick ihop 5 cupcakemössor och fem par vantar.

8 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Jag håller med dig! Vilka fina dagar vi haft. Kram!

Vform sa...

Verkligen vacker höst, eller sommar kan man ju också kalla denna tid!
OCH vilka färger, minns inte nån höst har varit så vacker på länge!
Vi här oppe i norr har också haft 17-18 grader vissa dagar! Nu är det mera normala ca 10 och även dimma!
Älgjakten har börjat här i lördags, ena sonen är med, så jag är van vid älgkött!
Sticka hinner du också ... duktiga du! :)
Härligt hem i höstskrud!
Ha de så gott och sköt om dig!
Kram Vivan

Monica sa...

Ja, oktober har bjudit på fint väder även här nere. men här sitter nästan alla löv kvar på träden, så det är inte mycket lönt att räfsa än. maken kör med lövblåsen på bilplatser och gångar.
Ser sorgligt ut med de skjuta älgarna, men jag vet ju att jakten behövs.
Och att ha älgkött i frysen är ju inte så dumt!
Ha det så bra, kram, Monica

sjusoverskan sa...

Vilka fina bilder du har!
Ja, verkligen en underbar höst, lagom varmt.
Jag har stickat till babypaket i sommar, det enda hantverk jag orkat med i värmen. Igår lämnade jag iväg lite smått och gott.
Hoppas att du får till en operationstid!
Kram Inger

Bibbis blandning sa...

Som vanligt är det full rulle hos dig med många olika händelser.
Så mycket fint du har stickat.
Vantarna såg jättegulliga ut.
Jag hoppas att du får din operation snart nog så livet blir lite enklare för dig.
Ha det så bra som du bara kan fram tills dess.
Kram

Rost och rädisor sa...

Jag kan verkligen rekommendera porterstek och tjälknöl på älg, malda biffar och alla möjliga grytor. Grädde, messmör, enbär och lök är bra kompisar. Vi har också gjort pulled pork, fast på älg då. Blev jättebra.
Hade jag bott i närheten så hade jag gärna tagit hand om dina löv och gjort lövkompost av dem. Går åt massor som jordförbättring och till alla tomater. Nu importerar jag både från grannen och ekobonden i grannbyn.
Hoppas du får ordning på höften snart. Nu måste det vara DIN tur.
Allt gott och kram
/Anette

Eva S sa...

Så vackert ni bor!

Hantverkarglädje sa...

Blev glad när du kommenterat på min blogg. Mitt eget bloggande har saktat farten regelt så även kommenterandet på andras bloggar. Visst kan vi i alla fall sätta något inlägg då och då bara när vi har lust. Är ju alltid trevligt att hänga med en aning på såna bloggar man följt länge.
Vilken otrolig tur ert jaktlag hade som fällde älgarna så snabbt. Jag köper en hel del älgkött varje höst så jag gör det mest istället för nötstek. Ibland porterstek som alla är så förtjusta i här.
Flitig är du att sticka ser jag men visst, något behöver vi kvinns att ta i händerna när tillfälle ges. Alltid roligt att tillverka något. Själv målar jag just nu ljus som skall föras till Hantverkarboden inför julen. Svämmar över av intressanta idéer på nätet som man skulle vilja göra och dessutom en del i eget huvud. Borde leva till 200 år.
Här är så mörkt o ruggigt i dag men jag måste ut på vandring en liten stund för att inte slöa till. Ha en bra dag du.