Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 21 augusti 2011

Betonggjutning tillsammans med Eva

Nu har det gått en hel månad sen jag fick besök av min härliga bloggvän Eva, vi hade planerat att gjuta cementblad tillsammans en solig eftermiddag. Och vi hade bokat in rätt dag, för vi fick strålande sol och en trevlig eftermiddag tillsammans.

Eva som är duktig på att gjuta (hon är duktig på massor av olika saker) ville visa mig hur man gör, ja....nu fick ju inte jag och dottern bara stå och titta på utan vi fick göra egna blad också. Det var jätteroligt.

Först fick vi gå och välja ut några fina rabarberblad och andra blad som vi ville använda till gjutningen. Eva tipsade om funkia blad.
Efter det la vi upp högar av sand som vi formade till och la rabarberbladen på sandhögarna.

Sen fick Eva ta ansvar för att blanda till cementsmeten så den blev lagom, man skulle kunna forma en boll av cementen, då var den perfekt. Sen "kladdade" vi på cement på bladen, ganska tjockt så de inte skulle spricka när de torkat. Vi formade till dem så gott vi kunde så de blev skålformade och lite hjärtformade.


När vi var klara med alla blad täckte vi över alltihop med en svart sopsäck, så fick det ligga därunder och torka ca 1 vecka. Vi var och kikade under plasten flera ggr under den veckan nyfiken som man är, det kanske hade torkat fortare. Vi ville se resultatet.

Så var det äntligen dags.....bort med plasten, vända på skålarna och dra bort rabarberbladet. Det gick ganska bra, men vi tog hjälp av en diskborste och borstade bort bladet som satt fast. (undra vad Eva säger om det).

Så här fina blev alla våra skålar.

Det här fatet blev störst och bäst, det använder vi till fågelbad...

....ett fat har blivit ett ljusfat (detta är funkiabladet). Dottern gjorde ett avlångt fat, på det har vi lagt rönnbär, det blir så fint.

TACK snälla Eva för att du kom och visade oss hur man gör, vi ska prova på att göra fler saker på egen hand. Den här veckan kanske jag får besök av ännu en härlig bloggvän. Hon vill så gärna komma och se min trädgård. Hoppas vi kan få till en dag när det passar oss båda.

20 kommentarer:

Monica sa...

Så fint det blev! Jag blir så sugen på att försöka!
Har sett rabarberblads-skålar förut men aldrig ett hostabladsfat! Men det var ju också fint!
Kul med besökande bloggvänner!
Kram, Monica

Cajsas Faster sa...

Vad fint. Jag vill också prova nån gång.

Nu ska jag läsa mer på din blogg.

Marie

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, så kul! Och så fina dom blev. Jag har gått och haft detta i bakhuvudet jättelänge, men inte har jag kommit till skott inte. Är det cement man har eller vad ska det stå på säcken man köper?
Snyggt med vatten i den stora skålen.....det hade passat bra här för det kommer vatten uppifrån hela tiden. I alla fall nästan.
Hoppas ni hittar en bra dag i veckan och kan ha det trevligt tillsammans!
Agneta kram

Annelis hantverk sa...

Så vackra fat ni har gjort!
Kram!

Jenny sa...

Vad roligt, och vad fint det blev! Vi har också gjort lite fat av bla rabarber och funkia, men i år blev det ingenting gjort. Det är kul att göra olika skålar och fågelbad också, har bla ett gjort i en tvättbalja.

Kram,
Jenny

Gunilla sa...

Betonggjutning det har jag provat på ochså det är ju så kul. Fantasin kommer verkligen igång när man skall leta formar.


Här regnar det idag så jag har nyss tagit ut sista plåten med Hälsobullarna , ditt recept.
De är så goda.

Ha de gott
kram/Gunilla

Helena sa...

Så fina dom blev, och vad bra att man inte behöver ha dom i ugn som med keramik.

Beppan sa...

Så vackra skålar det blev! Har aldrig testat denna teknik själv - bara hört om hur kul det är!

Margot sa...

Så fina faten och skålarna blev! Betonggjutning har jag aldrig provat på, låter hur intressant som helst! Kul med bloggvänner på besök!
Ha det gott!
Kram

Mimmi Hek sa...

Så fina era fat blev. Ser fram emot att få se dom i verkligheten.
Kram

Evas Pyssel sa...

Vad roligt att faten blev så fina !! Visst kan man ta en borste till hjälp att få bort själva bladet. Det kan sitta bra fast ibland. Tycker att ni har använt era blad på ett jättevackert sätt. Kram Eva

Kerstin Alvesson sa...

Vad snyggt det blivit, tyckte mycket om ljusfatet.

Ha det gott, Kerstin

Uttan sa...

Vad roligt!!! och Sååå fina! Kul säkert att göra dom också.

Kram!

Black Iris sa...

Men så roligt ni måste ha haft och vilka jättefina alster det blev.

Kram Maidi

Vform sa...

Å, så fina fat ni har gjort!
Jag skulle gärna göra också om jag kunde, enligt din beskrivning är det säkert inte så svårt :)
Måste pröva ...
Ha en fin fortsättning på sensommarn!
Kram V.

Anonym sa...

Så bra det blev, har testat att gjuta i plasthandske... lite pilligt men det funkade...

Kram Birgitta

Ingrid sa...

Så fina skålarna blev. Jag har så stora fina rabarberblad och skulle vilja göra något liknande, få se om det blir av någon gång.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Ingrid

Gunilla sa...

Ligger lite efter har inte haft tid att titta in på flera dagar..... men va kul !! Tänk så många fina bladskålar ni fick /Kram

Lisa sa...

Du är så pysslig och duktig! Kul att se vad du hittar på. Önskar att jag hade lite av din energi.

Suss o Kai sa...

Oj vad fint de blev :) och ljusfatet, vilken bra ide :) vad ni är duktiga och kreativa Kram Suss